نشانه عالم حقیقی در قرآن

رئیس دانشگاه قرآن و حدیث در مراسم روز دانشجو با بیان اینکه اسلام برای تمام علوم احترام قائل است،‌ گفت: اسلام علم را جوهره‌ای می‌داند که باید به نور الهی وصل باشد تا تبدیل به علم الهی شود. خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید که عالِم حقیقی از خدا بیم دارد. اگر انسان اهل علم حقیقی باشد اهل خشوع و راز و نیاز با خداوند می‌شود وگرنه آن علم نیز مانند سایر علوم رسمی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، آیت‌الله محمد ری‌شهری امروز، ۱۶ آذرماه، در مراسم بزرگداشت روز دانشجو که از سوی دانشگاه قرآن و حدیث به صورت مجازی برگزار شد، اظهار کرد: نکته اول درباره انتخاب شما دانشجویان است که انتخاب مبارکی است. نام دانشگاه قرآن و حدیث، یک نام خیر و نشانه خوبی برای این است که خداوند به آنهایی که آن را انتخاب کردند، علاقه دارد؛ به شرطی که قرآن و حدیث را وارد جامعه و خانه‌های خود کنند. لذا در این روز دانشجو باید به این افراد تبریک ویژه گفت.


وی ادامه داد: بسیاری از دانشجویان کارشناسی این دانشگاه برای مقطع کارشناسی ارشد به جای دیگری رفته‌اند یا در ادارات دیگر به عنوان کارمند استخدام شده‌اند که گاهی آنها را ملاقات می‌کنیم. مسئله مهم این است که هر جایی هستید سعی کنید آموزه‌های قرآنی را وارد زندگی، خانواده و محل کارتان کنید.


رئیس دانشگاه قرآن و حدیث با بیان اینکه اسلام تنها برای علم قرآن، تفسیر یا حدیث احترام قائل نمی‌شود، بلکه برای همه علوم احترام قائل است،‌ گفت: اسلام علم را جوهره‌ای می‌داند که باید به نور الهی وصل باشد تا تبدیل به علم الهی شود. حضرت امام(ره) نیز می‌فرمایند که ممکن است کسی قرآن و حدیث بخواند، اما به جهنم برود چراکه آن نور از جنس عملی است که همراه علم او نیست.


وی تأکید کرد: خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید: «...إِنَّمَا یَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ ۗ إِنَّ اللَّهَ عَزِیزٌ غَفُورٌ؛ از میان اصناف بندگان تنها مردمان عالم و دانا مطیع و خدا ترسند...»(فاطر/ ۲۸). عالِم حقیقی و عالمِ علم نور از خدا بیم دارد. اگر انسان اهل علم باشد اهل نماز شب و راز و نیاز با خدا می‌شود وگرنه آن علم همانند سایر علوم رسمی است، اما حجت بر کسانی که با قرآن و حدیث آشنایی دارند، به میزان بیشتری تمام است؛ چراکه با علم نور سروکار دارند.


آیت‌الله ری‌شهری ادامه داد: اولین گام در رشته شما دانشجویان قرآن و حدیث، اخلاص و برای خدا درس خواندن است، نه اینکه به فکر نمره یا کار باشید، چراکه خدا همه اینها را درست خواهد کرد. خداوند متعال، انسان خود را امتحان می‌کند، چه خوب است که انسان هم گاهی خداوند را امتحان کند تا ببیند وعده‌هایی که خداوند داده است، محقق می‌شود. اگر برای خدا کار کنید و اخلاص داشته باشید، خدا بهتر از هر کسی به شما روزی می‌رساند.


وی با بیان اینکه متأسفانه به دلیل شیوع ویروس کرونا ارتباط استاد و دانشجو بسیار کم شده است،‌ اظهار امیدواری کرد که اساتید نیز حداقل اول کلاس یک روایات بخوانند و با عمل خود آن نور را به دانشجو منتقل کنند.


رئیس دانشگاه قرآن و حدیث در پایان سخنان خود گفت: در مواضع سیاسی، شناخت جریانات سیاسی بسیار مهم است، اما ورود در جریانات سیاسی برای دانشجو، به ویژه در اوایل تحصیل مضر است؛ بنابراین سعی کنید فقط درس خود را بخوانید، اما شناخت هم داشته باشید. خط دانشگاه قرآن و حدیث نیز کاملاً مشخص است که همان مواضع سیاسی امام و رهبری است و وارد هیچ‌کدام از جریانات سیاسی هم نخواهیم شد. دیدگاه حضرت امام(ره) هم همین گونه بود و با مطلق‌گرایی مخالف بودند؛ چراکه هم از نظر عقل و هم شرع صحیح نیست. بنابراین ببینید چه کسی حرف حق را می‌زند و همیشه جانب حق را بگیرید.




نظرات کاربران