۲ کتاب در حوزه عفاف و حجاب رونمایی شد ۲ کتاب در حوزه عفاف و حجاب رونمایی شد ۲ کتاب در حوزه عفاف و حجاب رونمایی شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
۲ کتاب در حوزه عفاف و حجاب رونمایی شد ۲ کتاب در حوزه عفاف و حجاب رونمایی شد ۲ کتاب در حوزه عفاف و حجاب رونمایی شد ۲ کتاب در حوزه عفاف و حجاب رونمایی شد ۲ کتاب در حوزه عفاف و حجاب رونمایی شد

۲ کتاب در حوزه عفاف و حجاب رونمایی شد

کتاب‌های «مسئله حجاب در جمهوری اسلامی ایران» و «مسئله حجاب در غرب» به قلم «علی غلامی» به مناسبت سالروز واقعه کشف حجاب رونمایی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، این آیین روز چهارشنبه در قالب وبینار آموزشی «شمیم» به مناسبت ۱۷ دی، سالروز واقعه کشف حجاب به دستور رضاخان در سال ۱۳۱۴، با مشارکت بنیاد عفاف و حجاب با حضور آیت‌الله محمدحسن اختری دبیرکل بنیاد عفاف و حجاب، لاله افتخاری نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی و عضو هیات علمی دانشگاه، فاطمه آلیا قائم مقام امور زنان سازمان صدا و سیما و رویا فتحی رئیس فرهنگسرای سرو در این فرهنگسرا برگزار شد.


علی غلامی عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) و پژوهشگر و نویسنده که به صورت آنلاین در این جلسه حضور داشت ، درباره محتوای کتاب ‌ «مساله حجاب در غرب» اظهارداشت: این کتاب در چهار محور تدوین شده که محور اول تاریخچه حجاب است، از حدود ۱۵ قرن قبل از تولد حضرت عیسی(ع)، در مورد حجاب تاریخچه داریم، تا قرن ۱۹ و ۲۰ یعنی حدود ۳۴ قرن، آنچه ما در غرب از حجاب می‌بینیم، یک روند بدون شیوه بود، یعنی حجاب در ۱۵ قرن، ۱۵۰۰ سال قبل از تولد حضرت عیسی(ع) با سال ۱۹۰۰ میلادی خیلی تفاوتی نکرده است، در مواردی در نوع حجاب تفاوت‌هایی وجود دارد اما اصل موضوع خیلی تغییر نکرده است.


این نویسنده گفت: از سال ۱۹۳۰ میلادی حجاب از یک پروسه به یک پروژه تبدیل شده و به شدت افول می‌کند، در مقایسه سال ۱۸۸۰ با ۱۹۸۰، طی یکصد سال، حجاب بیش از ۳هزار و ۴۰۰ سال تغییر کرد و به یک پروژه اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و عقیدتی تبدیل شد.


وی افزود: علل رویگردانی مردم در غرب از حجاب و رویدادهای مرتبط با آن بعد از رنسانس و در قرن بیستم، دلایل اقبال به حجاب در غرب در چهل سال اخیر، اقدامات قانونی در حوزه حجاب در بعضی از کشورهای غربی در کتاب «مساله حجاب در غرب» مورد بررسی قرار گرفته است.


غلامی بیان کرد: کتاب «حجاب در جمهوری اسلامی» نیز در قالب موضوع‌هایی همچون جایگاه و مبانی پوشش، علل بدحجابی، راهکارهای حل مساله بدحجابی در ایران، چرایی ورود حکومت به مساله پوشش و پاسخ به شبهاتی در مورد حجاب تدوین شده است.


عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به سالروز کشف حجاب اظهارداشت: بسیاری در این راه شهید شدند، برخی برای حفظ حجاب تا پایان عمر در خانه ماندند، جمهوری اسلامی زمینه‌ای فراهم کرد تا مساله حجاب تعمیق پیدا بکند اما حلقه مفقوده در این حوزه، شهیدمطهری و کتاب مساله حجاب ایشان است.


همچنین در این آیین از نشان «صدف» ویژه محصولات و تولیدات عفاف و حجاب رونمایی شد.


دبیرکل بنیاد عفاف و حجاب نیز در وبینار آموزشی «شمیم» ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام فاطمیه (س) و درگذشت آیت الله مصباح یزدی فیلسوف، عالم بزرگ و مبارز خستگی‌ناپذیر اظهارداشت: امروز سالروز واقعه کشف حجاب است که اساس آن نقشه استعمار پیر انگلیس بود که برای رخنه در میان مسلمانان توطئه‌هایی همچون تضعیف سبک زندگی اسلامی، پوشش اسلامی و تضعیف روحانیت و مبارزه با عالمان دینی را طراحی کرد.


آیت الله اختری گفت: با این اقدامات چون روحانیت اسلام آگاه بود، توانست در مقابل آنها ایستادگی کند و حوزه‌های علمیه قم،  نجف، مشهد و دیگر حوزه‌ها در مقابل حرکت انگلیس جنایتکار موفق بودند.


آیت‌الله اختری اظهارداشت: همه افرادی که دغدغه حجاب دارند و دلسوز جامعه مسلمان هستند باید باهم متحد شوند و از راه‌های پسندیده و خوب از جمله بهره‌مندی از فضای مجازی با توجه به شرایط فعلی که امکان برگزاری همایش‌های حضوری نیست و تولید محتوای خوب برای همه قشرها در راستای گسترش حجاب و عفت اجتماعی اقدامات لازم را انجام دهند و باید از مسئولان مطالبه کنیم که قانون حجاب را که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است اجرا شود.


نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی نیز در این وبینار درباره شیوه‌های برنامه‌ریزی موثر در حوزه عفاف و حجاب گفت: ما باید تعریف مستقل از عفاف و حجاب و تبیین نسبت این دو با یکدیگر داشته باشیم و آسیب‌شناسی‌هایی که صورت گرفته مطرح و بررسی شوند تا به نتیجه برسند.


افتخاری افزود: ما باید نهادی مستقل، چابک و فراقوه‌ای به دور از تصدی‌گری‌ها با هدف هدایت، حمایت و نظارت بر فعالیت‌های حوزه عفاف و حجاب داشته باشیم و بودجه آن هم تامین شود، متاسفانه در حوزه عفاف و حجاب کسی به فکر تامین بودجه نیست.




نظرات کاربران