گزارش کامل بزرگداشت شهید سلیمانی با سخنرانی علمای اهل سنت

گرامیداشت نخستین سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی از سوی مدرسه حج ربانیه چنارلی استان گلستان با همکاری حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، گرامیداشت اولین سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی از سوی مدرسه حج ربانیه چنارلی استان گلستان با همکاری حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت برگزار شد.


در این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی، حجت‌الاسلام هادی اکبری مدیر واحد اهل سنت بعثه مقام معظم رهبری، دکتر ناصر ابوشریف نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین، دکتر خالد القدومی نماینده جنبش حماس فلسطین، استاد اسماعیل آخوند قدیری امام جمعه چنارلی، عبدالهادی دانشگر مدرس حوزه اهل سنت، احمد داودی مدرس حوزه اهل سنت، عبدالجلیل فرهمند مدرس حوزه اهل سنت و عصام الدین گوگلان دبیر مدرسه حج شرق گلستان در سخنانی به بیان رشادت‌ها و فداکاری‌های حاج قاسم سلیمانی پرداختند.


در این مراسم عصام الدین گوگلان، دبیر مدرسه حج استان گلستان گفت: اولین سالگرد شهادت سرباز رشید اسلام سردار حاج قاسم سلیمانی (ره) تسلیت عرض می‌کنم، این شهید عزیزمان به وسیله دشمنان ایران اسلامی و دشمنان بشریت و دشمنان مظلومان، مظلومانه مانند امام حسین (ع) شهید شد، ان‌شا‌ءالله ما به پاس خدمات شهدا، بویژه این شهید ارجمند، وبیناری با همکاری مدرسه حج چنارلی استان گلستان و معاونت فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری در امور حج و زیارت و مدیریت اهل سنت بعثه مقام معظم رهبری داریم که با مشارکت مهمانان داخلی و خارجی این وبینار را ادامه خواهیم داد.


وی افزود: ایمان قلبی و باور قلبی خود می‌دانم که ما مدیون شهدا هستیم، بویژه حاج قاسم سلیمانی که ایشان برای مظلومان زحمت کشیدند، شخصیتی بود که اهل سنت، اهل تشیع، مسلمان، مسیحی و حتی ایزدی و یهودی برای او فرق نمی‌کرد؛ همیشه پشتیبان مظلومان بود؛ ما شاهد رشادت‌های ایشان و همرزمان شان در عراق و سوریه و کشورهای اسلامی بودیم. به غیر از عرصه‌های جهادی در بسیاری از میادین شاهد بودیم که سردار شهید اسلام همیشه مد نظرش اسلام بود و کمک و حمایت از مظلومین بود؛ ان‌شاء‌الله خداوند روی این عزیز را شاد گرداند و با اولیای خود و انبیا و حضرت رسول اکرم و اهل بیت و اصحاب گرامی‌اش محشور بفرماید.


در ادامه برنامه حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت اظهار کرد: سالگرد شهادت جمعی از سرداران و مدافعان راه اسلام مرحوم شهید سپهبد سلیمانی، شهید ابو مهندی المهندس و همراهانشان را به پیشگاه موالی عظام، ائمه معصومین، امام زمان (ع) و همه پویندگان راه شهید و شهادت و تسلیت عرض می‌کنم. این برنامه که با همت جمعی از برادران اهل سنت بویژه مدرسه حج چنارلی در استان گلستان برگزار شده است جای تشکر و سپاس دارد که عزیزان در جای جای ایران اسلامی کشورهای مقاومت و در جهان از این شهید بزرگوار به نیکی یاد کردند، مراسم گرفتند و ابراز احساسات خودشان را نشان دادند.


وی یادآور شد: در کلیپی که دیروز نگاه می‌کردم، در ایتالیا، در یکی از خیابان‌های پر رفت و آمد ایتالیا، تعداد زیادی از عکس‌های شهید سلیمانی را به در و دیوار نصب کرده بودند؛ یعنی در جای جای کشورهای مختلف نام این شهید، بزرگواری این شهید، راه این شهید، مکتب این شهید مورد توجه قرار گرفته است. ما که شهید زیاد داشتیم، شهید سلیمانی به این دلیل که خود را فدای راه دین کرده بود؛ شبانه روز در خدمت اسلام و مسلمانان بود، یک وقت در لشکر 41 ثار الله خدمت می‌کرد؛ مدتی فرمانده سپاه استان سیستان و بلوچستان بود و سال‌ها بود که در سپاه قدس در خدمت مسلمانان جهان فداکارانه فعالیت می‌کرد؛ او در کشورهای مختلف علاقمند بود که بتواند از مظلومان دفاع کند و برای او مسلمان یا غیر مسلمان فرق نمی‌کرد.


نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت خاطرنشان کرد: خدای بزرگ می‌فرماید ان الله یدافع عن الذین آمنوا، خداوند مدافع مؤمنان است و خداوند خیانت پیشگان ناسپاس را دوست نمی‌دارد؛ چرا هموطنان عزیز ما در مدرسه حج چنارلی و جای جای کشور در بین همه اقوام و گروه‌ها این برنامه را گذاشته‌اند؟ علت این است که ایشان خود را در راه خدا فدا کرده است؛ اگر کسی خود را در راه خدا فدا کند خداوند از او دفاع می‌کند و خداوند دفاع کرده است.


وی تصریح کرد: وقتی ما به روایات و تاریخ اسلام نگاه می‌کنیم، می‌بینیم آنچه که اسلام پیشرفت کرده است، آن موتور پیشران برنامه‌های اسلام معارف دین بوده، اما از آن قویتر خون شهید است؛ این شهدای اسلام در طول تاریخ بوده‌اند که توانسته‌اند حاکمیت اسلام و تبلور برنامه‌های دین را رونق بخشند. یک باره نیروهای مشرک را زمین‌گیر کرد؛ طوری شد که آن‌ها می‌خواستند از منطقه حمراء الاسد و روحا به مدینه حمله کنند دستشان بسته شد؛ قدرتشان شکسته شد؛ این مشرکان مکه در سال هشتم چرا دستشان بالا رفت و تسلیم پیامبر شدند؟ آن برش و برندگی که خون شهید داشت آن‌ها را به تسلیم وا داشت. شهید می‌گوید که من به این آرمان خود اعتقاد دارم و در راه این آرمان حاضر هستم که جان خود را فدا کنم، و خون شهیدی که با معرفت و شناخت باشد و شهیدی که درست شناخته باشد و شهیدی که به واقع در راه خدا فداکاری کرده باشد، اثر فروان دارد. ان الله یدافع عن الذین آمنوا.


سبب اصلی ترور شهید سلیمانی و فخری‌زاده؛ تفکرشان، هدفشان، فکر مقاومت و سربلندی اسلام و پرچم اسلام بود


  در ادامه برنامه خالد القدومی، نماینده جنبش اسلامی حماس فلسطین در تهران گفت: امروز در مورد دو قهرمان بزرگ ‌ که یکی از آن دو در میدان جنگ و دیگری در میدان فکر شهید شده صحبت می‌کنیم؛، شهید قهرمان حاج قاسم سلیمانی و دکتر فخری زاده که به دست گناهکارانی که برای امت اسلامی امنیت و آرامش نمی‌خواهند ترور شدند.


وی افزود:حقیقتاً اگر بخواهیم کلام را در این یادبود بگوییم این نظرهای زیر را می‌گوییم؛ سئوال اساسی که باید از خود بپرسیم و در این مورد نیز همیشه حاج قاسم صحبت می‌کرد؛ درست است که شهدا جایگاه بزرگی نزد ما دارند و از دست دادن آنان زیان بزرگی است؛ ولی مهم‌تر از آن جواب دادن به این سئوال است، که چرا آنان ترور شدند؟ سبب اصلی ترور آن‌ها تفکرشان، هدفشان، فکر مقاومت و سربلندی اسلام و پرچم اسلام بود، به خاطر همین مورد هدف دشمن صهیونیستی و آمریکایی قرار گرفتند؛ فکر اساسی برای انتقام گرفتن خون شهدا این است که بر ما واجب است که این مسیر را ادامه دهیم.


سردار سلیمانی بهترین ایده‌های عقلی و رفتارهای سیاسی را به فلسطینیان تقدیم کرد


نماینده جنبش اسلامی حماس فلسطین در تهران تصریح کرد: راه این شهدا واضح است؛ مسیر پیامبریست، که با کفر به وسیله عقل و همچنین تجربه میدانی مبارزه کرد؛ حاج قاسم به برادرانم در مقاومت، بویژه مقاومت فلسطینی ایده‌های عقلی بهتر و رفتارهای سیاسی و همچنین تجربه جنگی و جهادی را تقدیم کرد. خداوند حاج قاسم را رحمت کند، همیشه فکر و ذهنش بر یک هدف تمرکز داشت، و آن هدفش فلسطین و قدس بود؛ برای چه فلسطین و قدس؟ در حالی که اولویت‌های دیگری هم بود و همچنین سیاست خارجی ایران دارای اولویت‌های دیگری هم بود و شاید فلسطین در بین آن اولویت‌ها تقدیم و تأخیری داشته باشد؛ برای چه؟ زیرا فلسطین عنصریست که همه دیدگاه‌های امت اسلام وحدت می‌بخشد، زیرا قدس اولین قبله مسلمانان است؛ زیرا فلسطین مسأله‌ای است که می‌توان با آن بین سنی و شیعه، عرب و غیر عرب و بین همه مذاهب امت واحد ایجاد کرد و این جا معادله وحدت حاصل می‌گردد که بهترین راهکار برای نابود کردن رژیم صهیونیستی است.


وی خاطرنشان کرد: این رژیم صهیونیستی دشمن مشترک امت اسلام است و این یک سخن عاطفی نیست که بین مجاهدان گفته شود؛ بلکه همه دنیا دیدند که اثر این جنایت‌های صهیونیست است، امروزه به حدی رسیده که پایتخت‌های کشورهای عربی و اسلامی را تهدید می‌کند؛ متاسفانه برخی از گروه‌های سیاسی در جهان عربی و اسلامی به مشارکت‌های ذلیلانه و پی در پی با دشمنان دست می‌زنند، این در حالی است که بر همه ما لازم است وحدت داشته باشیم تا در مقابل این پس رفت پی در پی بایستیم.


عادی‌سازی روابط با اسرائیل مرحله‌ای خوار و ذلیل کننده تاریخ در بدترین و تاریک‌ترین وضعیت است


خالد القدومی تصریح کرد: هرگز کوتاه آمدن در مقابل رژیم صهیونیستی حتی در کشورهای خودشان مورد قبول نیست، از این گروه‌های مجرم، آنانی که راضی شدند تا این امت را به ذلت و خواری بکشانند، اعلام می‌کنم به اذن خداوند به زودی خوار و ذلیل خواهند شد؛ زیرا هیچ کس از رابطه با صهیونیست‌ها فایده‌ای نبرده و اگر فایده‌ای برده بودند ما آن را می‌دیدیم. برخی دولت‌ها از از سال‌های 70  و سال‌های 80 با صهیونیست‌ها رابطه داشتند، ولی متأسفانه آن‌ها می‌خواهند در خط دشمن صهیونیستی و در خط دشمنی با امت اسلام باقی بمانند؛ ما می‌گوییم در مقاومت فلسطین و در خط مقاومت هستیم، کسانی هستیم که می‌خواهیم راه حاج قاسم رحمه الله و راه برادران مجاهدمان که در راه پیروزی قضیه فلسطین جهاد کردند و در مقابل صهیونیست قرار گرفتند را ادامه دهیم. ما می‌گوییم این ارتباط و عادی‌سازی روابط با اسرائیل مرحله‌ای خوار و ذلیل کننده است که تاریخ در بدترین و تاریک‌ترین برگ صفحاتش خواهد نوشت و ما می‌گوییم حق پیروز است، و حق در طرف مقاومت و مردان با عزت و سربلند است و در این روز همه مؤمنان به اذن خداوند خوشحال خواهند شد.


شخصیت حاج قاسم سلیمانی یک شخصیت بی‌نظیر بود


در ادامه برنامه حجت‌الاسلام والمسلمین اکبری مدیر واحد اهل سنت بعثه مقام معظم رهبری خود را با آیه«فمنهم من قضی نحبه و منهم من ینتظرو ما بدّلوا تبدیلا»آغاز کرد و گفت: ایام سالگرد شهدات سردار رشید اسلام، شهید حاج قاسم سلیمانی است؛ به همین مناسبت مدرسه حج چنارلی تصمیم به اجرای مراسمی به صورت مجازی گرفت که بتوانند در این مراسم از این شهید عزیز و بزرگوار تجلیل کند و نشان دهد که قدرشناس زحمات مجاهدان اسلام و کسانی که برای ماندگاری انقلاب اسلامی و تقویت جبهه مقاومت تلاش کردند، تقدیر و تجلیل شود. ضمن اینکه از همه عزیزان و دست اندرکاران مدرسه حج چنارلی برای این برنامه و زحماتی که کشیدند تقدیر و تشکر می‌کنیم، از حقیر خواسته شده است که در این رابطه چند کلمه را خدمت شما تقدیم کنم.


وی افزود: خیلی سخت است صحبت راجع به شخصیت بزرگی مانند سردار حاج قاسم سلیمانی؛ انسانی که یک عمر جهاد و مبارزه کرد؛ هم جهاد با نفس و هم جهاد با دشمنان که در هر دو پیروز و توانست خدمات ارزشمندی را ارائه کند؛ صحبت کردن راجع به چنین شخصیتی کار دشواری است، اما به بعضی از فرمایشات بزرگان و مطالبی که بویژه رهبر معظم انقلاب درباره این سرباز رشید اسلام بیان فرموده‌اند مراجعه کردم و یک جمع‌بندی مختصری را در این رابطه از فرمایشات معظم له تقدیم می‌کنم.


مدیر واحد اهل سنت بعثه مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: شخصیت حاج قاسم سلیمانی یک شخصیت بی‌نظیر بود؛ به جرأت می‌توان گفت بی‌نظیر چون در خیلی از جهات شبیه آن را نداشتیم و ندیده بودیم. نخست اینکه تعابیری که رهبر معظم انقلاب درباره حاج قاسم به کار بردند، تعابیر بسیار منحصر به فردی بود؛ در جایی ایشان فرمودند رفیق خوشبخت ما، می‌دانید که رفیق به دنبال خود یک معنا و بار عاطفی هم دارد؛ یا در جایی ایشان فرمودند به اسم کوچک حاج قاسم ما، حاج قاسم سلیمانی، صدا کردن کسی به نام کوچک آن هم به وسیله رهبر معظم انقلاب حاکی از علاقه بیش از حد به ایشان و جایگاهی که نزد ولی امر مسلمین داشته است دارد. یا ایام شهادت ایشان را فرمودند که به عنوان یوم الله یاد کردند؛ این‌ها واقعاً منحصر است. از همه مهمتر تعبیری است که ایشان به عنوان شهید حاج قاسم سلیمانی به کار بردند، فرمودند که شهید حاج قاسم سلیمانی یک شخص نبود، یک فرد نبود، بلکه یک مکتب بود و همواره ما باید به عنوان یک مکتب به شهید سلیمانی نگاه کنیم.


وی افزود: این واقعاً خیلی مهم است و خیلی قابل تأمل است که یک فرد چه حرکاتی را انجام داده و در طول زندگی چه رفتاری را داشته است که بعد از شصت سال زندگی، امروز که در دست ما نیست، رهبر معظم انقلاب تعبیر می‌فرمایند که حاج قاسم یک مکتب بود؛ مکتب ماندگاری دارد، مکتب عمق دارد، مکتب ایدئولوژی می‌خواهد؛ مکتب یک مجموعه‌ای را به حرکت در می‌آورد؛ دقیقاً همین ویژگی‌ها و خصلت‌ها بود که مقام معظم رهبری تعبیر فرمودند، حاج قاسم یک مکتب بود.رهبر انقلاب حدود دوازده ویژگی و خصلت را راجع به سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی فرمودند که مجموعه این‌ها باعث شده تا سردار سلیمانی یک مکتب شود و این مکتب ان‌شاء الله سالیان سال ادامه پیدا خواهد کرد و انسان‌های بی‌شماری در این مکتب تربیت خواهند شد، رشد خواهند کرد و در صف مقاومت و جبهه مقاومت به مکتب اسلام کمک خواهند کرد.


بهترین تعابیر رهبر انقلاب برای حاج قاسم سلیمانی


حجت‌الاسلام اکبری تصریح کرد: مهمترین مسأله‌ای که رهبر انقلاب بیان فرمودند این بود که حاج قاسم اهل معنویت و اخلاص بود؛ زیرا اگر در کسی اخلاص باشد، کارش برکت پیدا می‌کند؛ امام رحمت الله علیه که پایه‌گذار این انقلاب بودند، مهمترین خصلت و ویژگی ایشان داشتن اخلاص بود؛ اخلاص امام باعث شد که با دست خالی آن قدرت پوشالی رژیم گذشته را به تسلیم واداشت و مردم با دست خالی در مقابل آن قدرت پیروز شدند؛ این جز اخلاص امام نبود ؛ اخلاص یعنی برای خدا کار کردن، فقط خدا را ناظر و حاضر دیدن است. حاج قاسم اهل تظاهر و ریاکاری نبود؛ این یکی از ویژگی‌های مهم ایشان بود؛ ویژگی دوم فرمودند که حاج قاسم به شدت انقلابی بود؛ انقلابی بودن یک ویژگی مهمی است که در کلام رهبر معظم انقلاب به آن تأکید شده است؛ حاج قاسم اهل حزب گرایی و کار سیاسی کردن به معنای اینکه به جریان و حزبی وابستگی جناحی داشته باشد نبود؛ لذا تعبیر رهبر معظم انقلاب این است که حاج قاسم انقلابی بود، انقلاب و اهداف انقلاب برای او مهم بود؛ آرمان‌های انقلاب برای حاج قاسم مهم بود. حاج قاسم شجاع و با تدبیر بود؛ شجاعت ایشان، زبانزد عام و خاص است، در سخت‌ترین شرایط در دل دشمن و در دل خطر می‌رفت؛ حاج قاسم صد بار در معرض شهادت قرار گرفت؛ خطرات مختلفی بود اما شجاعت ایشان را به پیش می‌برد و شجاعت تنها نبود بلکه شجاعت همراه با تعقل و تدبر بود. بعضی شجاع هستند اما کارهایشان بر اساس درایت و عقل نیست؛ این کار را به ثمر نمی‌رساند؛ شجاعتی خوب است که با عقل همراه باشد؛ حاج قاسم اینگونه بود؛ هم شجاع بود و هم تدبیر داشت؛ کارها و تصمیماتی را که می‌گرفت همراه با عقل و درایت بود؛ لذا نتیجه آن پیروزی جبهه مقاومت شد.


حاج قاسم تربیت یافته مکتب امام بود


وی با بیان اینکه علیرغم تمام تلاش‌هایی که دشمنان طی این سال‌ها داشت و در عراق و سوریه و لبنان انجام می‌داد، جبهه مقاومت پیروز شد؛ این جز تدبیر عاقلانه سردار دل‌ها شهید حاج قاسم سلیمانی حاصل نمی‌شد، ادامه داد: ویژگی بعدی حاج قاسم، پرکاری ایشان بود؛ گاهی از نزدیکان ایشان نقل شده است که در 24 ساعت 19 ساعت کار می‌کرد؛ شبانه‌روزی کار کردن و انسان خودش را برای هدفش و کار کردن و تلاش بیشتر وقف کند. تعبیر بعدی حاج قاسم فداکار و نوع دوست بود؛ نوع دوستی یک واژه بسیار کلی و عام است؛ این نبود که ایشان نسبت به مسلمانان یک منطقه یا پیروان یک مذهب خاص خدمت کند؛ اینگونه نبود؛ ایشان نسبت به همه مردم منطقه، آن‌ها که مظلوم واقع شده‌اند و تحت ظلم و ستم بودند، مردم عراق، مردم سوریه، مردم افغانستان، لبنان، ایشان نسبت به نوع بشریت دلسوزی داشت و لذا رهبر معظم انقلاب فرمودند که ایشان فداکار و نوع دوست بود؛ این ملت و آن ملت برایش مهم نبود؛ نوع بشریت برای حاج قاسم مهم بود. اهل درایت بود؛ از مهمترین درایت‌ها و پیشگویی‌ها و پیش‌بینی‌های شهید حاج قاسم سلیمانی این بود که ایشان بروز و ظهور یک جریان افراطی مذهبی را از قبل در منطقه پیش‌بینی کرده بود؛ و اینکه این جریان به وسیله دشمنان اسلام و انقلاب ایجاد خواهد شد و در مقابل جبهه مقاومت قد علم خواهد کرد، شهید حاج قاسم سلیمانی این را از قبل پیش‌بینی کرده بود و ازاین‌رو وقتی جریان داعش به وجود آمد و در مقابل جبهه مقاومت قرار گرفت، خیلی از اقداماتی که باید برای پیش‌گیری و مقابله انجام شود، برای حاج قاسم صورت گرفته بود.


مدیر واحد اهل سنت بعثه مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: حاج قاسم تربیت یافته مکتب امام بود؛ با جان و دل افکار امام، اهداف و برنامه‌های امام را پذیرفته بود؛ از دوره نوجوانی، بعد انقلاب، بعد ورود به جنگ و وظایفی که در جنگ و دفاع مقدس به عهده شهید حاج قاسم سلیمانی بود و در ادامه تا زمانی که مسئولیت سپاه قدس را به عهده گرفتند و بعد از آن، در تمام این مراحل پیاده کردن افکار و نگاه‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی، امام راحل جزو برنامه‌های حاج قاسم بود. از ویژگی‌های دیگر شهید حاج قاسم سلیمانی مراقبت حدود شرعی بود؛ در تعابیر رهبر معظم انقلاب هم این ویژگی‌ها به صراحت بیان شده است؛ خیلی مهم است که کسی در کوران جنگ و وسط درگیری، جایی که بوی باروت و کشته و خون و جراحت و همه این‌ها است، استرس‌ها و فشارهایی که در صحنه نبرد وجود دارد، آنجا به فکر رعایت حدود شرعی باشد؛ در یکی از این درگیری‌ها شهید سلیمانی و برخی از همرزمانش مجبور می‌شوند که در خانه‌ای بمانند؛ خانه‌ای که اهل خانه از آن منطقه فرار کرده بودند و خانه خالی بوده است؛ پس از خروج از منزل شهید سلیمانی نامه‌ای می‌نویسد و در آن خانه می‌گذارد که خطاب به اهالی آن خانه که ما چند ساعتی در منزل شما بودیم، و از این خانه استفاده کردیم، ما را حلال کنید.


حاج قاسم کاری کرد که مقاومت در منطقه جان دوباره‌ای بگیرد


دکتر ناصر ابوشریف نماینده جنبش اسلامی فلسطین در تهران نیز در این برنامه گفت: حاج قاسم در برابر اهداف غرب و صهیونیست بیش از بیست سال ایستاد و آنان نسبت به او خیلی کینه داشتند که سبب ترور او شد؛ زیرا او در رأس قانون مستکبران و مسأله تقسیم کشورها و قانون خاورمیانه جدید از طرف آمریکا و صهیونیست ایستادگی می‌کرد. آنان خواستند این منطقه را تقسیم‌بندی و دولت‌ها را نابود کنند، و همبستگی اجتماعی را از بین ببرند و در این منطقه نا امنی ایجاد کنند، تا اسرائیل در این منطقه قوی باشد و به آسانی اموال این دولت‌ها غارت شود و در نتیجه این امت برای برپایی دوباره قادر نباشد.


وی افزود: حاج قاسم در این 20 سال در مقابل این فکر غرب با امکانات ساده و نه با امکانات پیشرفته ایستادگی کرد، در مقابل این استکبار بزرگ که آمریکا در آن تریلیون‌ها دلار خرج کرد تا به هدفش در این منطقه برسد. در این مدت به افغانستان هجوم آوردند و خواستند بر آن سیطره کنند و همچنین هجوم بر عراق داشتند آن را نابود و تقسیم‌بندی و همبستگی اجتماعی را نابود کنند، و با هجوم به سوریه خواستند آن را نابود کنند و شکست دهند و با هجوم به یمن خواستار شکست و نابودی آن بودند؛ همه این‌ها حمله‌هایی پی در پی بر امت اسلامی بود. هدف اصلی از این حمله‌ها تقسیم کردن این کشورها و ایجاد ناامنی در این منطقه است تا دوباره این امت بیدار نشود و اسرائیل به هدفش در منطقه برسد. حاج قاسم در رأس این مقاومت در برابر اهداف آنان ایستاد و در میدان‌های زیادی اهدافشان را با شکست روبرو کرد..


دکتر ناصر ابوشریف تصریح کرد: همان‌گونه که می‌دانید قضیه فلسطین از سال 1979 و امضای صلح توسط مصر با اسرائیل آغاز شد و در مورد مقاومت، همه اعراب برای گفتگو با صهیونیست‌ها رفتند؛ اعراب صلح و مسالمت‌آمیزی دائمی را با رژیم صهیونیستی در سال 2002 پیشنهاد دادند. بخاطر همان مقاومت، فلسطین یتیم شد و هیچ کس از او حمایت نکرد؛ برعکس، هدف غرب و صهیونیست و اعراب و همه این‌ها هدف اصلی‌شان نابودی این مقاومت و شکست دادن آن بود.جلوی این مقاومت را گرفتند ولی مقاومت انتفاضه باعث شد اسرائیل از نوار غزه عقب‌نشینی کند؛ این عقب‌نشینی دارای ثمره‌های زیادی بود. با وجود محاصره غزه، رشد قدرت‌های مقاومت افزایش یافت؛ سربازان مقاومت با تمرین و تلاش بیشتر و همچنین با دادن امکانات مقاومت را حمایت کردند. و در رأس همه این امور حاج قاسم بود.


وی یادآور شد: الان غزه در سایه این حمایت و در سایه این تلاش بزرگ توان مقابله با صهیونیست را دارد؛ صهیونیست‌ها وارد سه جنگ بزرگ در نوار غزه شدند ولی نتوانستند به اهدافشان برسند؛ بخاطر صبر سربازان مقاومت و بخاطر این حمایت بزرگ از طرف جمهوری اسلامی ایران به فرماندهی حاج قاسم رحمت الله است. در لبنان نیز قدرت و پایداری مقاومت و پیشرفت قدرت‌هایش نتوانستند موفق باشند، و الان بزرگترین سد در برابر صهیونیست و اهداف غرب تشکیل داده است؛ بلکه برعکس مقاومت یک خطر استراتژی بزرگ برای صهیونیست است بدون شک حاج قاسم در پیشرفت این قدرت‌ها اثر بزرگی داشت.


وی تاکید کرد: حاج قاسم یک مدرسه بزرگ و بلکه او شهید بزرگ شد، ولی همچنان که گفتم مدرسه بزرگی را گذاشت که بر راه مقابله با اهداف غرب و صهیونیست حرکت می‌کند. از خداوند متعال می‌خواهم که او را مرحمت کند و به ما توفیق دهد در این مسیر حرکت کنیم. از خداوند می‌خواهم که در این راه حق و درست وحدت داشته باشیم. راه آزادی فلسطین که در قرآن توصیف شده است که کسانی که فلسطین را آزاد می‌کنند آنان از بندگان قدرتمند ما هستند. از خدا می‌خواهم با همه مشرکان جهاد کنیم همان گونه که با ما جنگ می‌کنند و از خداوند می‌خواهم در این راه به این امت وحدت دهد در مقابله با اهداف غرب و همه مرتدان در این منطقه


امنیت امروز مردم ایران، عراق و سوریه به خاطر مجاهدت‌های حاج قاسم است


در ادامه این برنامه حاج اسماعیل آخونئد قدیری، مدرس و امام جمعه چنارلی گفت: یکی از نمونه‌های بارز میدان عدالت، جنگ، صلح و امنیت، سردار دل‌ها سردار قاسم سلیمانی بود؛ او انسانی کاملاً بی ریا بود، انسانی که قبل از شهادتشان حتی یک بار آن سخنرانی‌هایش را هم ندیده بودیم؛ انسانی بود که فقط برای خدا کار می‌کرد؛ در تمام دل‌ها جا گرفته است، چون حرکتش برای خدا بود؛ مانند امام حسین (ع) رضی الله عنه، برای عدالت، صلح و امنیت جنگ کرد و در مقابل این یزید ایستاد و این حرکت با اخلاص و شهامت و بی ریای خودش سبب شد که محبتش در تمام قلوب مسلمین، حتی در قلوب اهل کتاب باشد؛ انسان‌هایی که غیر مسلمان هستند به عنوان یک مجاهد، عدالت پرور در جهان شناخته می‌شود.


وی افزود: حاج قاسم یکی از شاگردانی است که در این مکتب پرورش یافته، در این مکتب درس ایثار، شهامت، در میدان جنگ بودن، خاکی بودن، متواضع بودن را آموخته است؛ انسانی که فقط به خاطر اسلام پا به عرصه میدان جنگ گذاشت. امنیتی که امروز در ایران عزیز، سوریه و عراق مردم احساس می‌کنند به برکت همین انسان بزرگ و آزاده است که در مقابل آن داعش خبیث که دست نشانده و دست پرورده همین آمریکای جنایتکار و رژیم منحوس صهیونیست ظالم و ایادی آن‌ها بودند، ایستادگی کرد. حاج قاسم کسی بود که در مقابل شیاطین، ظالمان و خونخواران ایستاد و حسین وار در برابر آن‌ها مبارزه کرد و آن‌ها را سرنگون کرد و از صحنه این میدان این‌ها را پاک کرد و شستشو داد.


حاج قاسم سرباز واقعی مقام عظمای ولایت بود


امام جمعه چنارلی گفت: برای سردار تنها اسلام مطرح بود، شیعه و سنی و حرکت‌های سیاسی را در نظر نداشت؛ انسانی خیلی بزرگوار بود که فکر حضرت علی، فکر امام حسین (ع) و از پرورش یافتگان مکتب حضرت امام رضوان الله تعالی علیه بود و از سربازان واقعی مقام عظمای ولایت مقام معظم رهبری بود که به برکت و دعاهای حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در این میادین جنگ نقش‌ها آفریدند و شهامت‌ها به خرج دادند و اسلام و مسلمین را سرافراز کردند و اجر خودشان را که اجر شهادت بود و اجری که خداوند نهایتاً به یک مجاهد می‌دهد نصیبش گردید و با کمال افتخار به دیار ابدی در کنار پیامبر اکرم، ائمه معصومین و اصحاب گرام جای گرفت و ان‌شا‌ء الله امروز در بهشت برین جای دارند.


 


در ادامه این برنامه عبدالهادی دانشگر، مدرس مدرسه ربانیه چنارلی گفت: شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده‌ای بصیر، دلاور، که شهادت بهترین پاداش چهل سال مجاهدت و مبارزه فی سبیل الله او است.بی شک خون پاک حاج قاسم در سرزمین سید الشهدا (ع) به دست شیاطین بزرگ و جنایت پیشگان آمریکایی، مقاومت اسلامی را در سراسر دنیا پویاتر خواهد کرد؛ سردار سلیمانی از فرماندهان شجاع و دلیر ایران و جهان اسلام، همواره در تلاش برای وحدت امت اسلامی در میان کشورهای مسلمان بود و اتحاد و همبستگی را در جهان فریاد می‌زد و همیشه در کنار مردم محروم و مستضعف بود.


وی افزود: سردار خدمات شایانی برای مردم محروم ارائه کرد؛ در تمام مواقع سیل و زلزله و در تمام بحران‌ها در کنار مردم بود. تأکید بر آرمان‌های امت اسلامی و حفظ و ترویج ارزش‌های اسلامی، تقویت عوامل تشکیل دهنده هویت اسلامی در برابر هویت‌های وارداتی و تحمیلی،  تأکید بر مواریث فرهنگی امت اسلامی با پیشینه مشارکت آگاهانه و مسئولانه آحاد مسلمانان در انسجام امت اسلامی، تأکید بر پیشرفت همه جانبه جوامع اسلامی، کاهش محرومیت‌ها در مناطق مختلف و جوامع اسلامی، مقابله جدی با جریانات تکفیری و تروریستی و سیاست‌های مداخله جویانه بیگانگان، از میان بردن زمینه‌های بروز اختلاف و احساسات و تحریکات ناشی از توطئه بیگانگان، تقویت احترام و عزت و تکریم اقوام و مذاهب از سوی همدیگر، تقویت وحدت و انسجام و همگرایی و وفاق اجتماعی اقوام و مذاهب اسلامی، بالا بردن سطح آگاهی مردم در جوامع اسلامی نسبت به دست‌های پشت پرده بیگانگان، گسترش فرهنگ مقاومت در محیط ملی و منطقه‌ای، حفظ و گسترش و عمق بخشی به ارزش‌های اسلامی در جامعه اسلامی، موقعیت‌شناسی و نیاز شناسی و پاسخ به نیازهای نظام اسلامی و امت اسلامی، بازخوانی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های امت اسلامی در راستای تحقق اهداف و مأیوس کردن دشمنان، تقویت مستمر، حس مقاومت و مقابله با دشمنان، توجه و بازخوانی مستمر رسالت جهانی اسلام، تقویت روحیه مسئولیت‌پذیری نسبت به امت اسلامی، تقویت امید در جامعه و ارائه افق روشن از آینده و توجه و تمرکز بر رمز موفقیت، پایبندی به گفتمان امام (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی از جمله اقدامات حاج قاسم بود.


مدرس مدرسه ربانیه چنارلی تصریح کرد: حاج قاسم سلیمانی که با مجاهدت و ایثار، تمام دقایق عمرش را صرف مبارزه با متجاوزین و بی عدالتی و تروریسم کرده بود، خود به دست آلوده تروریسم‌های بین‌المللی به شهادت رسید. این حقیر از طرف علما و روحانیان و طلاب شرق استان گلستان اولین سالگرد شهادت سردار بزرگ اسلام شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابو مهدی المهندس را خدمت رهبر معظم انقلاب و جبهه مقاومت اسلامی و سبز پوشان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و خانواده محترم ایشان و ملت ایران تبریک و تسلیت می‌گویم.


همچنین در این برنامه استاد احمد داودی استاد مدرسه ربانیه چنارلی گفت: با بررسی ابعاد مدیریت اسلامی جهادی، از منظر آموزه‌های اسلامی و منطبق با دیدگاه‌ها و نظرات امام خمینی (قدس سره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت امام آیت‌الله الخامنه‌ای مد ظله العالی و با نگاهی گذرا به ویژگی‌ها و خصوصیات اعتقادی و عملکرد سردار شهید حاج قاسم سلیمانی می‌توان نماد مثال زدنی از مدیریت جهادی و کارآمدی آن را در عرصه‌های مختلف تبیین نمود. ازاین‌رو مدیریت جهادی سوای از مدیریت علمی نیست؛ فرق این نوع مدیریت که از ترکیب اضافی جهادی اسلامی برخوردار است، با مدیریت مطلق در این است که مبنای آن را نظام ارزشی اسلام می‌سازد، در مدیریت اسلامی و جهادی آخرت ادامه حیات دنیوی محسوب می‌شود و هر نوع فعالیت دنیوی برای تلاش و اصلاح امور دنیوی و خدمت به بندگان خدا یک تعهد محسوب می‌شود. ازاین‌رو تمایز مدیریت اسلامی و جهادی با سایر مدیریت‌ها در چند موضوع نهفته است.


وی افزود: نخست، عمل به حق؛ عدالت که اساس و مبنای مدیریت اسلامی است، بر مبنای حق و حقیقت استوار بوده و برای رسیدن به هدف تنها می‌توان از وسایل مشروع استفاده کرد. دوم مهربانی و خوش رفتاری با مردم؛ مبنای مدیریت جهادی را نظام ارزشی اسلام پایه‌ریزی و نقش مهمی را در شیوه‌های عملی و جهت‌گیری‌های آن ایفا نموده است، در مدیریت اسلامی جهادی، نظام ارزشی اسلام، مبنای قوانین علمی مدیریتی قرار می‌گیرید و بر دو پایه استوار می‌گردد. یک توصیه اینکه مدیران به دانش مدیریت مسلح باشند؛ دوم اینکه مدیران به نظام و ارزش و فرهنگ اسلام ناب محمدی (ص) متخلص باشند. ویژگی‌های مدیریت اسلامی جهادی از دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی مد ظله العالی؛ رهبر انقلاب اسلامی سه ویژگی را برای مدیریت جهادی بیان کرده‌اند؛ یک، کار و تلاش بی وقفه در خدمت به مردم؛ دوم داشتن خلوص نیت، سوم تکیه بر علم و درایت است. یکی از ویژگی‌های مهم مدیریت جهادی، مدیریت برای خدا است؛ در مدیریت برای خدا، ضمن اینکه دو اصل ایمان به خدا و رسول گرامی (ص) و همچنین ایمان به آخرت محور اندیشه‌ها و کارها قرار می‌گیرد، یک مدیر الهی مسئولیت را به عنوان امانت الهی می‌پندارد و به دنبال رضایت او است.با توجه به مواضع شهید حاج قاسم سلیمانی در بیش از چهار دهه مجاهدت مستمر و به صورت خاص در دو دهه سخت در مقابله با نا امن سازان جوامع اسلامی در محیط پیرامونی، می‌توان این عوامل را شناسایی کرد.


 این استاد حوزه علمیه اهل سنت گفت: با بررسی دقیق ابعاد شخصیتی شهید سلیمانی که الهام گرفته از اسلام ناب محمدی (ص) و مکتب امام خمینی (ره) است می‌توان گفت، در اوصاف مدیر و کارگزار تراز اول اسلامی یقیناً نام شهید سلیمانی می‌درخشد که رهبر معظم انقلاب اسلامی مد ظله العالی از آن به عنوان مکتب سلیمانی یاد کرده‌اند؛ باشد که ان‌شاء‌الله خداوند متعال چنین ویژگی‌هایی را به بقیه مدیران و مسئولان عنایت فرمود.


 در پایان این مراسم آخوند عبدالجلیل فرهمند، یکی از روحانیان فعال عرصه حج و عمره واحد اهل سنت بعثه مقام معظم رهبری گفت: حاج قاسم ذکر و فکر و افکار خود را برای مسلمین و برای جهان اسلام و مدافعان حرم انجام داد؛ سرداری که امروز ما در امنیت ودمان زندگی می‌کنیم، من طلبه، من دانشجو، من کشاورز، وقتی که در جامعه خودم به این امنیت زندگی می‌کنم، همیشه مدیون این عزیزان هستیم. مدیون سربازان اسلام، سربازانی که جان خود را فدای اسلام کرده‌اند. ما وقتی که از سردار دل‌ها یاد می‌کنیم، قلبمان به تپش می‌افتد، سرداری که همیشه افکار این بزرگوار در ذهن همه مردم ایران اسلامی هست، چه پیرزن، چه پیرمرد و چه جوان و چه کودک، همه به یاد این بزرگوار هستند، چون این بزرگوار فکری در ذهن همه مسلمانان احیا کرد، اسلام و اسلامی بودن، مسلمان و مسلمانی بودن، زیر بار ظلم زندگی نکردن، این بزرگوار احیای ارزش‌های قرآنی، احیای سنت پیامبر را به مسلمانان هدیه کرد.


   




نظرات کاربران