اعلام جزئیات همایش«دیپلماسی زیارت»
اعلام جزئیات همایش«دیپلماسی زیارت»
اعلام جزئیات همایش«دیپلماسی زیارت»
بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
اعلام جزئیات همایش«دیپلماسی زیارت»
اعلام جزئیات همایش«دیپلماسی زیارت»
اعلام جزئیات همایش«دیپلماسی زیارت»
اعلام جزئیات همایش«دیپلماسی زیارت»
اعلام جزئیات همایش«دیپلماسی زیارت»

اعلام جزئیات همایش«دیپلماسی زیارت»

پژوهشکده حج و زیارت جزئیات همایش بین‌المللی «دیپلماسی زیارت» را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، نخستین همایش بین المللی «دیپلماسی زیارت» به همت پژوهشکده حج و زیارت و مؤسسه مطالعات و تحقیقات بین‌المللی ابرار معاصر تهران برگزار می‌شود.


«مفهوم‌پردازی دیپلماسی زیارت»، «دیپلماسی زیارت و سیاست همسایگی»، «دیپلماسی زیارت و حل و فصل منازعات منطقه‌ای و بین‌المللی» و «دیپلماسی زیارت و نقش آن در توسعه اقتصاد منطقه‌ای» از محورهای این همایش بین‌المللی به شمار می‌آیند.


مفهوم پردازی دیپلماسی زیارت؛ به معنای تئوریزه کردن نقش زیارت در ایجاد روابط بین کشورهای مختلف است. چگونه زیارت می‌تواند باعث ایجاد حس دوستی و احترام میان مردمان کشورها گردد؟ به تبع با وجود این پیش فرض که دولت‌ها برآیند ملتها هستند. سیاست‌های دولت‌ها به عنوان بازیگران اصلی روابط بین‌الملل با توجه به خواست ها ونیازهای مردمشان شکل می گیرد . زیارت می تواند به مثابه یک قدرت نرم ، منافع کشورها رابه هم گره بزند .به گونه‌ای که سیاست‌مداران در ایجاد روابط سیاسی، زیارت را به عنوان عاملی که منافع ملی آنها را تامین می‌کند در نظر بگیرند. اینگونه اهمیت زیارت در پیشبرد دیپلماسی و روابط دولت‌ها تئوریزه می‌گردد.


زیارت و سیاست همسایگی پردازش علمی؛ سیاست همجواری دو کشور و اینکه چگونه داشتن روابط بهینه و مراودات و منافع مشترک از جمله حج و زیارت وداشتن تعاملات سازنده باعث رشد کشورهای همسایه می‌شود.    


جایگاه زیارت در حل و فصل منازعات منطقه ای و بین المللی؛ برپایی زیارت و داشتن روابط اجتماعی بین مردم کشورهای مختلف در ذیل بستر سازی مناسب، لزوم شکل‌گیری تعاملات فرهنگی و اجتماعی را به وجود می‌آورد. این موضوع  باعث تقریب فرهنگی کشورها وشکل‌گیری مناسبات علمی، اجتماعی و سیاسی آن‌ها می‌گردد .تا جایی که استحکام روابط سیاسی، اجتماعی بین دانشگاه ها، مراکز علمی، شرکت‌ها و مردمان کشورها را شامل می گردد.در این راستا زیارت به  عنوان قدرت نرم عمل کرده ومنازعات منطقه ای وبین المللی رامحدود می سازد.


دیپلماسی زیارت و نقش آن در توسعه اقتصاد منطقه ای؛ حضور مردم از کشورهای مختلف به عنوان زائر ،علاوه بر حسنات معنوی  واصلی که برای هریک از زائران به همراه دارد ناخودآگاه جنبه های مادی را نیز شامل می گردد.این امر در رشد اقتصادی کشورها وتوسعه کارآفرینی ودیگر مناسبات اقتصادی مفید خواهد بود.


برپایه این گزارش؛‌ این همایش بین‌المللی چهارشنبه، ۲۹ بهمن‌ ماه در محل پژوهشکده حج و زیارت در قم برگزار می‌شود.


 علاقه‌مندان تا ۳۰ دی‌ماه فرصت دارند تا مقالات خود را به دبیرخانه همایش واقع در قم، خیابان ۷۵ متری عمار یاسر، خیابان شهید آیت‌الله قدوسی(ره)، ساختمان حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت، طبقه پنجم و یا نشانی؛ conference@tisri.org ارسال کنند و برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه با شماره ۰۲۵۳۷۱۸۶۵۵۵ تماس گیرند


مقالات برگزیده علاوه بر چاپ در مجله علمی پژوهشی پژوهشنامه حج و زیارت در کتاب مجموعه مقالات همایش منتشر خواهد شد.


 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران