دست آمریکا پشت خشونت‌های ناصریه عراق
دست آمریکا پشت خشونت‌های ناصریه عراق
دست آمریکا پشت خشونت‌های ناصریه عراق
بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
دست آمریکا پشت خشونت‌های ناصریه عراق
دست آمریکا پشت خشونت‌های ناصریه عراق
دست آمریکا پشت خشونت‌های ناصریه عراق
دست آمریکا پشت خشونت‌های ناصریه عراق
دست آمریکا پشت خشونت‌های ناصریه عراق

دست آمریکا پشت خشونت‌های ناصریه عراق

به دنبال حملات نظامی مکرر ماه های اخیر به کاروان های نظامی و پشتیبانی آمریکایی ها و همچنین آیین های باشکوه گرامیداشت فرماندهان شهید در استان های جنوب و مرکز عراق، حوادث خشونت بار ناصریه به فاصله کوتاهی از این اتفاقات رقم خورده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، دست های آلوده استکبار جهانی آمریکا پشت خشونت‌های ناصریه عراق قرار دارد و این توطئه گری ها به دنبال حملات نظامی مکرر ماه های اخیر به کاروان های نظامی و پشتیبانی آمریکایی ها و همچنین آیین های باشکوه گرامیداشت فرماندهان شهید در استان های جنوب و مرکز عراق، رقم خورده است.


برخی کارشناسان که ایرنا با آنها گفت و گو کرده و همچنین رسانه ها و صاحب نظران عراقی در روزهای گذشته بخش قابل توجهی از علل خشونت های اخیر در ناصریه را ناشی از وجود دستان ناپاک آمریکایی ها در آن دانسته اند.
البته رسانه های مغرض آمریکایی و عربی (متحد آمریکا) کوشیده اند که از این اتفاقات بهانه ای برای فتنه انگیزی بین دستگاه های امنیتی عراق بسازند یا احزاب اسلامگرا، گروه های مقاومت و الحشد الشعبی را به نقش نداشته در این اتفاقات متهم کنند اما شکل و شیوه خشونت ها، آمریکا و متحدانش را در مظان اتهام قرار داده است.
قطع امید گروه های مرتبط با آمریکا از ناکامی در انتخابات زودهنگام آتی در ششم ژوئن ۲۰۲۰ میلادی (۱۶ خرداد۱۴۰۰) در عراق از دیگر عواملی است که در علل وقوع خشونت های ناصریه از آن نام برده شده است.


عصبانیت آمریکایی ها از آیین های گرامیداشت فرماندهان شهید
آیین های باشکوه و دو هفته ای بزرگداشت نخستین سالگرد فرماندهان شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در شهرها و استان های مختلف عراق به ویژه استان های جنوب و مرکز این کشور، به شدت آمریکایی ها را به خشم آورده است.
نجف، دیوانیه، کربلا، بغداد، کرکوک، سهل نینوا، صلاح الدین و ناصریه در طول روزهای گذشته شاهد آیین های بزرگداشت خودجوش مردمی و رسمی فرماندهان شهید بوده است.
یکی از باشکوه ترین این آیین ها همزمان با حوادث ناصریه، جمعه گذشته با حضور چندصد هزار نفری در بصره، جنوبی ترین استان عراق و همجوار با ذیقار (ناصریه) اتفاق افتاد.
برهمین اساس آمریکایی ها در روزهای اخیر برای تحت الشعاع قرار دادن این آیین های باشکوه، نخست «فالح الفیاض» رییس سازمان رسمی الحشد الشعبی را در فهرست تحریم های خود قرار دادند.
این اقدام آمریکا با واکنش تند مقامات دولتی و رهبران سیاسی عراق مواجه شد و وزارت امور خارجه عراق نیز علیه آن موضع گرفت و اعلام کرد که گنجاندن نام الفیاض در فهرست تحریم های آمریکا، غیرمنتظره و نامقبول است.
آنچه بیش از پیش بر عصبانیت آمریکایی ها افزود اقدام دادگاهی در بغداد در صدور حکم جلب «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا به اتهام نقش مستقیم در ترور فرماندهان شهید است.
آمریکایی ها در واکنش به این رخدادها که جایگاه بسیار محبوب فرماندهان شهید را در افکار عمومی عراق به نمایش گذاشت و در مقابل انزجار عمومی از حضور نظامیان آمریکا که بر آنها «اشغالگر» اطلاق می شود، نشان داد، ناچار به روی آوردن به سیاست سابق خود یعنی تحریک عوامل خشونت طلب خود در عراق شدند.
تحریک های آمریکایی ها در نجف اشرف و بصره به دلیل هوشیاری به موقع اهالی و عشایر این دو استان به نتیجه مطلوب نرسید اما در شهر ناصریه که تجربه یک سال گذشته نشان داده، مستعد خشونت و ناآرامی است، این تحریک ها تا حدودی نتیجه دلخواه آمریکایی ها را محقق کرد.
 


مثلث بصره - ناصریه - دیوانیه محل حملات به کاروان های آمریکایی
در طول یکسال گذشته مثلث حدفاصل بین بصره، دیوانیه و ناصریه یکی از مناطق مهم حملات به کاروان های نظامی و پشتیبانی آمریکا بوده است.
گروه های مقاومت نوظهور در طول ماه های گذشته توانستند با فیلمبرداری مستند از کاروان های حامل سلاح و کمک های پشتیبانی به نظامیان آمریکایی در این مسیر، حملات به آنها را تصویربرداری کرده و در رسانه های منتشر کنند.
علاوه بر این مثلث، نقطه دوم مهم حمله به کاروان های امریکایی در مسیر بصره به بغداد، در استان بابل واقع شده که یکی از مهمترین این حملات جمعه شب گذشته ۱۹ دی ماه (هشتم ژانویه ۲۰۲۱) همزمان با شروع اعتراضات در ناصریه اتفاق افتاد.
برخی گزارش ها حاکی است که با توجه به وعده دولت ترامپ برای کاهش نظامیان آمریکا در عراق به سه هزار نفر تا قبل از بیستم ژانویه (اول بهمن ۹۹) (موعد انتقال قدرت در کاخ سفید) با هدف دور کردن اذهان از این خروج ذلت بار و ترس از احتمال هدف گیری کاروان های نظامی در حین عقب نشینی از عراق، واشنگتن دست به تحریک خشونت در ناصریه زده است.


خشونت، انتخابات عراق و آمریکا   
برخی ها در عراق، اتفاقات ناصریه را انعکاسی از حوادث خشونت بار آمریکا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری این کشور در طول ماه های گذشته می دانند که آخرین مورد آن منجر به تسخیر ساختمان کنگره و مجلس سنای آمریکا شد.
برهمین اساس، آمریکایی ها درصدد تکرار به مراتب زشت تر این سناریو در آستانه انتخابات زودهنگام پارلمانی در عراق هستند و ناصریه کلید اولیه شروع این طرح عنوان شده است.
گروه های مرتبط با واشنگتن به دلیل اطلاع از نداشتن بخت و اقبال در انتخابات آتی عراق با هدایت سفارتخانه آمریکا در بغداد، خشونت های ناصریه را کلید زده اند تا از خاکستر و خون این خشونت ها، سهمی از ۱۹ کرسی ذیقار در انتخابات آینده داشته باشند.


 
اثر انگشت آمریکا در خشونت های ناصریه 


«عباس العرداوی» کارشناس برجسته سیاسی عراق معتقد است که اثر انگشت ناپاک آمریکایی ها در حوادث ناصریه کاملا واضح و آشکار است.
وی می گوید آمریکا به دلیل حملات مکرر به کاروان های نظامیش در جنوب و مرکز عراق و همچنین آیین های باشکوه نخستین سالگرد فرماندهان شهید، به شدت به خشم آمده و کوشیده است که از اهالی جنوب و مرکز عراق به این ترتیب انتقام بگیرد.
به گفته وی، آمریکا بواسطه پاره ای اشخاص عراقی و برخی عوامل مرتبط با سعودی ها، گروه های خشونت طلب خود موسوم به «جوکری ها» را به خشونت افکنی و فتنه انگیزی در جنوب و مرکز عراق با مرکزیت ناصریه واداشته است.
وی اضافه کرد همان طور که شیوه آمریکایی ها است، کوشیده اند که در این دور از خشونت ها نیز دست به خونریزی بزنند تا شاید اعتراضات به استان های دیگر از جمله بغداد کشیده شود.
العرداوی اضافه کرد که گروه های خشونت طلب مرتبط با سفارتخانه آمریکا، در نجف و بصره کوشیدند دست به خشونت های مشابه بزنند اما هوشیاری به موقع مردم و عشایر، طرح آنها را خنثی کرد.
وی در خصوص ادعای وجود اختلاف بین دستگاه های امنیتی در حوادث ناصریه گفت که مسوولیت امنیت استان ها به عهده وزارت کشور است و بر همین اساس، پلیس مسوولیت حفظ امنیت را در ناصریه برعهده دارد و نیروهای ارتش که در امنیت استان همکاری دارند، تحت امر فرماندهی پلیس هستند.
وی ادامه داد که برخی از نیروهای ارتش روز یکشنبه در حین مهار خشونت ها، ناچار به تیراندازی بدون کسب موافقت فرمانده پلیس ذیقار شدند و بر همین اساس، وزارت کشور دستور به تحقیق و تفحص در حادثه و علت تیراندازی را داده است.
به گفته وی، آمریکا در طول یکسال گذشته یکی از طرح های مهمی که برای پیشبرد سیاست هایش در عراق دنبال کرده، اختلاف افکنی بین دستگاه های امنیتی و حتی ایجاد درگیری بین آنها بوده است.
العرداوی اضافه کرد که تمامی این طرح ها تاکنون با هوشیاری فرماندهان ارشد عراقی خنثی شده و آمریکا نتوانسته است به اهداف مورد نظر خود دست یابد.
وی ادامه داد که آنچه مسلم است برخی از شخصیت های مرتبط با سفارتخانه آمریکا در بغداد و کسانی که از سعودی ها پول گرفته اند به علاوه گروه های منحرف یمانی ها و صرخی ها و همچنین حزب منحله بعث به علاوه عناصر مرتبط با گروه تروریستی داعش همسو با سیاست های آمریکا در خشونت های ناصریه ذینفع هستند.


خشونت ناصریه بستر آمریکا برای پیروزی در انتخابات عراق
«هاشم الکندی» دیگر کارشناس برجسته عراقی معتقد است که خشونت های ناصریه انعکاس روشنی از تلاش آمریکا برای به قدرت رساندن گروه مرتبط با خود در انتخابات آینده عراق است.
وی تاکید کرد که آمریکا می کوشد با متشنج نگه داشتن اوضاع داخلی عراق به ویژه در استان های مرکز و جنوب عراق (خاستگاه شیعیان) به احزاب اسلامگرای شیعه فرصت بازسازی را در آستانه انتخابات ندهد.
وی با مقایسه اتفاقات ناصریه با خشونت های آمریکا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری این کشور و متعاقب آن افزود که بی شک حوادث خشونت بار ناصریه نوعی ایجاد هرج و مرج سازماندهی شده است که هیچ ارتباطی با ادعای آزادی بیان ندارد.
وی ادامه داد که آمریکایی ها از طریق عوامل خود در عراق می کوشند اوضاع در ناصریه همچنان متشنج باقی بماند تا در موقع مناسب حسب سیاست هایی که دارند، به مناطق مختلف عراق این خشونت ها و تنش ها را انتقال دهند.
الکندی تاکید کرد که گروه های سیاسی مورد حمایت آمریکا در داخل عراق به این باور رسیده اند که شانس چندانی در انتخابات آینده ندارند و افکار عمومی عراق اهداف پشت پرده آنها را کشف کرده اند، به همین دلیل به حربه سابق خود یعنی خشونت افکنی و اتهام زنی به گروه های شیعی روی آورده اند.
وی اضافه کرد که رسانه های آمریکایی و متحدان آمریکا در منطقه همانند گذشته، انگشت اتهامات خشونت های ناصریه را به سمت گروه های مقاومت، الحشد الشعبی و جریان های منتسب به محور مقاومت نشانه رفته اند اما واقعیت این است که افکار عمومی، پشت پرده این خیمه شب بازی آمریکا و عوامل مرتبط با آن را کشف کرده و دیگر حنای آنها در عراق رنگی ندارد.
در جریان خشونت های روز یکشنبه گذشته یک نیروی پلیس با ضرب چاقو گروه های خشونت طلب به طرز فجیعی کشته شد و سپس عوامل خشونت طلب جسد او را مثله کردند.
طبق اعلام ستاد رسانه ای فرماندهی مشترک نظامی عراق در این خشونت ها یک نیروی پلیس کشته و ۳۳ تن دیگر زخمی شدند که اغلب زخمی ها نیز از نیروهای پلیس هستند.




نظرات کاربران