مبنای زندگی اسلامی اخلاق نمونه و برترین است مبنای زندگی اسلامی اخلاق نمونه و برترین است مبنای زندگی اسلامی اخلاق نمونه و برترین است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
مبنای زندگی اسلامی اخلاق نمونه و برترین است مبنای زندگی اسلامی اخلاق نمونه و برترین است مبنای زندگی اسلامی اخلاق نمونه و برترین است مبنای زندگی اسلامی اخلاق نمونه و برترین است مبنای زندگی اسلامی اخلاق نمونه و برترین است

مبنای زندگی اسلامی اخلاق نمونه و برترین است

حجت الاسلام واعظ موسوی گفت: مبنای زندگی دینی و اسلامی مکارم اخلاق است. آنهم یک اخلاق والا و برترین، نه یک اخلاق معمولی و رایج. رفع بسیاری از مشکلات جامعه با رعایت این موضوع امکان پذیر است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی واعظ موسوی درخصوص اهمیت موضوع اخلاق در دین اسلام در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین اظهار کرد: اسلام به عنوان کامل ترین و جامع ترین دین الهی بخش بسیار مهم آموزه های خود را به مبحث اخلاق و رعایت اخلاق در زندگی اجتماعی و فردی اختصاص داده است. بطوریکه خداوند از میان تمامی خصوصیات مثبت پیامبر(ص) به خُلق عظیم و نیکوی او تاکید بسیار می کند. پیامبر(ص) نیز هدف از بعثت خویش را کامل کردن مکارم اخلاق اعلام می نماید.


وی ادامه داد: اگر در ششصد و چهار صفحه قرآن کریم محققانه بنگریم خواهیم دید که به طور پیوسته با توصیه های اخلاقی روبرو هستیم و حتی یک توصیه نسبت به امور خارج از اخلاق مانند طلاق نشده است. مردم به وصل شدن امر شده اند و نه به قطع شدن از هم.


وی تصریح کرد: قرآن می گوید اگر حتی از همسرتان خوشتان نمی آید نباید او را ترک کنید و با شخصی دیگر ازدواج نمایید. قرآن می گوید برخی چیزها وجود دارد که ممکن است شما خوشتان نیاید اما در آن خیر کثیر قرار دارد. درواقع می خواهد بگوید طلاق چاره کار نیست، می توانید با صبوری و سازش به خیر کثیر برسید. قرآن هیچ گاه برای طلاق توصیه نمی کند.


وی در ادامه به آیاتی از سوره احزاب اشاره کرد و گفت: زید بن حارثه که پسرخوانده پیامبر گرامی اسلام(ص) بود با همسرش با مشکل روبرو شده بود و پیامبر به او می گفتند که باهمسر خود مدارا کرده و او را نگه دار. این موضوع در آیه ۳۷ سوره مبارکه احزاب یاد شده است و خداوند به پیامبرش می فرماید" وَإِذْ تَقُولُ لِلَّذِی أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیْهِ وَأَنْعَمْتَ عَلَیْهِ أَمْسِکْ عَلَیْکَ زَوْجَکَ" بدین معنی که: و (یاد کن) وقتی که با آن کس که خدایش نعمت اسلام بخشید و تو نیز نعمت آزادی (یعنی زید بن حارثه، به نصیحت) می‌گفتی برو زن خود را نگه دار.


حجت السلام واعظ موسوی افزود: خاتم النبیین(ص) به او توصیه نمی کند که همسرت را طلاق بده بلکه می گوید برو و زن خود را نگه دار. درابتدای آیه هم که از کلمه "إِذْ تَقُولُ" استفاده شده نشاندهنده آن است که این موضوع یکبار اتفاق نیافتاده بلکه بارها حضرت به او می گفته اند که همسرت را نگه دار و طلاقش نده.


این کارشناس امور دینی با تاکید بر اینکه نحوه زندگی قرآنی اینچنین است، بیان داشت: دراین فرهنگ طلاق اتفاق نمی افتد و هرکه به این فرهنگ قائل باشد از همسر خود جدا نمی شود. اگر به سیره امامان معصوم خود نیز نگاهی بیاندازیم به روشنی این موضوع را متوجه خواهیم شد.


وی با بیان این موضوع که هیچکدام از امامان ما ازهمسران خود طلاق نگرفته اند، ابراز داشت: امامان معصوم علیهم السلام باهمسران بعضا بداخلاق و بدعنق خود ساخته اند اما از آنها جدا نشده اند. حتی برخی از همسران ایشان، قاتل حضرت شده اند مانند همسر امام حسن مجتبی(ع)، اما امام او را طلاق نداده بودند و با او زندگی می کردند.


واعظ موسوی یادآور شد: یکی دیگر از موضوعاتی که در فرهنگ دینی ما به آن بسیار تاکید شده است نگه داشتن احترام بزرگترها بویژه افراد مسن است. به ما بسیار توصیه شده است که احترام بزرگترهای خود را نگه داریم. به عنوان مثال در خطبه شعبانیه می خوانیم: «وقروا کبارکم و ارحموا صغارکم» بدین معنی که «به بزرگان خود احترام و به کودکان خود محبت نمایید» مبنای زندگی دینی و اسلامی مکارم اخلاق است. آنهم یک اخلاق والا و برترین، نه یک اخلاق معمولی و رایج.


وی تاکید کرد: توصیه های دینی و قرآنی به ما می گوید اگر مردم روابطشان را با تو قطع کردند تو با آنها وصل باش. اگر با تو بدی کردند تا خوبی کن و اگر از تو چیزی را دریغ کردند تو به آنها بخشش نما.  نه اینکه بگویی آنها من را محروم کردند و من حتما این کار را مانند خودشان جبران خواهم کرد.


وی ادامه داد: خداوند در سوره فصلت می فرماید: " ادْفَعْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ" همیشه بدی را با بهترین خوبی پاسخ بده، باید توجه کنیم که خداوند از کلمه "أَحْسَنُ" استفاده می فرماید و نه از کلمه "حُسْن" خداوند نمی فرماید بدی را با خوبی پاسخ بده، به بنده اش دستور می دهد که بدی را با بهترین خوبی پاسخ ده.


وی در پایان خاطرنشان کرد: تمام این موارد نشاندهنده آن است که رعایت مکارم اخلاق از توصیه های موکد دین ماست و کسی که دیندار باشد خود را به رعایت تمام جوانب اخلاقی آن ملزم خواهد کرد. بسیاری از مشکلات جامعه با این رعایت مسایل اخلاقی رفع شده و به پایان خواهد رسید.




نظرات کاربران