وبیناربایسته‌های پژوهشی حضرت ابوطالب (ع) برگزار شد وبیناربایسته‌های پژوهشی حضرت ابوطالب (ع) برگزار شد وبیناربایسته‌های پژوهشی حضرت ابوطالب (ع) برگزار شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
وبیناربایسته‌های پژوهشی حضرت ابوطالب (ع) برگزار شد وبیناربایسته‌های پژوهشی حضرت ابوطالب (ع) برگزار شد وبیناربایسته‌های پژوهشی حضرت ابوطالب (ع) برگزار شد وبیناربایسته‌های پژوهشی حضرت ابوطالب (ع) برگزار شد وبیناربایسته‌های پژوهشی حضرت ابوطالب (ع) برگزار شد

وبیناربایسته‌های پژوهشی حضرت ابوطالب (ع) برگزار شد

دبیرخانه همایش بین المللی حضرت ابوطالب(ع) مجمع جهانی اهل بیت (علیهم السلام) نخستین نشست تخصصی همایش بین المللی ابوطالب (ع) را در قم برگزار کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، نخستین نشست تخصصی همایش بین المللی حضرت ابوطالب (ع) روز چهارشنبه 26 آذر ماه در قالب وبینار و با موضوع بایسته های پژوهشی حضرت ابوطالب در محل خبرگزاری حوزه برگزار شد.


بر اساس این گزارش در ابتدای این نشست حجت الاسلام والمسلمین سید محمد مرتضی العاملی به بیان مطلب پرداخت و گفت: حضرت ابوطالب(ع)، عموی پیامبر(ص) شخصیتی بسیار والا داشته اند که تاریخ به او ظلم کرد و بسیاری از مسائلی را که باید در مورد این شخصیت مورد غفلت قرار داد.


وی افزود: شخصیت حضرت ابوطالب(ع) باید در دو برهه زمانی قبل و بعداز اسلام بررسی شود؛ در قبل از عام الفیل، تولد ابوطالب و دوران کودکی و نوجوانی و جوانی وی قابل بررسی است.


مسئول مؤسسه سیره پژوهی و اندیشه های اسلامی، گفت: باید دید آیا حضرت ابوطالب(ع) فقط با زبان به کمک پیامبر اسلام (ص) آمدند و یا در راه دفاع از ایشان و اسلام شمشیر هم به دست گرفتند و از جان نیز گذشتند.


وی همچنین به ارائه موضوعات پیشنهادی در جهت ابوطالب پژوهی پرداخت و گفت: موضوعاتی از قبیل ابوطالب فی القرآن الکریم، نامگذاری حضرت محمد (ص) به احمد از سوی ابوطالب، استسقاء توسط ابوطالب، لباس و ویژگی های ظاهری حضرت ابوطالب (ع)، ابوطالب در حبشه، اخلاق ابوطالب و صبر او بر سختی ها و همچنین تاریخ با ابوطالب و بعد از ابوطالب قابل پژوهش هستند.


دکتر علیرضا هَزار در ادامه این نشست به بیان سیر ابوطالب پژوهی در طول تاریخ پرداخت و گفت: در روایاتی که در میراث حدیثی امامیه آمده است دیده می شود بارها و بارها در طول تاریخ در مورد ابوطالب علیه السلام تحقیق و پرسش صورت گرفته است.


وی عنوان داشت: از ابتدای دوران شیخ مفید تک نگاری در مورد جناب ابوطالب آغاز شد؛ خود شیخ مفید رساله ای در باب این شخصیت نوشته است.


علیرضا هَزار گفت: کتاب «الحجة علی الظاهر الی التکفیر ابوطالب» نوشته سید فخار است که روایات بسیاری در مورد ابوطالب در آن آمده، تا سالیان سال به عنوان منبع ابوطالب پژوهی محسوب می شده و دردوران صفویه در کتاب بحارالانوار از روایات آن تعداد زیادی آمده است.


وی تصریح کرد: در دوران بعداز صفویه در کتاب الغدیر، جلد ششم آن علامه امینی به خوبی به جناب ابوطالب می پردازند.


استاد حوزه و دانشگاه گفت: پس از علامه امینی مرحوم علامه مرتضی العاملی با قوت در مورد حضرت ابوطالب (ع) قلم زدند.


وی در پایان به بیان موضوعاتی در زمینه ابوطالب پژوهی پرداخته و موضوعات زیر را جهت تحقیق و پژوهش پیشنهاد داد:


۱. اختلاف رأی در ایمان ابی طالب


۲. معرفی المان  و نقش المانی و نمادی ابوطالب در تفکر امامیه و کارکردهای آن در طول تاریخ


۳. ابوطالب در اشعار شاعران پارسی گو


۴. منشورسازی یا گزاره نگاری دیوان شعر ابوطالب


۵. ابوطالب در زیارات معصومان


۶. فقه الحدیث روایات حول حضرت ابوطالب


۷. شافع و مشفَّع بودن حضرت ابوطالب (ع)


در پایان این نشست اعلام شد مهلت ارسال آثار و مقالات علمی تا ۳۰ بهمن ۹۹ می باشد.




نظرات کاربران