عضو فقهای شورای نگهبان:ماندگاری نظام اسلامی مدیون ولایت است عضو فقهای شورای نگهبان:ماندگاری نظام اسلامی مدیون ولایت است عضو فقهای شورای نگهبان:ماندگاری نظام اسلامی مدیون ولایت است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
عضو فقهای شورای نگهبان:ماندگاری نظام اسلامی مدیون ولایت است عضو فقهای شورای نگهبان:ماندگاری نظام اسلامی مدیون ولایت است عضو فقهای شورای نگهبان:ماندگاری نظام اسلامی مدیون ولایت است عضو فقهای شورای نگهبان:ماندگاری نظام اسلامی مدیون ولایت است عضو فقهای شورای نگهبان:ماندگاری نظام اسلامی مدیون ولایت است

عضو فقهای شورای نگهبان:ماندگاری نظام اسلامی مدیون ولایت است

آیت‌الله خاتمی با اشاره به اینکه نهم دی ماه سال ۸۸، حماسه فاطمی و عاشورایی بود، گفت: ماندگاری نظام جمهوری اسلامی در بیش از چهل سال، مدیون مدیریت ولایت فقیه است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، آیت الله سید احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران دوشنبه شب(۸ دی ماه) در مراسم استانی بزرگداشت یوم الله نهم دی که در مسجد گلسار رشت برگزار شد، با اشاره به پیشگامی مردم گیلان در مقابله با فتنه، اظهار کرد: فاطمیه امسال با حماسه نهم دی گره خورده است.


وی حضرت فاطمه زهرا(س) را فدایی ولایت دانست و افزود: این بانوی بزرگوار اسلام در راه دفاع از ولایت آسیب دیده بود و لذا جانباز شهیده راه ولایت است.


عضو فقهای شورای نگهبان، با بیان اینکه فاطمه زهرا(س) آموخت باید در راه ولایت تا آخرین قطره خون ایستادگی کند، گفت: امسال حماسه نهم دی با فاطمیه همراه شده و این مناسبت ارزشمندی است، زیرا حماسه نهم دی حماسه ولایتمداری بود.


امام جمعه موقت تهران، نخستین ویژگی حماسه نهم دی را فاطمی بودن آن دانست و تصریح کرد: حماسه نهم دی به معنی دقیق کلمه حماسه فاطمی و حماسه دفاع از ولایت بود. زمانی که ملت ولایی ایران احساس کردند جماعتی برای هدف قرار دادن جایگاه ولایت به میدان آمدند، به صحنه آمدند و حماسه ای همانند حماسه ۲۲ بهمن سال ۱۳۵۷ را آفریدند.


وی با اشاره به طنین انداز شدن شعار «این همه لشکر آمده، به عشق رهبر آمده» در سراسر ایران، عنوان کرد: مردم این شعار را از کسی نیاموخته بودند و برخاسته از جان بود؛ همانگونه که فاطمه می دانست اگر یک علی و یک فاطمه در دنیا باشد، این فاطمه است که پیشمرگ علی و پیشمرگ ولی می شود لذا ملت بزرگ ایران روح ولایت پذیری فاطمه زهرا(س) را لمس کردند.


آیت الله خاتمی، با بیان اینکه صدیقه طاهره می دانست پایان راه ولایتمداری، شهادت است، متذکر شد: اگر فاطمه به میدان دفاع از علی(ع) نمی آمد، تاریخ توسط تحریف گران آن روز تحریف می شد؛ تحریف گرانی که می نوشتند حتی فاطمه هم همراه علی نبود.


وی با اشاره به خطبه ۲۷ نهج البلاغه و خون دل حضرت علی(ع) از امتش، اضافه کرد: حماسه نهم دی الهام بخش ملت ایران شد تا فرزند فاطمه تنها نماند و این سرفرازی نصیب امت شد که مانند برخی از همراهان سست عنصر علی(ع) عمل نکردند.


عضو فقهای شورای نگهبان، ویژگی دوم حماسه نهم دی را حسینی بودن و عاشورایی بودن آن دانست و تصریح کرد: عاملی که باعث شد مردم بی صبرانه به صحنه حماسه نهم دی بیایند، ریشه در حسینی بودن و عاشورایی بودن این ملت دارد، زیرا فتنه گران به عزاداران حسینی حمله کردند و روز عاشورای تهران به میدان جنگ و گریز مبدل شد.


امام جمعه موقت تهران اقدامات فتنه گران در روز عاشورای سال ۸۸ را نشانه شقاوت و رهروی آنان  از راه یزیدیان دانست و خاطرنشان کرد: حسینی ها نتوانستند طاقت بیاورند که نماد عزت و عظمت آنان توسط فتنه گران به تاراج برود و ائمه جماعت نماز ظهر عاشورا را سنگ باران کنند.


وی حماسه نهم دی را حماسه حضور دانست و اظهار کرد: قرآن کریم در آیه ۶۲ سوره نور، حضور به موقع در صحنه همراهی با پیامبر(ص) را ویژگی مومنان می داند. در واقع مومنان واقعی در خط مقدم امر جامع یعنی نماز جمعه و جهاد قرار دارد و بی تردید حماسه نهم دی یکی از مصادیق امر جامع است، زیرا هیچکس جز مردم و حضور مردمی نمی توانست بساط فتنه گران را جمع کند. در واقع فتنه گران به دنبال هر مناسب ملی و مذهبی ناامنی ایجاد می کردند و مردم این بساط شیطانی را جمع کردند.


آیت الله خاتمی، با بیان اینکه دنیای استکبار به فتنه و فتنه گران امیدوار شده بود، گفت: دشمن خیال می کرد به وسیله این فتنه می تواند به نظام اسلامی آسیب برساند، اما نتوانست به اهدف شوم خود برسد و لذا بلافاصله بعد از شکست فتنه و ناکام ماندن فتنه گران تحریم ایران را آغاز کرد.


وی با اشاره به اذعان روسای جمهور دو دوره گذشته آمریکا مبنی بر بی سابقه بودن تحریم ها علیه ایران طی ۱۰۰ سال اخیر، یادآور شد: این تحریم های وحشیانه و ضد انسانی هنوز ادامه دارد.


امام جمعه موقت تهران، حضور به موقع در صحنه را همچنان ضرورت انقلاب دانست و تصریح کرد: بعد از گذشت چهل سال از انقلاب، عموم مردم در صحنه هستند و از انقلابشان حفاظت می کنند؛ اگرچه شیوع ویروس منحوس کرونا مانع از ابراز ارادت مردم به انقلاب شده، اما دشمنان بدانند که این مانع به زودی برطرف می شود و امروز ملت ایران همان حماسه سازان نهم دی هستند.


عضو فقهای شورای نگهبان، چهارمین ویژگی حماسه نهم دی را بیعت وفادارانه با ولایت دانست و عنوان کرد: براساس آیه «إِنَّ الَّذِینَ یُبَایِعُونَکَ إِنَّمَا یُبَایِعُونَ اللَّهَ» بیعت با پیامبر همان بیعت با خداست و لذا مردم در حماسه نهم دی بیعت خودشان با ولایت و ارزش ها و نظام اسلامی را نشان دادند.


وی «اسلامیت»، «ولایت فقیه»، «جمهوریت نظام» و «مذهب رسمی کشور» را چهار اصل غیر قابل تغییر قانون اساسی دانست و افزود: ولایت فقیه ستون فقرات انقلاب اسلامی است و مردم نقش و جایگاه ولایت را با تمام وجودشان لمس می کنند و نسبت به امامشان ابراز ارادت دارند، در حالی که فتنه گران سال ۸۸ مقابل اصل ولایت قرار گرفتند و لذا مردم وارد صحنه شدند تا اجازه ندهند خدشه ای به این اصل حیاتی وارد شود.


آیت الله خاتمی، ماندگاری چهل ساله انقلاب اسلامی را مدیون مدیریت ولایت دانست و اظهار کرد: اگر مدیریت ولایت فقیه نبود، هر کدام از توطئه هایی که علیه انقلاب طراحی شده اعم از جنگ تحمیلی و کودتا و فتنه و...، به تنهایی می توانست نظامی را براندازد، اما همه این توطئه ها به برکت ولایت خنثی شد.


امام جمعه موقت تهران، با اشاره به نقش مدیریت ولایت در ایجاد اقتدار و امنیت در کشور، سردار سلیمانی را سرباز ولایت دانست و یادآور شد: تجلیل از شهید سلیمانی در اهواز و تهران و قم و مشهد و کرمان و نجف و بغداد و کربلا از جنس تجلیل از سید و سالار شهیدان است، زیرا سردار سلیمانی سرباز ولایت و محبوب دلها بود.


آیت الله خاتمی، حماسه نهم دی را حماسه بصیرت دانست و اظهار کرد: علمداران دین باید اهل بصیرت باشند و بصیرت یعنی، دشمن شناسی و اقدام به موقع. حماسه نهم دی از جنس بصیرت بود و مردم دریافتند که دشمن ولایت ستیزی را پیشه خود ساخته است. امروز نیز باید از حماسه نهم دی پاسداری کنیم و درس ها و عبرت های آن را برای نسل خودمان و نسل های بعد به ثبت برسانیم و بدانیم که دشمن کجا را هدف قرار داده و از آن جا حفاظت و حراست کنیم.


| شناسه مطلب: 104262




ولایت فقیه نهم دی



نظرات کاربران