اسامی نفرات برتر چهل و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن اعلام شد

آیین اختتامیه چهل و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه، با معرفی نفرات برتر با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، آئین اختتامیه چهل‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه، جمعه شب، ۲۱ آذرماه به صورت حضوری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار و پرونده این دوره از مسابقات بسته شد.


آیین اختتامیه رقابت‌ قرآنیان کشور با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیری در هتل ارم تهران به صورت مستقیم از شبکه قرآن و معارف سیما و رادیو قرآن پخش شد.


در آیین اختتامیه که عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ مجتبی ایزدی، دبیر شورای معارف معاونت صدا و مدیر رادیو قرآن؛ جواد شیخ‌اکبری، دبیر شورای معارف سیما و مدیر شبکه قرآن و معارف سیما و اعضای هیئت داوران این دوره از مسابقات، از دیگر حاضران در آن بودند ابتدا سرود جمهوری اسلامی ایران پخش شد و سپس مهدی غلام‌نژاد، رتبه اول چهل و یکمین دوره مسابقات به تلاوت آیاتی از کلام وحی پرداخت.


برپایه این گزارش ، در این مراسم حجت‌الاسلام خاموشی طی سخنانی، از روند برگزاری این دوره از مسابقات گزارشی ارائه کرد و گفت: در این دوره بیش از ۱۵ هزار نفر از بانوان و آقایان موفق به ثبت نام شدند و این مسابقات در سه مرحله شهرستانی در ۱۰۰ شهر به صورت حضوری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی یا غیر حضوری در رشته‌های قرائت تحقیق، ترتیل، حفظ ۵، ۱۰، ۲۰ و کل قرآن، اذان، دعاخوانی، هم‌خوانی و تفسیر عمومی قرآن کریم برگزار شد.


وی افزود: در مرحله کشوری در بخش بانوان، ۲۱۰ نفر در رشته‌های مختلف از ۱۵ تا ۲۲ آبان‌ماه به صورت ارتباط ویدئوکنفرانس و در بخش آقایان، ۲۵۰ منتخب استانی از ۱۵ تا ۲۱ آذرماه به رقابت پرداختند.


بنا بر نظر هیئت داوران در بخش آقایان و بانوان بنا بر تکریم بیشتر قرآنیان و جذب حداکثری، جوایز بیشتری اعطا شد، به طوری که در بخش آقایان در رشته قرائت تحقیق تا رتبه یازدهم، در رشته ترتیل تا رتبه نهم، در رشته حفظ کل تا رتبه یازدهم، در رشته حفظ ۲۰ جزء تا رتبه هفتم، در رشته دعاخوانی تا رتبه ششم و در رشته اذان تا رتبه هشتم جایزه دریافت خواهند کرد. همچنین در بخش بانوان نیز در رشته قرائت تا رتبه دهم، در رشته ترتیل تا رتبه هشتم، در رشته حفظ کل تا رتبه نهم، در رشته حفظ ۲۰ جزء تا رتبه نهم و در رشته دعاخوانی تا رتبه پنجم جوایزی دریافت خواهند کرد.


نماینده ولی‌فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه امسال به دلیل شرایط کرونایی مسابقات کشوری، غیر حضوری برگزار شد، بیان کرد: البته در بخش آقایان، متسابقان با حضور در مراکز صداو سیمای استان‌ها به اجرای قرائت و حفظ خود طی بازه زمانی ۱۵ تا ۲۲ آبان‌ماه پرداختند و سپس فایل‌های ضبط شده برای مرحله دوم از ۱۵ تا ۲۱ آذرماه با حضور داوران در هتل ارم تهران به صورت زنده قضاوت شد.


وی گفت: این سبک اجرا، جدید بود. طی این دوره در مرحله استانی، ۳۶۰ نفر قضاوت را برعهده داشتند و در مرحله کشوری ۳۰ داور بین‌المللی، عضو تیم داوری بودند. همچنین تعداد ۱۲۰ نفر، ناظر فنی و هادی حفاظ، اجرای مرحله استانی و کشوری مسابقات را برعهده داشتند.


رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار کرد: در این دوره استفاده مطلوب از فضای مجازی و اطلاع لحظه‌ای از مسابقه برای شرکت‌کنندگان و مخاطبان صورت گرفت، لذا با توجه به سبک برگزاری و تدابیر اندیشیده شده، هزینه برگزاری مسابقات در این دوره بیش از ۵۰ درصد کاهش داشته است.


قرائت بیانیه هیئت داوران از سوی محمد خواجوی، رئیس هیئت داوران چهل و سومین دوره مسابقات قرآن بخش دیگری از این مراسم بود.


بر پایه این گزارش، در ادامه اسامی برگزیدگان‌ چهل‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن در بخش بانوان و سپس اسامی برگزیدگان (پنج رتبه برتر) بخش آقایان در رشته‌های قرائت تحقیق، ترتیل، حفظ ۲۰ جز، حفظ کل قرآن، اذان، دعاخوانی، تواشیح و همخوانی اعلام شد.


در ادامه آقای سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سخنرانی پرداخت و با بین اینکه انقلاب اسلامی با نغمه‌های قرآنی متولد شد و ادامه حیات داد اظهار داشت: در حوزه انس با الفاظ قرآن کریم، شاهد اتفاقات قابل توجه و متفاوتی بوده‌ایم. شاید هیچ دوره تاریخی ایران عزیز، با این دوره چهل‌ساله قابل قیاس نباشد. کاملا مشهود است که اتفاقات بسیار شتابنده‌ و مثبتی در حوزه امور قرآنی داشتیم.


وی افزود: در حوزه رسانه‌های قرآنی نیز در این ۴۰ سال گام اول انقلاب اسلامی، اتقاقات قابل توجهی رقم خورده است. شبکه‌های رسانه ملی ایران مانند رادیو قرآن، رادیو تلاوت، رادیو ترتیل و شبکه قرآن و معارف سیما، حدود ۲۰ نشریه علمی ـ پژوهشی قرآنی، بیش از این مقدار نشریه علمی ـ ترویجی و تأسیس خبرگزاری‌های قرآنی، نشان از جریان رو به رشد رسانه‌های قرآنی در فضای ایران زمین بوده‌ است.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: در حوزه پژوهش‌ و مطالعات قرآنی، جریان پژوهش‌های قرآنی در این ۴۰ سال قابل مقایسه با دوره‌های پیشین نبوده است. دایرةالمعارف‌ها، دانشنامه‌های قرآنی، حدود ۴۰ هزار کتاب قرآنی که پس از انقلاب منتشر شده است و دیگر حوزه‌های پژوهشی. در حوزه ترجمه و تفسیر نیز شاهد اتفاقات بسیار اساسی و غیر قابل قیاس در گام اول بوده‌ایم.


دراین آیین همچنین از  شش نفر از برگزیدگان تهرانی در بخش بانوان و آقایان چهل و سومین دوره مسابقات با اهدای تندیس، لوح تقدیر و جوایز  در حضور مسئولان تجلیل شد. لوح تقدیر، تندیس و هدایای برگزیدگان دیگر استان‌ها، ارسال می‌شود. حسن ختام این مراسم قرائت دعای ختم قرآن از سوی عباس سلیمی، مشاور قرآنی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه بود.


 




نظرات کاربران