پاسخ به شبهات دینی جوانان پاسخ به شبهات دینی جوانان پاسخ به شبهات دینی جوانان بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
پاسخ به شبهات دینی جوانان پاسخ به شبهات دینی جوانان پاسخ به شبهات دینی جوانان پاسخ به شبهات دینی جوانان پاسخ به شبهات دینی جوانان

پاسخ به شبهات دینی جوانان

موسسه انتشارات زمزم هدایت وابسته به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع) کتاب «پاسخ به شبهات دینی جوانان» را روانه بازار نشر کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، موسسه انتشارات زمزم هدایت وابسته به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع) کتاب «پاسخ به شبهات دینی جوانان» نوشته محسن مروتی شریف‌آباد مروتی و قربان آهنگری کیاسری را روانه بازار نشر کرده است.


وقتی با شبهه‌ای درباره عقاید دینی روبه‌رو می‌شویم، چه اتفاقی می‌افتد؟ در این شرایط - چه بخواهیم و چه نخواهیم - یکی از این دو حالت پدید می‌آید، یا باورمان به آن عقاید بیشتر و محکم‌تر و یا کمتر و سست‌تر می‌شود؛ مثلاً هنگامی که با شبهه‌ای درباره نماز یا حجاب روبه‌رو می‌شویم، اگر به دنبال حل شبهه بگردیم، آثار نماز و حجاب را می‌شناسیم و به آن‌ها پایبندتر می‌گردیم و اگر رنج یافتن حقیقت را نکشیدیم، اعتقادمان به نماز و حجاب رو به ضعف می‌رود و در انجام آن سست می‌شویم. به هر روی نباید از برخورد با شبهه نگران بود؛ زیرا همین شبهه‌ها باعث رشد فکری و علمی ما می‌شوند. نگران کننده آن است که در پی پاسخ این شبهه‌ها نرویم و اجازه دهیم عقاید دینی ما را دگرگون کنند.


هنگام برخورد با شبهه‌ها چه باید کرد؟ جواب بعضی از این نوع سؤالات در این کتاب آمده است.


ویژگی اثر


در این کتاب کوشیده‌اند بعضی از شبهه‌هایی را که در فضای جامعه انتشار یافته است، به صورت خلاصه و متناسب با سنین آغاز جوانی پاسخ دهند.


زبان ساده و روان دیگر ویژگی این اثر می‌باشد که خواننده را از در بعضی از سؤالات و شبهاتی که در ذهن دارد اقناع می‌کند.


برشی از کتاب


نگارنده در صفحه 30 کتاب و در پاسخ به این شبهه که خدایی که برای اثبات خود به مخلوقات نیاز دارد و از راه مخلوقات و نشانه‌ها باید به وجودش پی برد، چنین خدایی محتاج است؛ در قرآن و روایات، مهم‌ترین دلیل بر وجود خدا، وجود نشانه‌ها و مخلوقات اوست. چنین خدایی چگونه بر بندگانش خدایی خواهد کرد؟! چنین می‌نویسد:


پاسخ: اولاً، شناخت از روی نشانه‌ها که در قرآن کریم راجع به شناخت خداوند متعال بسیار به آن سفارش شده است، به معارف توحیدی اختصاص ندارد؛ بلکه حتی کوچک‌ترین موجودات این عالم، همه با نشانه‌هایشان برای انسان شناخته می‌شوند؛ وقتی بخواهید خودتان را معرفی کنید، می‌گویید: «من انسان جوان با میانسال، ایرانی، مسلمان یا غیر مسلمان، متأهل یا مجرد هستم، قد و وزنم این است، مدرک تحصیلی‌ام این است، تخصصم این است و.... همه این موارد که گفتید، بیان نشانه‌هاست، نه ذات خودتان؛ بنابراین شناخت انسان از ذات یک موجود در این عالم و از جمله ذات باری‌تعالی تنها به شناخت نشانه‌های اوست؛


ثانیاً، اگر کسی از جهت مفهومی خدا را بشناسد و بداند خداوند هستی و کمال محض است و در ذاتش هیچ نیازی راه ندارد، خالق، مالک، رازق، رب و صاحب اختیار و تربیت کننده تمام عالم هستی است؛ کسی است که زنده می‌کند و می‌میراند و...، در این صورت هیچ‌گاه نخواهد گفت خداوند برای اینکه شناخته شود، به مخلوقات نیاز دارد؛ زیرا نیاز در موجودی است که کامل نیست و هستی‌اش با نیستی و نقص همراه است. خداوند کمال محض است و نقصی در او راه ندارد تا به شناخت نیاز داشته باشد، هستی محض و هستی بخش است و هر چه در زمین و آسمان‌هاست، نشانه‌هایی از هستی بخشی اوست بشناسند یا نشناسند. بندگان هستند که به شناخت او نیاز دارند.


مؤسسه انتشارات زمزم هدایت وابسته به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (علیه‌السلام) کتاب «پاسخ به شبهات دینی جوانان» نوشته محسن مروتی شریف‌آباد مروتی و قربان آهنگری کیاسری را برای نوبت چاپ اول سال 1399 در 192 صفحه و شمارگان 100۰ نسخه با قیمت 23000 تومان روانه بازار نشر کرده است.


علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه این کتاب به آدرس قم خیابان دور شهر نبش کوچه سوم پلاک هشتاد و یک مراجعه و یا با شماره تلفن: 37730735- 09102042071 تماس حاصل نمایند.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران