امام علی(ع) اولین منادی وحدت

مساله وحدت میان مسلمانان، بی شک از ضروریات اسلام است و در همه ادوار تاریخ خصوصا در روزگار ما از اهمیت بیشتری برخوردار است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت الاسلام سید علی دریاباری استاد حوزه و دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین به بیان اهمیت موضوع وحدت از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه و ضرورت وجود آن در بین مسلمانان پرداخت و تصریح کرد: مساله وحدت بی شک از ضروریات اسلام است و در همه ادوار تاریخ خصوصا در روزگار ما ار اهمیت بیشتری برخوردار است.


حجت الاسلام دریاباری در پاسخ به این سؤال که آیا وحدت با پایبندی به معتقدات و دفاع از مبانی فکری شیعه منافات دارد، تأکید کرد: بی شک حفظ وحدت به معنای دست بر داشتن از عقاید برای شیعه و سنی نیست و همچنین تردیدی نیست که مسأله وحدت در قرآن و نهج البلاغه مورد اهمیت جدی و سفارش قرار گرفته است.


استاد حوزه و دانشگاه با ذکر نمونه‌هایی از آیات قرآن در مورد لزوم رعایت وحدت توضیح داد: در آیه ۱۰۳ از سوره آل عمران که می فرماید: «واعتصموا بحبل الله جمیعا و لاتفرقوا» و نیز آیه ۴۶ از سوره انفال که می فرماید: «و اطیعوا الله و اطیعوا الرسول ولا تنازعوا فتفشلوا و تذهب ریحکم» در این دو آیه دعوت به وحدت و عدم تفرقه شده است و در آیه دوم بر وحدت استدلال هم شده است که عدم وحدت موجب از بین رفتن شکوه و عظمت مسلمین است و بعکس وحدت موجب شکوه و آقایی و عظمت مسلمین است.


وی امام علی(ع) را اولین منادی وحدت میان مسلمانان توصیف کرده و افزود: در نهج البلاغه حضرت امیر(ع) در مواضع متعدد از وحدت دفاع کردند از جمله در خطبه پنجم نهج البلاغه شأن صدور این خطبه شنیدنی است. مورخین و مفسرین نهج البلاغه آورده اند که در روزگار خلافت ابوبکر، ابوسفیان و جناب عباس بن عبد المطلب با جمعی خدمت جناب وصی علیه السلام رسیدند و حضرت را به جنگ علیه حکومت فرا خواندند. ابوسفیان عرض کرد یا علی من ده هزار سرباز در اختیار دارم، به شما می‌دهم تا با ابوبکر بجنگید زیرا امروز اگر حقتان را مطالبه نکنید فردا حکومت به عمر می رسد.


حجت الاسلام دریاباری ادامه داد: جواب حضرت بسیار عالی و مفید و کاربردی است؛ خطبه پنجم نهج البلاغه جواب حضرت به این درخواست است. ابوسفیان در این درخواست نه درد دین داشت و نه دغدغه مردم. جناب عباس هم بر اساس غیرت هاشمی و بدلیل آن که بنی هاشم در امر خلافت صاحب حق هستند چنین درخواستی کرده است. اما جواب حضرت حضرت دفاع از حق مسلم خود را مبنای تعصب قبیله‌ای نمی‌داند و اصولاً گرایش قومی و قبیله‌ای در منطق حضرت امیر راه ندارد؛ به همین دلیل نه به درخواست ابوسفیان وقعی نهادند و نه به درخواست عموی بزرگوارشون جواب مثبتی دادند.


کارشناس امور دینی گفت: ایشان در جوابشان چنین فرمودند: "ایها الناس شقوا امواج الفتن ‌بسفن النجاه ...و عرجوا عن طریق المنافره وضعوا تیجان المفاخره" ای مردم امواج فتنه‌ها را با کشتی نجات بشکنید و از جاده تفرقه و گمراهی بیرون روید تاج افتخار و مباهات از سر فرو نهید ... تعابیر جالب و پر معنایی است؛ ایهاالناس مخاطبش عموم مردم هستند، خواه ابوسفیان و خواه عباس بن عبدالمطلب هاشمی و خواه دیگران باشند همه مردم از هر قبیله‌ای مأمور به حفظ وحدت هستند ..شقوا یعنی بشکنید شقاق به معنای شکستن و تکه تکه شدن است .


وی افزود: قرآن در مورد اختلاف زن و مرد که موجب جدایی آنها می‌شود به شقاق تعبیر کرده است: «و ان خفتم شقاق بینهما ...» آیه ۳۵ از سوره نساء شقاق در این جا یعنی وجود زن و مرد که وجود واحدی هستند با طلاق و جدایی می‌شکند. امام علی(ع) نیز از تعبیر به شقاق استفاده کرده‌اند که مسلمین امت واحده هستند که با تفرقه می‌شکنند و تکه تکه می‌شوند.


حجت الاسلام دریاباری در پایان تصریح کرد: تردیدی نیست که حساب وهابی‌ها و سلفی‌ها از موضوع وحدت خارج است. "امواج الفتن" در این عبارت نورانی حضرت، فتنه های کور و تاریک در جامعه به امواج متراکم دریا تشبیه شده است که افراد عادی و ناآشنا به شناگری و غواصی را در خود فرو برده و به کام مرگ می‌فرستد.


| شناسه مطلب: 104059




وحدت اسلامی



نظرات کاربران