در یک مراسم مجازی عنوان شد؛

تجلیل سخنرانان از عزت نفس و شیوه رفتاری حجت‌الاسلام نجفی‌روحانی

مراسم چهلمین روز ارتحال مرحوم حجت‌الاسلام نجفی روحانی که به صورت مجازی برگزار شد در این محفل سخنرانان از عزت نفس و شیوه رفتاری وی تجلیل کردند.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی حج، همزمان با چهلمین روز ارتحال مرحوم حجت‌الاسلام و المسلمین نجف نجفی روحانی مسئول سابق دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در عتبات، مراسمی به همین مناسبت به صورت مجازی و از سوی دفتر حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت برگزار شد.


 مرحوم نجفی روحانی، نمادی از فعالان عرصه وحدت حوزه و دانشگاه بود  


براساس این گزارش، در ابتدای این مراسم آیت‌الله محسن قمی نماینده  مردم استان تهران در مجلس خبرگان رهبری و معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی سخنرانی کرد و با اشاره به سه دهه آشنایی با این عالم مجاهد و نستوه اظهار کرد: خاطرات شیرینی از زمان آشنایی با مرحوم حجت‌الاسلام نجفی‌روحانی دارم که هرگز این خاطرات فراموش نخواهد شد.


وی، تبحر مرحوم حجت‌الاسلام نجفی‌روحانی در روایات و احادیث اهل‌بیت را ستودنی دانست و تصریح کرد: ایشان افزون بر توانای علمی در بخش اخلاقی و رفتاری هم بی‌نظیر و به دنیا بی اعتنا بود،  مقید به ذی طلبگی، مبلغ صادق و در عین حال مجتهدی بی ادعا بود، مدیری مسئولیت پذیر و مسئولی روحانی و مدیری در تراز انقلاب اسلامی بود، در بعد عرفانی همراه با تدبیر عقلانی و در مکتب اهل بیت، براهین قرآنی را همه با هم جمع کرده بود.


آیت‌الله قمی با اشاره به همزمانی 27 آذر روز وحدت حوزه و دانشگاه با مراسم چهلمین روز ارتحال مرحوم حجت‌الاسلام نجفی‌روحانی، یادآور شد: یکی از عوامل شتاب‌زا در پیروزی انقلاب وحدت میان حوزه و دانشگاه بود. منظور از وحدت حوزه و دانشگاه همدلی و همراهی آن‌ها درک مشترک‌شان از مسائل سیاسی و اجتماعی و همکاری برای رسیدن به یک هدف مشترک بود و ایشان همه این مسائل را به خوبی درک کرده و برای تحقق آن تلاش‌ها فراوانی انجام داد.


وی با بیان اینکه مرحوم حجت‌الاسلام نجفی‌روحانی به دانشجویان و دانشگاهیان اهمیت بسزایی می‌داد و در دوران مسئولیتش در مدینه منوره و عتبات عالیات جلسات مختلفی را برای این قشر برگزار می‌کرد، گفت: مسئول فقید دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم در عتبات نمادی از افرادی بود که در عرصه وحدت حوزه و دانشگاه قبل و پس از انقلاب فعال بود.  


مناعت طبعی بی نظیر و اخلاص در عمل و کردار داشت


حجت‌الاسلام مصطفی رستمی رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌های کشور نیز در این مراسم اظهار کرد: مرحوم حجت‌الاسلام نجفی‌روحانی تمام عمر خود را در مسیر بندگی خداوند، ترویج مکتب اهل بیت خدمتگزاری به نیکان و دستگیری نیازمندان گذراند. توفیقی که این عزیز کسب کرده است، جزو عبرت های است که انسان در مقام مقایسه، برخی بندگان خداوند وقتی مقایسه می‌کند متوجه می‌شود که چقدر عمر با برکتی دارند.


وی افزود: انسانی ممکن است که عمر کوتاه یا بلند داشته باشند، اما عمر چیزی است که ارزش، حیات و زیست انسانی را در این دنیا رقم می زند، آن نتیجه‌ای است که از بندگی خداوند و عبودیت برای  او حاصل می شود، مرحوم نجفی جزو بندگانی بود که در این زمینه سربلند بود. اگر عمر با برکت‌شان نگاه کنید. توفیقات زیادی به ایشان داده است.


رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌های کشور تصریح کرد: ایشان در هر سنگری حاضر شد، نام نیم، یاد نیک و سیره صالحی از خود به جا گذاشت. دانشجویان که در دوره زمان حضورش حاضر بودند به نیکی یاد می‌کنند، خدمات زیادی در دانشگاه‌های کشور داشت. خاطرات خوشی از دوره حضور ایشان در میان دانشجویان وجود دارد. مناعت طبعی بی نظیر و اخلاص در عمل و کردار داشت.


افزون بر تسلط به فقه و اصول در عرفان و فلسفه هم تبحر علمی داشت


در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام و المسلمین محمدباقر پورامینی مدیر مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه اظهار کرد: یکی از زوایایی زندگی حجت‌الاسلام و المسلمین نجفی روحانی، شخصیت علمی ایشان است. همانگونه که در روایات بیان شده انسان باید یا در جایگاه علم و اجتهاد یا دانشجو یا دوستدار علم باشد، ایشان در سیره زندگی‌شان این توفیق را داشت که هم دوران طلبگی خود را خوب گذرانده بود، هم در جایگاه استادی قرار داشت، دوستدار علم و دانش در حوزه و دانشگاه بود.


وی افزود: این عالم نستوه در فقه و اصول خدمت حضرات آیات وحید خراسانی، فاضل و سبحانی تلمذ کرد و در درس خارج فقه رهبر انقلاب هم شرکت داشت. البته تنها به فقه و اصول تحصیل خود را منحصر نکرد، فلسفه و عرفان را هم دنبال کرد به خصوص در درس فصوص علامه حسن‌زاده نیز شرکت کرد و از شاگردان جوادی آملی هم به شمار می آمد. ایشان در فقه کتاب مکاسب  و در اصول کتاب رسائل را تدریس و شاگردان خوبی هم تربیت کرد.


مدیر مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه خاطرنشان کرد: وقتی این عالم مجاهد در مدینه منوره و عتبات حضور داشت در جلسات مسائل مبتلا به را بیان  و در فقه، مسائل مورد نیاز را به صورت استدلالی توام با کاربردی بودن بیان می‌کردند، به مبانی تاکید می‌کرد، روایت مورد اشاره مسائل را هم بیان می‌کرد و گاهی برخی مسائل را به عروه نسبت می‌داد. بر ارتباط با مخاطب تاکید داشت، در آثار مکتوب تاکید می کرد که باید معرفت افزا باشد، از استواری قلم هم برخوردار بود.


وقت شان را وقف دانشگاهیان و حوزویان کرد


وی یادآور شد: جایگاه فقهی ایشان را بسیار از استادان حوزه علمیه اذعان داشتند، این در حالی است که خودشان هیچ ادعای نداشت، آثار علمی شان اثر بخش بود، ارتباط با مخاطب را به خوبی برقرار می‌کرد، خود را وقف اهل علم کرد. جوشش و علاقه شان بیشتر برای ارتباط با اهل علم بود، به همین دلیل در دانشگاه بیشتر حضور یافت و از سال  1387 در این جایگاه به خوبی درخشید. ارتباط خوب علمی با استادان و ارتباط پدرانه با دانشجویان داشت. خدمتگزاری به دانشگاه را در ایام عمره و کربلا به خوبی به نمایش گذاشت، .


همچنین در بخشی از این مراسم حجت الاسلام عباس اسکندری مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قم که بیش از سه دهه با ایشان ارتباط و تعامل دوستانه و کاری داشت به بخشی از خاطرات با او اشاره کرد و سیره اخلاقی وی را بسیار ستودنی برشمرد.


در این مراسم همچنین حاج علی فراهانی و حاج حمید رمضان‌پور از مداحان اهل‌بیت علیهم السلام به ذکر مصیبت پرداختند.
گفتنی است، حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ نجف نجفی‌روحانی طاب ثراه مسئول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در عتبات عالیات، پس از تحمل یک دوره بیماری در بیمارستان قم، روز 13 آبان ماه و همزمان با روز ولادت باسعادت حضرت ختمی مرتب محمدمصطفی (ص) و امام جعفر صادق (ع) به دلیل ایست قلبی دارفانی را وداع گفت و در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س)، صحن امام رضا (ع) حجره 17 به خاک سپرده شد.


 




نظرات کاربران