انتخاب شعار «پژوهش و تمدن اسلامی» برای هفته پژوهش انتخاب شعار «پژوهش و تمدن اسلامی» برای هفته پژوهش انتخاب شعار «پژوهش و تمدن اسلامی» برای هفته پژوهش بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
انتخاب شعار «پژوهش و تمدن اسلامی» برای هفته پژوهش انتخاب شعار «پژوهش و تمدن اسلامی» برای هفته پژوهش انتخاب شعار «پژوهش و تمدن اسلامی» برای هفته پژوهش انتخاب شعار «پژوهش و تمدن اسلامی» برای هفته پژوهش انتخاب شعار «پژوهش و تمدن اسلامی» برای هفته پژوهش

انتخاب شعار «پژوهش و تمدن اسلامی» برای هفته پژوهش

مدیر حوزه‌های علمیه کشور در پیامی به مناسبت هفته پژوهش، عبارت «پژوهش و تمدن اسلامی» را شعار هفته پژوهش حوزه‌های علمیه عنوان کرد.    

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور در پیامی به مناسبت هفته پژوهش آورده است:
 
بسم الله الرحمن الرحیم
 
امام علی علیه السلام: «لا سنة افضل من التحقیق»(معجم الفاظ غررالحکم، ص۲۴۹)
 هیچ راه و روشی برتر از تحقیق و حقیقت‌جویی نیست.
 
سپاس و ستایش خدای علیم و حکیم را که نعمت پژوهش و کشف حقایق را به ما ارزانی داشت تا همواره راه تعالی و پیشرفت علمی بسوی‌مان گشوده بماند. به لطف خداوند منان، انقلاب اسلامی در گام دوم بر مبنای (نظریه یا نظام انقلابی)، حرکت خود را در مسیر خودسازی، جامعه پردازی، نظام‌سازی و ساخت تمدن نوین اسلامی با شتاب بیشتری ادامه خواهد داد. حرکت در این مسیر موجد نیازها، مسائل و مشکلاتی است که حل آنها، پژوهش‌های روشمند و عمیقی را مبتنی بر مبانی و آموزه‌ها و احکام اسلامی طلب می‌کند. در این مسیر تحول‌آفرین، نتیجه پژوهش‌های بنیادین دستمایه انجام پژوهش‌های راهبردی و کاربردی برای حل مشکلات و پاسخ به نیاز‌ها می‌شود.
 
خوانش یک هفته در سال، به نام هفته پژوهش، نشانگر اهمیت والای این مقوله گرانسنگ و نقش مهم و تأثیرگذار آن در همه عرصه‌های علمی و عملی است. هفته پژوهش فرصتی است مغتنم، برای بزرگداشت جایگاه رفیع پژوهش و پاسداشت منزلت علماء و پژوهشگران و معرفی دستاورد‌های تحقیقاتی و گفتگو درباره آسیب‌ها، ظرفیت‌ها، فرصت‌ها و چالش‌های نظام پژوهش در حوزه و بازخوانی راهبردها، سیاست‌ها و برنامه‌ها و اقدامات است.
 
گرچه از اسفند ماه سال گذشته دنیا میزبان میهمان ناخوانده‌ای به نام ویروس کرونا (کورید ۱۹) بوده و این امر باعث کندی و رخوت با تعطیلی در برخی از فعالیت‌ها گردیده است و اکثر مراکز علمی دنیا برای نخستین بار در دوران حیات علمی خود، تعطیلات پیش‌بینی نشده ایام قرنطینه را تجربه می‌کنند، با این وجود چرخ‌های پژوهش در فضا‌های مجازی از حرکت باز نایستاده و حتی در مواردی دامنه پژوهش به صورت مجازی و از راه دور، گسترشی چشمگیر نیز یافته است.
 
سزاست تا در این هفته، با توجه به اهداف گام دوم انقلاب اسلامی و نیز شرایط جدید بوجود آمده در اثر بحران کرونا، مدیران، سیاستگذاران برنامه ریزان و سایر دست اندرکاران مدیریت عرصه پژوهش با نگاهی نقادانه و رویکردی عالمانه، در مورد نهادینه سازی بیش از پیش فرهنگ پژوهش، به سازی نظام و سازمان پژوهش، راهبرد‌ها و سیاست‌ها و برنامه‌های جدید در این عرصه به بحث و بررسی بپردازند و پژوهشگران و اندیشمندان درباره روش‌های پژوهش و ارتقاء دانش و گسترش مرز‌های علوم مبنی بر مبانی و ارزش‌های اسلامی و به ویژه تولید علوم انسانی و اسلامی به تبادل نظر و گفتگو بپردازند.
 
شعار حوزه‌های علمیه در هفته پژوهش در سال ۹۹ با توجه به چشم‌اندازی که رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم ترسیم فرموده‌اند، پژوهش و تمدن نوین اسلامی است. به یاری خداوند متعال، مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، همه توش و توان خویش را مصروف خواهد داشت تا در پرتو عنایت ویژه حضرت، ولی عصر ارواحنا فداه، در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری مدظله العالی و مراجع معظم تقلید دامت برکاتهم و استوارتر از قبل، گام‌های مستحکم و اثر گذار و تحول آفرین در عرصه پژوهش بردارد. رجاء واثق دارم که این گام‌ها با قدرت و قوت همچنان پویا و پایا ادامه یابد و در آینده‌ای نه چندان دور، ثمرات این تلاش ها، در تولید آثار فاخر و راهگشا در عرصه علوم اسلامی و انسانی آشکار گردد.
 
این جانب به سهم خود فرارسیدن هفته پژوهش را به همه مدیران، برنامه ریزان، دست اندرکاران امر پژوهش، پژوهشگران و صاحب نظران ارجمند تبریک گفته و از خداوند منان برایشان جامه عزت و سلامت همراه با سعادت و سربلندی آرزومندم.
 
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
علیرضا اعرافی
مدیر حوزه‌های علمیه


| شناسه مطلب: 104061




هفته پژوهش



نظرات کاربران