انتشار کتاب «یک امام یک امت» در زمینه اربعین‌پژوهی انتشار کتاب «یک امام یک امت» در زمینه اربعین‌پژوهی انتشار کتاب «یک امام یک امت» در زمینه اربعین‌پژوهی بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
انتشار کتاب «یک امام یک امت» در زمینه اربعین‌پژوهی انتشار کتاب «یک امام یک امت» در زمینه اربعین‌پژوهی انتشار کتاب «یک امام یک امت» در زمینه اربعین‌پژوهی انتشار کتاب «یک امام یک امت» در زمینه اربعین‌پژوهی انتشار کتاب «یک امام یک امت» در زمینه اربعین‌پژوهی

انتشار کتاب «یک امام یک امت» در زمینه اربعین‌پژوهی

کتاب «یک امام یک امت؛ هویت، مدنیت و روابط میان فرهنگی در پرتو زیارت اربعین» که حاصل تلاش محققان حوزه اربعین‌پژوهی است به زیور طبع آراسته شد.   

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، کتاب «یک امام یک امت؛ هویت، مدنیت و روابط میان فرهنگی در پرتو زیارت اربعین» که از نخستین منابع موضوعی در حوزه اربعین پژوهی است به دنبال طرح و بسط اندیشه تمدنی اربعین از طریق فهم و تحلیل میان فرهنگی است. این مجموعه که حاصل تلاش محققان حوزه اربعین‌پژوهی است به همت سیدمجید امامی و آرزو نیکوئیان از سوی انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) منتشر شده است.


 کتاب «یک امام یک امت» درنگی است بر حرکت الهی اربعین از منظر ارتباطات میان فرهنگی و ظرفیت‌ها و چالش‌هایی است که در این پدیده و به واسطه این پدیده بزرگ با ایده تمدن چند فرهنگی اسلامی و سیاست‌گذاران و دغدغه‌مندان آن در تقاطع قرار گرفته است. در هر تلاش مطالعاتی اربعین‌پژوهانه بایسته است تا سه سطح تحلیلی به طور همزمان مورد توجه قرار بگیرد که عبارتند از: زیارت اربعین به مثابه مناسک، زیارت اربعین به مثابه نهاد سازی و جنبش اجتماعی و زیارت اربعین به مثابه امر تمدنی. در این کتاب به این سه سطح پرداخته شده است.


 در واقع بر اساس مطالب این کتاب راه طرح و بسط اندیشه تمدنی اربعین از فهم و تحلیل میان فرهنگی آن می‌گذرد و اگر دو یا چند جامعه به سطح تعارف و هم‌شناسی فرهنگی برسند، می‌توان از امت و طرحی اجتماعی از تمدن سخن گفت. کتاب حاضر، مجموعه نوشتارها و گفتارهایی است که عمدتاً در سال ۱۳۹۷ خصوصاً در هم‌اندیشی روابط و همزیستی فرهنگی بر بستر زیارت اربعین (مهرماه ۹۷) و برخی دیگر در سایر فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه امام صادق(ع) تولید و ارائه شده و به همت اندیشکده راهبردی اربعین دانشگاه امام صادق(ع) و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران کشور تهیه و تدوین شده است.


 این مجموعه در پنج بخش و هفده فصل جغرافیای متنوعی از اربعین‌پژوهی را پیش روی علاقه‌مندان قرار می دهد. هویت، مدنیت و خاستگاه تمدنی عراق، تربیت و نگاه تمدنی به زنان اربعینی، زیست و آداب مردم عراق در تفاوت با فرهنگ زائران و روابط میان فرهنگی و همزیستی اجتماعی موضوعات این بخش‌ها را سامان می‌دهند.


برخی فصول این اثر، فرآورده پژوهش های محققان و برخی از از آن‌ها نوآوری اندیشگانی صاحب‌نظران برجسته ایرانی است که در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ طرح و تألیف شده و از نخستین منابع موضوعی(نه عام) اربعین‌پژوهی در فارسی محسوب می‌شود.


کتاب «یک امام یک امت (هویت، مدنیت و روابط میان فرهنگی در پرتو زیارت اربعین)» با قیمت ۴۵۰۰۰هزار تومان و در ۲۷۹ صفحه به تازگی از سوی انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) منتشر شده و در دسترس علاقه‌مندان مطالعات اربعین‌پژوهی قرار گرفته است.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران