زیارت به نیابت ۲۵۰ هزار پرستار زیارت به نیابت ۲۵۰ هزار پرستار زیارت به نیابت ۲۵۰ هزار پرستار بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
زیارت به نیابت ۲۵۰ هزار پرستار زیارت به نیابت ۲۵۰ هزار پرستار زیارت به نیابت ۲۵۰ هزار پرستار زیارت به نیابت ۲۵۰ هزار پرستار زیارت به نیابت ۲۵۰ هزار پرستار

زیارت به نیابت ۲۵۰ هزار پرستار

جمعی از پرستاران و خانواده‌های معظم شهدای مدافع سلامت به زیارت امام مهربانی ها مشرف شدند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، مجاهدت های آنان در سنگر نظام سلامت و به ویژه در جبهه مبارزه با ویروس کرونا تا به آن حد ارزشمند است که حالا با دعوت آستان قدس رضوی میهمان حضرت شده اند. تعدادی از خانواده معظم شهدای پرستار نیز همراهی شان می کنند.


اشک شادی مدافعان سلامت


از همان ورودی باب الجواد(ع) حرم مطهر، بغض تشرف دارند و اشک شادی بر دیدگان شان جاری است. جای خالی همرزمان شهیدشان در این تشرف کاملا احساس می شود.


هوای آخرین روزهای پاییزی ابرآلود و سرد است. تعداد مدافعان سلامت و مدعو حدودا ۴۰ نفر است که به نمایندگی از سایر پرستاران کشور میهمان حضرت شده اند. علاوه بر اعضای سازمان نظام پرستاری؛ معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نیز رییس سازمان نظام پرستاری کشور نیز آنان را همراهی می کنند.


یکی از خادمان در ورودی باب الجواد(ع) و در صحن جامع رضوی به مداحی می پردازد، تا ذکر «جانم رضا(ع)» طنین انداز می شود؛ باران اشک بر دیده ها جاری می شود.


«ای صفای قلب زارم هر چه دارم از تو دارم/ تا قیامت ای رضا جان سر ز خاکت بر ندارم؛ منم خاک درت غلام و نوکرت/ مران از در مرا به جان مادرت/ علی موسی الرضا(ع)».


پدر، مادر و همسر شهید مدافع سلامت شهید محمود پرجوش از شهر خواف که شهریورماه گذشته، شهد شهادت نوشیده را می بینم که عقده دل گشوده و گریه امان شان نمی دهد. به راستی جای شهدای پرستار در این محفل عاشقی خیلی خالی است. گروه پرستاران و خانواده شهدای سلامت از اینکه دعوت شده امام رضا(ع) در هنگامه ی سخت مبارزه با ویروس منحوس کرونا شده اند؛ ابراز شکر می کنند. البته توصیه اکیدشان با توجه به در پیش بودن شب یلدا رعایت پروتکل های بهداشتی  به ویژه در مجازی برگزار کردن مراسم یلدا است که به دفعات در کلام دلسوزانه شان مطرح می شود.


دیگری پرستار جوانی از بیمارستان بقیه الله(عج) تهران است که گرچه چند ماهی فارغ التحصیل شده اما به جهت نیاز جدی به مدافعان سلامت، در آخرین سال تحصیلش پای در میدان مبارزه با کرونا گذاشته و تمام وقت در بیمارستان به خدمت رسانی و پرستاری از بیماران مشغول است. می گوید که از امام رضا(ع) می خواهم که توفیق خدمت به نظام سلامت در این مرز و بوم را از من سلب نکرده و در این مسیر سخت و دشوار یاری گرم باشد.


محمد جواد خلیلی در ادامه درس آموزی از هشت سال دفاع مقدس و رزمندگان و شهدای دفاع مقدس را پیش می کشد و اعتقاد دارد: گرچه سن من به آن دوران قد نمی کشد اما کسی نیست که نداند روزگاری در مواجهه با دشمن بعثی و جبهه استعمار و استکبار، عده زیادی به ویژه جوانان در سنگر دفاع از انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران جانانه پای به میدان نبرد گذاشته و در این مسیر یا به فیض شهادت نائل آمده، یا اسیر و جانباز گشته و یا با افتخار مدال رزمندگی را کسب کردند. ما در امتداد همان نسل هستیم که حالا پرچم دفاع در حوزه نظام سلامت در دستان ما قرار گرفته و در این مسیر شهید نیز تقدیم می کنیم. ویروس کرونا نیز یک مهاجم است که سلامت هموطنانم را نشانه رفته، و با افتخار در خط مقدم مبارزه به امر دفاع می پردازم و خواهم پرداخت. ان شاء الله با استعانت از امام هشتم(ع) این ویروس را نیز شکست می دهیم.


دعای پرستاران برای سلامتی هموطنان


گروه زیارتی پرستاران با گذر از صحن ها پای در رواق دارالحجه می گذارند و گرد هم زیارت می خوانند و برای سلامتی هموطنان دست به دعا بر می دارند. حال و هوای معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این جمع دیدنی است. وی که خود نیز از پرستاران باسابقه و خبره است؛ با تبریک روز پرستار به تمامی مدافعان نظام سلامت خاطرنشان می کند: در سومین روز از هفته پرستار و بنا به دعوت تولیت آستان قدس رضوی توفیق زیارت نصیب مان شد که جا دارد در همین راستا از حجت الاسلام والمسلمین مروی تقدیر و تشکر کنم. جشن روز پرستار امسال حال و هوای دیگری دارد و عطر شهدای این عرصه تمام آسمان میهن مان را تحت الشعاع قرارداده است. این حماسه و جانفشانی تا ابد در تاریخ پرستاری کشور ماندگار خواهد ماند و آینده از این شهدا و رزمندگان سپیدپوش پرستار به نیکی یاد خواهد کرد.


دکتر مریم حضرتی در انتها خطاب به جامعه پرستاری کشور گفت: اینجا و در حریم قدس رضوی نائب الزیاره تمامی پرستاران هستم.


۱۰۰شهید مدافع سلامت وابتلای ۶۰ هزار پرستار


رییس سازمان نظام پرستاری کشور نیز اظهار کرد: در پایان یکسال مبارزه با کووید۱۹ و به شکرانه حماسه آفرینی های ماندگار پرستاران بنا به دعوت آستان قدس رضوی به زیارت مشرف شدیم که جای قدردانی دارد. این دفاع مقدس تاکنون حدود ۱۰۰ شهید تقدیم انقلاب کرده و بیش از ۶۰ هزار پرستار نیز مبتلا به کرونا شده اند.


محمد میرزابیگی افزود: مساعدت و همت تولیت آستان قدس رضوی در اختصاص زیارت خاص ویژه پرستاران و خانواده معظم شهدای سلامت حاوی پیام مهمی است و جایگاه رفیع پرستاران را نشان می دهد. ما اینجا نائب الزیاره ۲۵۰ هزار پرستار کشور هستیم که رشادت و جانفشانی های شان بر کسی پوشیده نیست.


پس از مراسم معنوی دارالحجه، پرستاران خود را به پشت پنجره فولاد در صحن انقلاب می رسانند. نم نمک باران می بارد و در این حال در گریه های حضور و زیارت زمزمه می شود: زائری بارانی ام! آقا! به دادم می رسی؟ بی پناهم، خسته ام، تنها؛ به دادم می رسی؟


زیارت به نیابت از همسر شهید مدافع سلامت


حال و هوای عفت غریبان سرپرستار بیمارستان تامین اجتماعی تربت حیدریه پشت پنجره فولاد اما متفاوت تر از سایرین است. او نائب الزیاره همسر مدافع سلامت اش شهید سید حسین قاسمی است. می گرید و می گوید: با همسرم همکار بودیم...! من ۱۸ سال به عنوان پرستار در حوزه نظام سلامت فعالیت دارم اما همسرم... دیگر همراهی ام نمی کند! ۳۳ روز است که دیگر ندارمش...! خانم غریبان به آرامی با نگاه به پنجره فولاد زمزمه می کند:... البته امام رضا(ع) را دارم.


این پرستار مدافع سلامت در ادامه تصریح کرد: خدا را شاکرم که همسری به من داد که تا آخرین روز عمرش در حوزه سلامت هم میهنانش مردانه جنگید و به فیض شهادت نائل آمد. خستگی ناپذیری ویژگی بارز وی بود. از ۷ صبح تا ۱۲ شب در بیمارستان و بخش کرونایی ها بود و تازه بعد حضورش در منزل دو ساعتی با بچه ها بازی می کرد. طی سال اخیر چهار ساعت بیشتر نمی خوابید. مدام می گفت که مردم به ما نیاز دارند. مردم، مردم و مردم دغدغه اصلی اش بود. چون خودم نیز پرستار هستم لذا شرایط وی را درک می کردم و هیچ مانع تراشی نمی کردم.


عفت غریبان افزود: خودم ۲۰ روز بود که دو فرزندم را ندیده بودم و در بیمارستان مشغول خدمات بخشی بودم.


سید رامتین و سید طاها قاسمی مادر را نیز همراهی می کند. مادر اما زینب گونه نگران مردم است؛ مثل همسر شهیدش سید حسین قاسمی!. با گریه خطاب به مردم توصیه می کند که کرونا را جدی بگیرید و این شب یلدا را بصورت مجازی برگزار نمایید.


در ادامه کاروان زیارتی پرستاران با حضور در موزه گنجینه و نفایس حرم مطهر به تماشا می نشینند.


تقدیر قائم مقام تولیت آستان قدس از مدافعان سلامت


سپس سپید پوشان سلامت در بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی با قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی دیدار کردند.


مصطفی خاکسار قهرودی قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در این دیدار  ضمن تقدیر از زحمات کادر درمان گفت: اگر زحمات، مجاهدت‌ها و ایثارگری های پرستاران نبود جامعه بهداشت و درمان نمی توانست پایدار بماند و امروز سراسر کشور مملو از فداکاری های پرستارانی است که با جانشفانی و ایثارگری در خط مقدم سلامت بی وقفه در حال مبارزه با ویروس منحوس کرونا هستند.


گفتنی است در پایان این مراسم از خانواده های شهدای مدافع سلامت و تلاشگران عرصه بهداشت و درمان که مجاهدانه و فداکارانه در حال تلاش هستند، تقدیر به عمل آمد.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران