جشنواره شعر فجر با رنگ و بوی شهادت کلید خورد جشنواره شعر فجر با رنگ و بوی شهادت کلید خورد جشنواره شعر فجر با رنگ و بوی شهادت کلید خورد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
جشنواره شعر فجر با رنگ و بوی شهادت کلید خورد جشنواره شعر فجر با رنگ و بوی شهادت کلید خورد جشنواره شعر فجر با رنگ و بوی شهادت کلید خورد جشنواره شعر فجر با رنگ و بوی شهادت کلید خورد جشنواره شعر فجر با رنگ و بوی شهادت کلید خورد

جشنواره شعر فجر با رنگ و بوی شهادت کلید خورد

پانزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر در امامزاده صالح (ع) و در کنار مزار شهید محسن فخری‌زاده آغاز به کار کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، مراسم افتتاحیه پانزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر، شب چهارشنبه، ۱۷ دی‌ماه، در امامزاده صالح(ع) و در کنار مزار شهید محسن فخری‌زاده با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ایوب دهقانکار، مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و حجت‌الاسلام والمسلمین احسان بی‌آزار، تولیت آستان مقدس امامزاده صالح (ع)، برگزار شد.


در این مراسم  وزیر ارشاد با اشاره به تقارن این جشنواره با سه مناسبت دیگر گفت: از یک سو در چهلمین سالگرد دفاع مقدس قرار داریم و از طرفی دیگر این جشنواره مصادف با اولین سالگرد شهادت شهید حاج قاسم سلیمانی و چهلمین روز از درگذشت شهید فخری‌زاده است، مجموعه این اتفاقات به نحوی نسبت‌هایی را با شعر فجر برقرار می‌کند. در تاریخ ایران زمین بعد از اسلام شاهنامه قله بلند این اتفاق است و باید ببینیم که این حماسه‌ها و شعر‌های حماسی چگونه شکل می‌گیرند و چه معیار‌هایی دارند.


وی با بیان اینکه شعر‌های حماسی با اسطوره‌ها و قهرمانان در ارتباط هستند، افزود: زندگی شهید سلیمانی، شهید فخری‌زاده و مدافعان سلامت که اسطوره و قهرمان هستند، همواره مورد توجه شاعران قرار می‌گیرد. در حوزه حماسه تقابل خیر و شر وجود دارد، هر اندازه این فاصله و عمق بیشتر باشد این تقابل و تضاد‌ها بعد از جریان حماسه‌ها و اسطوره‌ها معنای خودش را پیدا می‌کند.


صالحی ادامه داد: در دوران دفاع مقدس شر در یک جبهه وسیع قرار داشت و از همه امکانات بهره‌مند بود و در فضای وسیعی خودش را عرضه می‌کرد، بعد از دفاع مقدس، شهدای ۸ سال دفاع مقدس و شهید سلیمانی و یا شهید فخری‌زاده‌ها که در ایام دفاع مقدس هم بودند علیه جبهه جهالت فکری تکفیری‌ها و داعش ایستادند.


 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه جریان زندگی شهید فخری‌زاده‌ها، شهید سلیمانی‌ها و همچنین مدافعان سلامت می‌تواند مضامینی برای شعر حماسی فراهم کند، تصریح کرد: اگر در تاریخ شعر ایران شعر‌های عرفانی داریم مبتنی بر توحید نظری و عملی است، شعر عرفانی ایرانی مبتنی بر این گزارهها و مضمون‌هاست، در زندگی شهدا و مدافعان سلامت جوهره زیادی از توحید عملی و نظری را می‌بینیم، بنابراین حجم وسیعی از مضامین عرفانی در یک زندگی و سیره عملی خودش را نشان می‌دهد.


صالحی در ادامه گفت: شعر آئینی نشان از زندگی پر از عشق و محبت به اهل‌بیت(ع) است که از بزرگان دین الگو گرفته‌اند، آنچه در دفاع مقدس ظهور و بروز داشت نشان‌دهنده این است که ما حتی در یک قالب خاص شعر آیینی، فضای دفاع مقدس و زندگی شهید سلیمانی، شهید فخری‌زاده و مدافعان سلامت را به صورت مضمون می‌بینیم. در قالب‌های دیگر شعر نیز چنین است. زندگی این افراد مملو از مضمون برای شعر است و ما حس می‌کنیم که گنجینه و چشمه‌های جوشانی از مضمون را از این تاریخ و شخصیت‌ها برای شعر معاصر خودمان و حتی شعر معاصر جهان داریم.


براساس این گزارش؛ این برنامه که از شبکه چهار سیما به صورت زنده پخش شد، فرزند شهید فخری‌زاده شعری در رثای پدرش خواند.


در این مراسم، شاعرانی چون سعید بیابانکی، محمدمهدی سیار، احمد علوی، عباس احمدی، میلاد عرفانپور، علی داوودی، رضا اسماعیلی، عباس براتی‌پور، علی محمد مودب، یوسفعلی میرشکاک، حسین اسرافیلی به شعرخوانی پرداختند و تابلوی یادبود محفل «مردان میدان» با امضای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به حامد فخری‌زاده، فرزند شخید محسن فخری‌زاده اهدا شد.




نظرات کاربران