کریسمس به سبک سعودی کریسمس به سبک سعودی کریسمس به سبک سعودی بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
کریسمس به سبک سعودی کریسمس به سبک سعودی کریسمس به سبک سعودی کریسمس به سبک سعودی کریسمس به سبک سعودی

کریسمس به سبک سعودی

با نزدیک شدن به عید مسیحی کریسمس برای نخستین بار فروشگاه های پایتخت عربستان با فروش درخت کاج و دیگر اقلام مرتبط با این جشن، شگفتی شهروندان سعودی را برانگیخته اند. مسئله ای که مورد توجه محافل رسانه ای قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج به نقل ازخبرگزاری رضوی، با به قدرت رسیدن ملک سلمان به عنوان پادشاه سعودی و تعیین محمد بن سلمان در مقام ولی عهد، عربستان حرکت و هزینه فراوانی را برای تعریف یک چهره تازه از خود در غرب آغاز کرد.


در سال 2016 میلادی محمد بن سلمان با سفر به ایالات متحده و دیدار از شرکت های بزرگ فناوری جهان و ملاقات با مدیران آنها و ابراز آمادگی برای میزبانی از حضور آنان در عربستان از دیدگاه خود اقدام برجسته ای را برای بهبود چهره عربستان در غرب و معرفی خود به عنوان رهبر تحول آفرین خاورمیانه به عمل آورد.


رسانه های عربستان هدف از این دیدار را "همکاری با شرکت های بزرگ آمریکایی در تأمین نیازهای عربستان به فناوری‌های آینده"؛ و "جستجوی فرصت‌های حضور شرکت های عربستانی در بازارهای جهانی" معرفی کردند.


ولی عهد جوان پادشاهی سعودی همچنین با تدوین و انتشار سند افق چشم انداز عربستان موسوم به 2030 که با تبلیغات گسترده رسانه های سعودی به عنوان یک تحول شگرف از آن یاد می شد بر تغییر چهره فرهنگی و اجتماعی عربستان تأکید ویژه ای دارد.


بن سلمان برای اثبات شایستگی های خود در برابر غرب و جهان با آغاز آنچه از آن اصلاحات فرهنگی و اجتماعی یاد میکرد پروژه تحول علمی و فناوری عربستان در راستای اهداف سند چشم انداز 2030 این کشور را با تغییر ارزش های دینی و اسلامی آغاز نمود.


بن سلمان برای پیگیری و اداره این سیاست سازمانی را به عنوان رفاه و سرگرمی سعودی به ریاست ترکی آل الشیخ از دوستان نزدیک خود در سال ۲۰۱۶ میلادی تأسیس کرد و اکنون چهار سال است اصلاحات فرهنگی او ابعاد و اهداف خود را بیش از گذشته نمایان می سازد.


سال گذشته و در آستانه عید مسیحی کریسمس و سال نو میلادی برای اولین بار در تاریخ عربستان، دولت بن سلمان اعلام کرد قصد دارد جشن سال نو میلادی را در ریاض برگزار کند؛ اقدامی که با تعجب افکار عمومی در جهان اسلام و نیز شهروندان سعودی مواجه شد.


در این جشن آتش‌بازی و کنسرت موسیقی دی.جی و مراسم شمارش معکوس تحویل سال نو میلادی مانند آنچه سال ها است در شهرهایی مانند دبی در امارات برگزار می شد اجرا گردید.


برگزاری این مراسم در سرزمینی که جهان اسلام آن را سرزمین وحی می داند و برای آن قداست قائل است، انتقادات بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی را برانگیخت.


این اتفاق در حالی رقم خورد که شیخ عبدالعزیز بن عبدالله آل الشیخ مفتی کل عربستان سعودی برگزاری جشن کریسمس را در فتاوای خود تحریم کرده بود.


همچنین شیخ العُثِیمین عضو هیئت کبار علمای عربستان نیز فتوا داده بود که تبریک گفتن کریسمس یا دیگر اعیاد کافران به آنها، حرام است.


صالح الفوزان نیز دیگر عضو برجسته هیأت علمای سعودی فتوا داده بود که شرکت در مراسم آغاز سال نوی میلادی حرام و بدعت شرعی است.


پلیس امر به معروف عربستان که در داخل و خارج از جامعه سعودی نماد سخت گیری های افراطی به شمار می رود تا پیش از روی کار آمدن بن سلمان و آغاز اصلاحات فرهنگی او در برخورد با مظاهر جشن کریسمس خشونت های متعددی را اعمال میکرد و برگزاری آن در سراسر عربستان ممنوع بود.


جالب آنکه پلیس امر به معروف و نهی از منکر عربستان سعودی تا سال 2019 میلادی در روزهای پایانی هر سال میلادی و نزدیکی به کریسمس با انتشار بخش نامه ای خطاب به شهروندان، مؤسسات، هتل ها، رستوران‌ها و شرکت‌های این کشور نسبت به استفاده از هر گونه نشانه‌ها و مظاهرِ جشن‌های عید میلاد هشدار می داد. حتی اداره کل گمرکات عربستان همزمان با نزدیک شدن جشن های آغاز سال میلادی، واردات درخت کریسمس را به این کشور ممنوع میکرد!


فروش علنی وسایل برگزاری جشن های کریسمس و سال نو میلادی در ریاض پایتخت کشوری که پادشاه آن خود را خادم حرمین شریفین مقدس ترین مکان نزد مسلمانان می داند بازتاب گسترده ای در رسانه های بین المللی یافته است و برخی شبکه های خبری در گفتگو با شهروندان سعودی نظر آنان را در این رابطه بازتاب داده اند که عموما از این اتفاق ابراز تعجب و شگفتی کرده اند.


اصلاحات فرهنگی اجتماعی بن سلمان همزمان با دو رویداد مهم دیگر نیز دنبال شد که ماهیت این حرکت را بهتر آشکار می سازد.


نخست جنگ یمن و پدید آمدن بزرگترین بحران گرسنگی قرن حاضر در همسایگی ولی عهد سعودی و دیگر قتل فجیع خاشقجی روزنامه نگار منتقد  سیاست های ملک سلمان و پسرش.


این دو فاجعه که با اعتراضات نهادها و فعالان مستقل حقوق بشر و حتی برخی سیاستمداران برجسته آمریکایی و اروپایی مواجه شده است و بسیاری از آنان خواستار پیگرد قضایی ولی عهد سعودی شده اند نشان می دهد جشن های حاکمان سعودی در اعیاد مسیحیان همواره با عزای دیگر ملت ها و قتل مسلمانان و بی گناهان همراه است.




نظرات کاربران