مذاکرات تصویری ایران و ترکیه درباره حج آینده مذاکرات تصویری ایران و ترکیه درباره حج آینده مذاکرات تصویری ایران و ترکیه درباره حج آینده بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
مذاکرات تصویری ایران و ترکیه درباره حج آینده مذاکرات تصویری ایران و ترکیه درباره حج آینده مذاکرات تصویری ایران و ترکیه درباره حج آینده مذاکرات تصویری ایران و ترکیه درباره حج آینده مذاکرات تصویری ایران و ترکیه درباره حج آینده

مذاکرات تصویری ایران و ترکیه درباره حج آینده

مسئولان حج ایران و ترکیه دریک نشست مجازی درباره روند حج آینده تبادل نظر کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج ، مسئولان حج جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه امروز در یک نشست ویدئو کنفرانسی شرکت و درباره حج آینده گفتگو کردند.


دراین نشست مجازی حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی و آقای علی رضا رشیدیان رئیس سازمان حج و زیارت و پروفسور علی ارباش رئیس سازمان امور دینی و بعثه حج ترکیه و آقای رمزی بیرجان مدیرکل حج و عمره این سازمان به بیان نقطه نظرات خود درباره حج آینده پرداخته و بر آمادگی برای مشورت و تبادل نظر در راستای فراهم کردن زمینه مناسب برای برگزاری این کنگره عظیم معنوی درشرایطی که بیماری کرونا جهان را تحت تاثیر قرار داده است، تاکید کردند.


نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه ایران و ترکیه بعنوان دو کشورهمسایه و پیشگام می توانند نقش فراوانی درحوزه های حج و عمره در جهان اسلام ایفاء کنند، تاکید کرد: تشکیل و همکاری کارگروهها می تواند به استفاده ازتجربیات دو کشور برای بهینه سازی حج منجر شود.


حجت الاسلام والمسلمین نواب با اشاره به اینکه تست انسانی واکسن کرونای ساخت ایران دیروز آغاز شده ، افزود: اقدامات لازم جهت کسب نظر مراجع عظام تقلید برای برگزاری حج در شرایط اضطرار ناشی از کرونا انجام شده و از نظر بهداشتی نیز شیوه نامه ها و راهکارهای لازم آماده شده است. همچنین سازمان حج و زیارت برای بررسی نحوه عملکرد در شرایط اضطراری 21 کارگروه  تشکیل داده تا در شرایط کرونا حج به خوبی انجام شود.


در این نشست، پرفسور آرباش نیز شیوع کرونا را موجب محروم شدن مسلمانان از اجتماع درخانه خدا و مسجد نبوی در سال گذشته دانست و از تبادل تجربیات دو کشور در حوزه حج استقبال کرد.


رئیس سازمان امور دینی ترکیه، از ایران و ترکیه بعنوان دو کشور پیشتاز در حوزه حج یاد و ابراز امیدواری کرد که اقدامات و آمادگی های دو کشورالگویی برای سایر کشورهای اسلامی باشد.


رئیس سازمان حج و زیارت کشورمان نیز در این نشست مجازی همکاری بین کشورهای اسلامی و عربستان را برای برگزاری فریضه حج یک ضروت دانست و گفت: ما آمادگی داریم با مسئولان حج ترکیه همکاری و دستورالعملی را در موضوع حج تهیه کنیم.


آقای رشیدیان با اشاره به آمادگی و انتظارات زائران دو کشور در سال گذشته و اعلام دیرهنگام برگزار نشدن حج، تصریح کرد: طرف عربستانی تاکنون به صورت رسمی زمان برگزاری مذاکرات حج آینده را چه به صورت حضوری و چه غیر حضوری مشخص نکرده است.


در ادامه ، مدیرکل حج و عمره سازمان امور ترکیه هم به اقدامات صورت گرفته برای تقویت ارائه آموزشهای لازم به زائران این کشور در سایه استمرار بیماری کرونا اشاره کرد و گفت: با توجه به فرصت تعطیلی حج، بدنبال تقویت زیرساخت های خود در این حوزه هستیم.


وی همچنین از برنامه ریزی برای برگزاری نشستی بین المللی با دعوت ازدست اندرکاران امور حج در ماه آوریل آینده خبر داد و گفت: در شرایط کنونی نیز در حال بررسی نحوه مقابله با کرونا هستیم.




نظرات کاربران