ضرورت وحدت حوزه و دانشگاه از نگاه دین ضرورت وحدت حوزه و دانشگاه از نگاه دین ضرورت وحدت حوزه و دانشگاه از نگاه دین بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
ضرورت وحدت حوزه و دانشگاه از نگاه دین ضرورت وحدت حوزه و دانشگاه از نگاه دین ضرورت وحدت حوزه و دانشگاه از نگاه دین ضرورت وحدت حوزه و دانشگاه از نگاه دین ضرورت وحدت حوزه و دانشگاه از نگاه دین

ضرورت وحدت حوزه و دانشگاه از نگاه دین

حجت الاسلام رئیسیان گفت: ائمه هدی(علیهم السلام) علوم مختلفی را به یارانشان آموخته اند. جابربن‌حیان در حالیکه در علوم دینی تسلط دارد، شیمی دان هم هست. انسان تک بُعدی پیشرفت زیادی ندارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا رئیسیان درگفتگو با قدس آنلاین در خصوص اهمیت وحدت حوزه و دانشگاه از نگاه دین گفت: وقتی به سیره ائمه هدی (علیهم السلام) توجه می کنیم، می بینیم که این بزرگواران اصحاب شان را در بسیاری از رشته های علوم اسلامی و علوم تجربی آموزش داده اند و متبحر کرده اند. بسیاری از اصحاب امامان در علوم دینی مانند کلام و فقه و همچنین علوم تجربی صاحب نام شده اند. به عنوان مثال جابربن حیان در کنار علوم دیگر در علم شیمی بسیار معروف و متبحر است.


وی ادامه داد: در واقع انسانی که تک بعدی باشد نمی تواند در زندگی، پیشرفت زیادی داشته باشد. وظیفه ماست که در کنار آموزش علوم الهی و دینی، علوم تجربی را نیز کسب کنیم. این موضوع بیانگر سیاست وحدت حوزه و دانشگاه است و باعث رشد و بالندگی نظام اسلامی ایران خواهد بود.


وی اظهار کرد: باید در نظر داشت که علوم هم توحیدی و اعتقادی است و هم تجربی و آکادمیک. ما باید به آموزه های دینی برای ارتقا درجه در سیر الی اللهی که داریم آشنا بوده و در آن پیشرفت کنیم و هم باید علوم تجربی را فرابگیریم تا بتوانیم دنیا را آباد کنیم. آباد کردن دنیا و آخرت از وظایف مهم یک مسلمان است.


حجت الاسلام رئیسیان ابراز داشت: علوم تجربی و علوم دینی تکمیل کننده یکدیگر هستند. شاید این علوم به تنهایی کاربردی آنچنانی نداشته باشند اما وقتی در کنار هم قرار گیرند، بیشترین تاثیر و تحول را خواهند داشت.


وی مدعی شد: البته اگر به علوم تجربی نگاه اسلامی داشته باشیم متوجه خواهیم شد که این علوم در عمل باعث افزایش یقین به قدرت الهی و خشوع در برابر او خواهد بود. بسیاری از پزشکان و دانشمندان زمانیکه به سطح بالای علمی می رسند به تدین و ایمان آنها افزوده می شود. به این دلیل که وقتی مثلا فزیولوژی بدن را مورد مطالعه قرار می دهند و به نکات جدیدی از آن می رسند بیش از پیش به عجز و ناتوانی بشر و قدرت بی انتهای خالق هستی پی برده و به ایمان و اعتقاد آنها افزوده می شود.


رئیس دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد خاطرنشان کرد: همین که علم و دانش مایه تکامل روح شده و معرفت را بالا می برد و با عبادت مقایسه می شود معنی آن این است که علم باید معنوی و دینی باشد. روایتی داریم که "أَلْعِلْمُ نُورٌ یَقْذِفُهُ اللّه‌ فِی قَلْبِ مَنْ یَشآءُ" . علم نور است و انسان نیاز به نور و حیات معنوی دارد. همچنین روایات زیادی وجود دارد که از برتری عالم بر عابد سخن می گوید. هرچه معرفت انسان به خداوند متعال بیشتر باشد هم دردنیا تاثیرگذارتر است و هم آخرت بهتری خواهد داشت.


وی بابیان این موضوع که دانشجو ذاتا پرسشگر است، افزود: دانشجویان باید در نظر داشته باشند که این پرسشگری باید در راستای کسب دانش و افزایش فهم و اندیشه باشد. نه اینکه قصد مقابله با طرف مقابل و یا موضع گیری های متعصبانه باشد. به اصطلاح عامه نباید پرسشگری به قصد شاخ و شانه کشیدن برای افراد دیگر باشد بلکه باید برای بالا بردن سطح دانش و سواد باشد.  




نظرات کاربران