دو ویژگی حضرت زینب (س) برای زندگی امروز دو ویژگی حضرت زینب (س) برای زندگی امروز دو ویژگی حضرت زینب (س) برای زندگی امروز بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
دو ویژگی حضرت زینب (س) برای زندگی امروز دو ویژگی حضرت زینب (س) برای زندگی امروز دو ویژگی حضرت زینب (س) برای زندگی امروز دو ویژگی حضرت زینب (س) برای زندگی امروز دو ویژگی حضرت زینب (س) برای زندگی امروز

دو ویژگی حضرت زینب (س) برای زندگی امروز

دنبال این باش که تو چه‌کار برای محیط خود انجام دادی نه دیگران چه‌کار کردند. حضرت زینب (س) در کربلا برای دیگران قدم بر می‌داشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت‌الاسلام سرلک در یک برنامۀ تلویزیونی با موضوع شخصیت حضرت زینب (س) گفت: جامعه‌ای که در مسیر زنده کردن ارزش‌های قرآن و اهل‌بیت (علیهم‌السلام) قرار دارد، بدون تردید، اگر پای خود را از مسیر کج بگذارد، آثار، نتایج و تنبیهاتش سریع‌تر خواهد بود؛ البته باید این مسئله را هم پای رحمت خدا نوشت.


وی افزود: گاهی اوقات مؤمنی خطایی انجام می‌دهد و در همان لحظه از جانب خداوند تنبیه می‌شود. قرآن، سنتِ استدراج و مهلت را در قرآن مطرح می‌کند به این معنا که به برخی انسان‌ها و جوامع مهلت می‌دهد و یا آنها را به تدریج پایین می‌آورد. جوامعی که از ارزش‌ها حمایت می‌کنند و سعی دارند مسیر قرآن و عترت را بپیمایند، گاهی اوقات بسیاری از نتایج و پیامدهای خطای خود را باید در لحظه بچشند.


سرلک با اشاره به اینکه خداوند ما را برای بهشت آفریده است، بنابراین می‌توانیم دنیای خود را به بهشت تبدیل کنیم، گفت: هرچند برای دستیابی به بهشت باید از بلاها عبور کرد، اما خداوند در دل همان بلاها، شادی قرار داده است. بنابراین ببین چه‌کار می‎توانی در محیط کار و خانه و جامعه انجام دهی تا اوضاع بهتر شود. دنبال این باش که تو چه‌کار برای محیط خود انجام دادی نه دیگران چه‌کار کردند. تو یک قدم بردار. حضرت زینب (سلام الله علیها) در کربلا برای دیگران قدم بر می‌داشت. به هرکه می‌رسید، سعی می‌کرد دل او را از غصه نجات دهد و یا بیماران را تیمار می‌کرد.


وی افزود:  ویژگی دیگری که در اولیای خدا از جمله شخصیت حضرت زینب (س) وجود دارد، این است که تمام وجود خود را برای خدا هزینه کردند. مهم نیست که چه چیز داریم، مهم این است که آیا می‌توانیم آنچه داریم، در مسیر لقای خداوند در میان بگذاریم یا نه. جوانانی که در مسیر مدافعان حرم حضرت زینب (س) قرار گرفتند، تمام وجودشان را به خدا سپردند و از جان و مال خود گذشتند. شیطان دنبال بر هم زدن این رابطۀ عاشقانه با خدا و عترت است.


این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه حضرت زینب (س) در اوج سختی‌ها، مناجات با خدا را رها نمی‌کند و در دل شب به عبادت می‌ایستد، افزود: این همان درسی است که در مکتب عترت آموخت؛ برادرش امام حسین (ع) در گودی قتلگاه می‌فرماید «الهی رِضاً بِرضاکَ و تَسلیماً لأمرِک لا مَعبود سِواک». خط اهل‌بیت (علیهم‌السلام)، قربان خدا رفتن است. این همان خطی است که من و تو را از منجلاب افسردگی‌ها، کینه‌ها و کدورت‌ها بیرون می‌آورد.


سرلک گفت: نگاهمان باید به دنیا این باشد که خداوند ما را به عنوان مهمان ویژه دعوت کرده است. شاعر گفت «آنچه ما کردیم با خود، هیچ نابینا نکرد ** در میان خانه، گم کردیم صاحب خانه را»؛ حتی سر نماز هم با خداوند خلوت نکردیم. خداوند در قرآن فرمود  «وَ إِذا رَأَوْا تِجارَةً أَوْ لَهْواً انْفَضُّوا إِلَیْها وَ تَرَکُوکَ قائِماً قُلْ ما عِنْدَ اللَّهِ خَیْرٌ مِنَ اللَّهْوِ وَ مِنَ التِّجارَةِ وَ اللَّهُ خَیْرُ الرَّازِقینَ؛ و چون داد و ستد یا سرگرمى ببینند، به سمت آن متمایل می‌شوند و تو را در حالى که ایستاده‌اى ترک مى‌کنند. (ای پیامبر) بگو آنچه نزد خداست از سرگرمى و از داد و ستد بهتر است و خدا بهترین روزى دهندگان است.»


| شناسه مطلب: 104128




حضرت زینب



نظرات کاربران