رونمایی از کتاب زندگینامه خودنوشت شهید سلیمانی با عنوان «از چیزی نمی‌ترسیدم» رونمایی از کتاب زندگینامه خودنوشت شهید سلیمانی با عنوان «از چیزی نمی‌ترسیدم» رونمایی از کتاب زندگینامه خودنوشت شهید سلیمانی با عنوان «از چیزی نمی‌ترسیدم» بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
رونمایی از کتاب زندگینامه خودنوشت شهید سلیمانی با عنوان «از چیزی نمی‌ترسیدم» رونمایی از کتاب زندگینامه خودنوشت شهید سلیمانی با عنوان «از چیزی نمی‌ترسیدم» رونمایی از کتاب زندگینامه خودنوشت شهید سلیمانی با عنوان «از چیزی نمی‌ترسیدم» رونمایی از کتاب زندگینامه خودنوشت شهید سلیمانی با عنوان «از چیزی نمی‌ترسیدم» رونمایی از کتاب زندگینامه خودنوشت شهید سلیمانی با عنوان «از چیزی نمی‌ترسیدم»

رونمایی از کتاب زندگینامه خودنوشت شهید سلیمانی با عنوان «از چیزی نمی‌ترسیدم»

همایش علمی «رسانه و مکتب سلیمانی» با حضور مسئولان عالی‌رتبه، استادان صاحب‌نام و پژوهشگران برتر آغاز به کار کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، مراسم افتتاحیه همایش علمی رسانه و مکتب سلیمانی با رونمایی از کتاب «از چیزی نمی‌ترسیدم»  خودنوشته‌های سردار حاج قاسم سلیمانی صبح امروز یکشنبه 14 دی ماه در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد.


در این مراسم علی عسکری رئیس صدا و سیما، سرلشکر سید یحیی رحیم صفوی رئیس پژوهشگاه علوم ومعارف دفاع مقدس، حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی ، زینب سلیمانی، خانواده شهیدان همت، دستواره و فخری زاده و دیگر شهدا و جمعی از مسئولین کشوری و لشکری حضور داشتند.


در بخشی از این مراسم با حضور فرزندان شهید سیاف زاده چیت سازیان همت، دستواره، فخری‌زاده و همسر شهید طارمی و مادر شهید مظفری‌نیا، حداد عادل و علی عسگری از کتاب «از چیزی نمیترسیدم» خودنوشته‌های سردار حاج قاسم سلیمانی از دوران کودکی‌اش رونمایی شد.



این کتاب که مزین به یادداشت رهبر معظم انقلاب شده است، نخستین اثر چاپ شده توسط انتشارات «مکتب حاج قاسم» محسوب می‌شود و شامل دست نوشته‌های شخصی شهید سلیمانی از دوران کودکی و زندگی در روستای قنات ملک کرمان تا میانه مبارزات انقلابی در سال ۵۷ است.


در این همایش دو روزه که به همت دانشگاه صداوسیما و با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در سالگرد شهادت سردار رشید اسلام، سپهبد حاج قاسم سلیمانی برگزار می‌شود، به موضوعات مختلفی همچون مکتب شهید سلیمانی در عرصه‌های دیپلماسی فرهنگی – رسانه‌ای، به بایسته‌های تولید هنری و رسانه‌ای، فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، تحلیل گفتمان مکتب سلیمانی و رسانه و روابط بین‌الملل پرداخته می‌شود.


پیمان جبلی معاون برون مرزی صدا و سیما و رئیس این همایش، در ابتدا طی سخنانی ضمن عرض تسلیت به مناسبت سالگرد شهادت سردار سلیمانی و ایام فاطمیه (س) گفت: امروز یک سال است که دشمن سردار سلیمانی را از ما گرفته است؛ یک سال است که با نبود حاج قاسم اشکمان سرازیر می‌شود و امروز شمشیر شهید سلیمانی سهمگین‌تر از خود سردار است. مکتب سلیمانی یعنی شهامت و خطر پذیری و جهاد در مدیریت و درس چالش زدایی. مکتب سلیمانی هم جنگ است و هم صلح.


دبیراین همایش در پایان اظهار کرد: در برگزاری این همایش، هشت چکیده مقاله به دبیرخانه ارسال شد و ۱۸ داور ۶۱ مقاله کامل را بررسی کردند.


در این مراسم علی‌عسگری رئیس سازمان صدا و سیما در سخنانی ، سلیمانی را مظهر ایمان و توکل دانست و با بیان این نکته که شهید سلیمانی کادری همه جانبه نظام و شخصیت چند بعدی بود، تصریح کرد: شخصیت او دارای پنج ساحت مهم بود. ساحت اول اینکه یک مومن ولایی و انقلابی بود و بیشتر به این وجهه او تاکید شده. ایمان خالص، تقوا و توکل برخوردار بود. کسی که با قدرتی مثل آمریکا و صهیونیسم مبارزه کند باید عارف کامل باشد. کسی که دارای عرفان و شناخت الهی نباشد امکان ادامه راه را ندارد. معتقد به ولایت فقیه و تبعیت کامل از امام و رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان، ولی فقیه زمانه بود. او با جاذبه معنوی و توانایی جذب نیرو‌های انقلاب، تربیت و سازماندهی آنان را در دستور خود داشت و توانست در این منطقه پیچیده از امت‌های مختلف جوانانی را جذب کرده و پرورش دهد، گروه‌های جهادی را شکل دهد و در جهت مقاومت اسلامی اقدام کند.


رئیس سازمان صدا و سیما ادامه داد: شخصیت او نظامی، جهادی و امنیتی است. بسیاری از اقداماتش مخفی بود در شهادت او شخصیتش آشکار شد. فرماندهی متفکر و نظریه‌پرداز نظامی و امنیتی در منطقه بود. طراح فرایند مقاومت در منطقه جهت تقابل با اشغالگران آمریکایی و صهیونیستی در منطقه بود. تربیت‌کننده برترین نیرو‌های مقاومت عراق و شام در برابر مثلث شوم اسرائیلی آمریکایی عربستانی و ریشه‌کن‌کننده هدف شوم داعش بود.


علی‌عسگری گفت: وی انسان سیاسی و انقلابی با بصیرت بود. سیاست و دیپلماسی انقلابی را می‌شناخت. در راه امام و رهبری حرکت می‌کرد و جزو احزاب نبود. دارای توانمندی تحلیلی در برابر نقشه آمریکا و صهیونیسم بود. طراحی راهبردی برای مبارزه با سلطه داشت. فرایند رویارویی‌های نظامی و کسب منافع ملت‌ها را خلال آن داشت. بعد از فرایند جنگ که دیدیم آمریکایی‌ها آنچه در خلال دفاع مقدس و مبارزه نتوانستند کسب کنند، می‌خواستند در فرایند مذاکره به دست آورند. در این برهه سردار سلیمانی اجازه نداد در عراق و سوریه کار خودشان را از طریق سیاسی انجام دهند.


وی با اشاره به ساحت اقتصادی سردار سلیمانی بیان کرد: ایستادگی در مقابل دشمن بصیرت اقتصادی نیاز دارد. مقاومت اقتصادی را لازمه مقاومت ملی کشور‌های منطقه می‌دانست در زمان حمله دشمن برای مقاومت اقتصادی تدابیر ویژه‌ای می‌اندیشید. با ایجاد مراوردات اقتصادی مدبرانه عمل کرد، بین ایران و عراق، ایران و سوریه، ایران و افغانستان و حتی ایران و نزوئلا ارتباطات اقتصادی ایجاد کرد.


رئیس سازمان صدا و سیما خاطرنشان کرد: شهید سلیمانی ذاتا انسانی فرهنگی بود و هنر و حماسه را می‌شناخت و ارتباط این‌ها را باهم می‌دانست. توانایی کار فرهنگی داشت و برای ارتقاء تفکر و بیینش جوانان زمان می‌گذاشت. دست‌پرورده‌های او گوشه و کنار هستند. با قدرت فرهنگی و توانش، جوانانی را تربیت کرد. گفتمان‌سازی و فرهنگ‌سازی برای جبهه مقاومت از دستاورد‌های او بود. هوشمندی او تجمیع کننده این پنج ساحت بود. کسانی با کمترین هزینه انسانی و اقتصادی بیشترین بهره را بردند و این کارکرد شهید سلیمانی بود که از او قهرمان جهانی و ملی ساخت. در نهایت با توجه به شناختی که دشمنان بهتر از ما از او داشتند به دست رئیس جنهور جنایتکار آمریکا به شهادت رسید و نقطه عطفی در جنایت‌های ترامپ شد.


سید یحیی صفوی رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس نیز در ادامه این مراسم اظهار داشت: مکتب سلیمانی یعنی مکتب ناب محمدی (ص) که در قرن حاضر رهبر آن حضرت امام خمینی (ره) و حضرت امام خامنه‌ای (ره) بوده و هستند و مهمترین کارکرد آن دو پیروزی انقلاب و دفاع مقدس و تشکیل نظام مردم‌سالاری دینی و جبهه مقاومت است. سلیمانی پرورش‌یافته این مکتب است.


سرلشکرصفوی تصریح کرد: او هیچگاه نترسید. از روزی که به دفاع مقدس آمد شهادت برایش حل شده بود. در طول ۴۰ سال آشنایی، او تک چهره قهرمان ایران و امت اسلامی در تاریخ مبارزه یکصد ساله ضد استکبار و استعمار در منطقه است. استراتژی او باعث شکست طرح‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه شد.


وی با تاکید بر اینکه قسمتی از ثمره خون شهید سلیمانی آزادی قدس شریف است، افزود: جوانان ایران اسلامی بدانند برای کمک به عبور از مشکلات کنونی می‌توانند به الگوی شخصیتی و چند جانبه این سردار دل‌ها اتکا و اعتماد کنند. از شجاعت، اخلاص، صبوری در مقابل سختی و شدائد میدان جنگ و نامردی و بی‌وفایی‌ها که نسبت به او و جبهه مقاومت شد، درس بگیرند.


غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی هم در افتتاحیه همایش علمی رسانه و مکتب سلیمانی اظهار داشت: اگر کسی کتاب را بخواند که من امروز صبح آن را خواندم، متوجه می‌شود پدید آمدن چنین شخصیتی از روستای دورافتاده و کم جمعیت قنات ملک از دهستان جواران از شهرستان رابر بافت کرمان، خود یک معجزه است.


وی افزود: قاسم سلیمانی با شهادت خود به یک سرمایه ابدی برای ملت ایران و جهان اسلام مبدل شد. ملت با آن تشییع باور نکردنی نشان داد سلیمانی را به عنوان سرمایه می‌شناسد. او می‌تواند الگو باشد. توصیه دارم همه اهل قلم، فرهنگ و جایگاه، هدایت و تربیت از این الگو بودن شهید بیشترین استفاده را کنند. توصیه‌ام به برنامه‌سازان این است از یک سو با درنظر گرفتن مسائل کشور سردار را به عنوان الگو معرفی کنند.


رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در خصوص بینش سیاسی شهید سلیمانی گفت: ولایتمداری‌اش نتیجه بینش سیاسی و ایمان است. در روز‌هایی که تشخیص داد باید در سوریه بجنگد دیدیم برخی کسانی که از آن‌ها انتظار بیشتری می‌رفت از درک نظر رهبری عاجز بودند، اما او می‌دانست کجا، کی و با چه کسی باید بجنگد یا دوستی کند.


حدادعادل با اشاره به مردم‌داری، تواضع و شجاعت سردار دل‌ها که از چیزی نمی‌ترسید، بیان داشت: این نترسی را ادعا نکرده است. باید این شجاعت را به مردم معرفی کرد. ملت ایران آنچنان بزرگ است که می‌تواند از عمق دورافتاده‌ترین روستای کشور انسانی را مرورش دهد و به جایی برساند که چندین ساعت با پوتین به مذاکره بنشیند و نتیجه بگیرد، این کیمیای انقلاب و ملت ایران است. خود سلیمانی معجزه است.



زینب سلیمانی نیز با اشاره به تقریظ رهبر معظم انقلاب اسلامی بر کتاب خودنوشته‌های سردار سلیمانی اظهار داشت: صبح چهارشنبه ۲۶ آذر امسال خداوند دیدار رهبری را روزی ما کرد. دیدار ایشان با مسوولان بزرگداشت شهید سلیمانی بود. برای ایشان به نمایندگی از خانواده سردار سلیمانی هدیه‌ای برده بودم. این هدیه زندگی‌نامه، به قلم حاج قاسم بود که قصد داشتیم در سالروز شهادت رونمایی کنیم. این کتاب ماکتی از کتاب اولیه بود که آن را تقدیم رهبر کردم، سوالاتی را پرسیدند و این هدیه را با مهر پذیرفتند. در دقایق نهایی شدن کتاب پیامی از دفتر ایشان به ما رسید که قبل از مطالعه اثر، متنی پر از مهر و عطوفت نوشته بودند.


وی با اشاره به چند نکته در رابطه با کتاب گفت: این کتاب زندگی‌نامه‌ای‌ است که شهید با دست مجروحش نوشته. شرح زندگی مردی از دل روستایی دورافتاده در کرمان که چند دوره از زندگی ساده و کوتاهش را روایت کرده که نشان می‌دهد از چوپانی به جایگاه بلندی رسید. آنان که سردار سلیمانی را فقط با لباس نظامی دیدند خوب است ببینند که او چگونه پرورش یافت.


 


 




نظرات کاربران