شهیدان سلیمانی و ابومهدی المهندس تمام ابعاد جهاد را به نمایش کشیدند شهیدان سلیمانی و ابومهدی المهندس تمام ابعاد جهاد را به نمایش کشیدند شهیدان سلیمانی و ابومهدی المهندس تمام ابعاد جهاد را به نمایش کشیدند بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
شهیدان سلیمانی و ابومهدی المهندس تمام ابعاد جهاد را به نمایش کشیدند شهیدان سلیمانی و ابومهدی المهندس تمام ابعاد جهاد را به نمایش کشیدند شهیدان سلیمانی و ابومهدی المهندس تمام ابعاد جهاد را به نمایش کشیدند شهیدان سلیمانی و ابومهدی المهندس تمام ابعاد جهاد را به نمایش کشیدند شهیدان سلیمانی و ابومهدی المهندس تمام ابعاد جهاد را به نمایش کشیدند

شهیدان سلیمانی و ابومهدی المهندس تمام ابعاد جهاد را به نمایش کشیدند

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تشریح کلمه جهاد در سه بعد دفاعی، جهاد با نفس و جهاد فرهنگی، گفت: شهیدان سلیمانی و ابو مهدی المهندس در هر سه زمینه جهاد جلودار بودند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در کنگره بین‌المللی سرداران شهید مقاومت و اربعین که امشب به صورت برخط برگزار شد با تسلیت به مناسبت سالگرد شهادت سرداران شهید مقاومت و اربعین، گفت: از عزیزانمان در جمهوری اسلامی و کشور عراق برای برگزاری این کنگره صمیمانه قدردانی و تشکر می‌کنم.


رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با موضوع سرداران شهید، الگوهای تربیت‌یافته مکتب حسینی شروع به صحبت کرد و اظهار داشت: خداوند متعال می‌فرماید «وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهدِیَنَّهُم سُبُلَنَا»، کسانی که در راه ما جهاد و مبارزه کنند، ما راه‌های خود را به آن‌ها نشان می‌دهیم؛ یعنی مسیر هدایت و سعادت، مسیر خوشبختی و مسیری که مورد عنایت ذات کبریایی حق تعالی است را در سایه جهاد و مبارزه. پیش روی این‌ها قرار می‌دهیم.


وی ادامه داد: نکته‌ای که در این آیه وجود دارد این است که خیلی‌ها مدعی مجاهده و مبارزه و ورود به عرصه‌های جهاد هستند؛ هر جهادی این نتیجه را در پی ندارد که گفته شود لَنَهدِیَنَّهُم سُبُلَنَا که ما راه‌های خود را به این‌ها نشان می‌دهیم و مسیر را برای این‌ها هموار می‌کنیم و این‌ها را در اوج سعادت و کمال قرار می‌دهیم.


آیت‌الله حسینی بوشهری در بیان نکته‌ای در تعبیر این آیه، اظهار داشت:‌ تعبیر ظریف این آیه کلمه فینا است، یعنی کسانی که در راه ما و در مسیر الهی و در راه رضایت ذات کبریایی حق تعالی دست به جهاد و مبارزه علیه دشمن بزنند از این برکات و از این نعمت‌ها برخوردار خواهند شد.


رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، دو شخصیتی هستند که با همین ویژگی کسب رضایت الهی و توجه به رضایت الهی وارد میدان مبارزه شدند و تمام عمر خود را در راه مبارزه صرف کردند و پایان راهشان هم به شهادت انجامید. کارنامه درخشان این شهدا این شد که در راه خداوند متعال به شهادت رسیدند و به بالاترین خوبی رسیدند که نزد خدا زنده هستند و روزی می‌خورند.


وی در بسط کلمه جهاد که در اصطلاح به عنوان حرکت نظامی و دفاعی و رویارویی با دشمن، گفت: یک بخش از جهاد مواجه شدن با دشمن بیرونی است؛ جهاد گاهی به معنای مبارزه با نفس است و آن هم جهادی که در روایات ما از آن به عنوان جهاد اکبر یاد شده است؛ آن جمعی که از جبهه و جهاد برگشتند، پیامبر به آن‌ها فرمود آفرین بر جمعیتی که جهاد اصغر را به خوبی انجام داد اما یک مسئولیت سترگ و سنگینی بر دوش آنان است که مبارزه با نفس است.


آیت‌الله حسینی بوشهری در معنای دوم جهاد، اظهار داشت: باب جهاد که در کتب فقهی مطرح شده است، جهاد و رویارویی با دشمن است که از آن به عنوان جهاد دفاعی تعبیر می‌کنیم که دشمنی حمله می‌کند و در صدد تصرف کشوری بر می‌آید، نسبت به جامعه‌ای قصد سوء دارد و ملت احساس می‌کند که در مقابل این هجمه دشمن جهاد و مبارزه کند.


رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بیان معنای سوم جهاد، افزود: جهاد فرهنگی و اجتماعی نوع دیگری از جهاد است؛ یعنی برای گسترش فرهنگ و آموزه‌های دینی حرکت کند، برای جامعه حرکت کند؛ به یاری مظلومان و مستضعفان بشتابد، بر سر یتیمان دست بکشد و آنان را در آغوش قرار دهد؛ این‌ها یک حرکت اجتماعی است که باعث می‌شود افکار و نگاه‌های جامعه متوجه دین خدا و آموزه‌های دینی شود.


وی ادامه داد: این سه مقوله را در این دو شخصیت بزرگ یعنی شهید سلیمانی عزیز و شهید ابومهدی المهندس می‌بینیم؛ این‌ها در مرحله مبارزه با نفس به مراتب بالا رسیده‌اند؛ شب زنده‌داری‌های آن‌ها، عبادت‌های آن‌ها، اوج معرفت و کمال یافتگی آن‌ها و علاقه آن‌ها به شهادت نشانه این است که از تعلقات دنیا دست کشیده‌اند و نگاهشان اخروی است که اوج مبارزه با نفس است.


آیت‌الله حسینی بوشهری افزود: این دو شخصیت در میدان جنگ آرام و قرار نداشتند؛ سید حسن نصر الله فرمود شهید سلیمانی گاهی اوقات 24 ساعت به عراق می‌آمد، به دمشق می‌رفت، به ایران بر می‌گشت و من نمی‌دانم که آیا به خانه و کاشانه‌اش سر می‌زد یا نه؛ این همه عشق برای خدمت در عرصه مبارزه با دشمنی که آمده است کشور عراق و سوریه را تهدید و اشغال کند واقعا ستودنی است.


رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره جنبه جهاد فرهنگی شهیدان سلیمانی و ابومهدی المهندس، گفت: ایشان در جلوگیری از بسط فرهنگی و شبیخون دشمن فعال بود، چون دشمن تنها اسلحه به دست نمی‌گیرد بلکه در عرصه فرهنگی نیز با ترفندهای خاص خود می‌خواهد افکار نسل جوان را به خدمت بگیرد؛ این دو عزیز در هر سه عرصه جهاد پیشتاز میدان بودند.


وی با اشاره به آیه «انّ الّذین قالوا ربّنا اللّه ثمّ استقاموا فلا خوف علیهم و لا هم یحزنون»، اظهار داشت: کسانی که ایمان به هدف دارند و اولین کلامی که بر زبان آن‌ها جاری شده است ربنا الله بوده است، در راه این هدف از خودشان استقامت و پایداری نشان می دهند، صبر بر طاعت پروردگار می کنند و در مقابل معصیت و در مقابل مصیبت صبر می کنند.


آیت‌الله حسینی بوشهری ادامه داد: تمام اعمال نیک در استقامت در سه مورد ذکر شده است که از گذشته و آینده خود هراس و پشیمانی ندارند؛ استقامت و مبارزه سختی دارد، اما مانند بیماری است که یقین دارد این داروی تلخ باعث بهبود و شفای وی است؛  مردان خدا مشکلات را تحمل می‌کنند تا بهشت برین الهی و به رضایت الهی که بالاتر از بهشت است برسند.


رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با مد نظر قرار دادن درگیری بین حق و باطل در تاریخ ملت‌ها تاکنون، ابراز داشت: روزی که ولی عصر(ع) قیام می‌کنند نیز مشرکان در برابر ایشان مقابله می‌کنند اما یارای مقاومت در برابر حکومت جهانی ایشان را ندارند؛ بنابراین رویارویی مقابل حق و باطل همیشه وجود داشته است و هنر مردان الهی این است که جبهه حق را بشناسند؛ دشمن را از دوست تشخیص دهند و در جبهه حق قدم بردارند و دچار شخصیت زدگی، خودمحوری، دنیا پرستی و هوا پرستی نشوند و صراط مستقیم الهی را در پیش بگیرند که شهید سلیمانی و ابو مهدی المهندس این گونه بودند.


وی شهادت دو شهید منظور را باعث رویش انقلاب عنوان کرد و گفت: دانشگاهیان و حوزویان عزیز و مردم مخلص و ولایتمدار ما راه شهیدان را تا پیروزی نهایی به فضل پروردگار ادامه خواهند داد.


آیت‌الله حسینی بوشهری با اشاره به آیاتی از قرآن کریم، گفت: مردان خدا سه ویژگی دارند که احساس سستی در برابر دشمن نمی‌کنند؛ همواره در برابر دشمن مقتدر و توانمند هستند و دوم اینکه دشمن هر قدر هم مقتدر باشد در برابر او احساس ضعف نمی‌کنند و سوم اینکه هیچ موقع دست‌ها را در مقابل دشمن بلند نمی‌کنند.


رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم شهیدان سلیمانی و ابومهدی المهندس را تربیت شده مکتب امام حسین(ع) دانست و گفت: تشییع جنازه‌ای که در ایران و عراق دیدیم تداعی کننده پیاده‌روی اربعین بود؛ ما همان وظیفه‌ای که در برابر امام حسین (ع) داریم، در برابر تربیت‌شدگان مکتب امام حسین(ع) ‌هم داریم و به دنیا می‌خواهیم نشان دهیم.


وی شهید سلیمانی را شخصیتی کاریزما توصیف کرد و گفت: دشمنان این شهید در عین بی آلایشی، بی تکلفی و سادگی و هم رزمش ابومهدی المهندس را به بزرگی می‌ستایند؛ مردان خدا به فکر نام و مسائل مادی نیستند.


آیت‌الله حسینی بوشهری در پایان اظهار داشت: محبوبیت و عشق مردم به این شهیدان در بغداد، کاظمین، نجف، کربلا و شهرهای مختلف ایران اسلامی نشان دهنده این دو ویژگی آمنوا و عملوا الصالحات بود که محبت این‌ها را در دل مردم قرار داده بود و وظیفه ما امروز این است که به سالگرد این عزیزان بسنده نکنیم و هر روز ما باید روز شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس باشد و چون مسیر این شهدا مانند حضرت اباعبدالله الحسین(ع) فراموش نمی‌شود.




نظرات کاربران