انتشار فراخوان جشنواره «قرآن، معنای زندگی» انتشار فراخوان جشنواره «قرآن، معنای زندگی» انتشار فراخوان جشنواره «قرآن، معنای زندگی» بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
انتشار فراخوان جشنواره «قرآن، معنای زندگی» انتشار فراخوان جشنواره «قرآن، معنای زندگی» انتشار فراخوان جشنواره «قرآن، معنای زندگی» انتشار فراخوان جشنواره «قرآن، معنای زندگی» انتشار فراخوان جشنواره «قرآن، معنای زندگی»

انتشار فراخوان جشنواره «قرآن، معنای زندگی»

فراخوان دومین جشنواره ملی عکس و عکس‌نوشت آیات با عنوان «قرآن، معنای زندگی» منتشر شد.

دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان، دومین جشنواره ملی عکس آیات را با عنوان «قرآن، معنای زندگی» در دو بخش ملی (عکس، عکس‌نوشت، ویژه) و استانی، با هدف آشنایی بیشتر جامعه ایران زمین به مفهوم «قرآن» به عنوان یک راهکار و مسیر عبور در همه زمینه‌ها و جوانب برای زندگی بهتر و سالم در بهمن ماه ۱۳۹۹ به صورت مجازی برگزار می‌کند.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج به نقل از روابط عمومی دومین جشنواره ملی عکس «قرآن، معنای زندگی»، از کلیه علاقمندان و هنرمندان دعوت شده است تا در این رویداد بزرگ ملی مشارکت کنند. محورهای این جشنواره عبارتند از:


۱- معنویت و عرفان عملى با فرهنگ قرآن و عترت برای زندگی بهتر


۲- ایثار اجتماعی، روزنه عشق به همنوع با توجه به تأکید قرآن بر بخشش و کمک به یکدیگر


۳- زندگی سالم با توجه به آیات قرآن در تکریم خانواده


۴- مراسم و اعیاد مذهبی، اعیاد قرآنی و عترتی


۵- فضاهای اسلامی (مساجد، امامزاده ها، تکایا) مرتبط با آیین‫ها و مناسبت‫های مذهبی


همچنین اهداف جشنواره  تولید آثار فاخر و ارزشمند در حوزه قرآن و عترت نشر آن در جامعه،  ارتقای فرهنگ قرآنی و تاکید بر اهمیت هنرهای قرآنی، شناسایی استعدادهای بالقوه و تبدیل آنها به بالفعل و معرفی آنها در سطح ملی و زمینه سازی برای گسترش آموزه های قرآن و عترت در زندگی فردی و اجتماعی ذکر شده است.


همچنین به دلیل بیماری همه‌گیر کووید ۱۹ نمایشگاه آثار منتخب این دوره به صورت مجازی در سایت «جشنواره ملی عکس آیات» برگزار و به تمامی راه‌یافتگان به جشنواره گواهی شرکت و فایل کتاب دیجیتال این دوره اهدا می‌شود. مراسم اختتامیه در تهران و بر اساس موازین اعلام شده از سوی ستاد کرونا در بهمن ماه اطلاع‌رسانی و برگزار می‌شود.


همچنین بخش‌های جشنواره عبارتند از:


الف) بخش ملی: برای تمامی هنرمندان و علاقمندان عکاسی در محورهای جشنواره


۱- عکس: در تمامی محورهای اعلام شده فراخوان


۲- عکس نوشت: دیدگاه برگزار کننده استفاده از عکس و دلنوشته‌هایی است که تأثیر تصویر را دوچندان می‌کند. این نوشته‌ها الزاما می بایست با مضامین قرآنی و یا مذهبی باشد. شرکت‌کنندگان دقت کنند گرافیک استفاده شده در عکس نباید آنقدر غالب باشد که از اثر ارسالی از شکل عکس خارج شود.


استفاده از عکس در این بخش از لحاظ کپی رایت بر عهده ارسال‌کننده است و برگزارکننده در این مورد هیچگونه تعهدی ندارد. لذا تاکید می‌‌شود که آثار عکاسی در این بخش توسط ارسال کننده تهیه شده باشد.


۳- ویژه: (ایثار اجتماعی، روزنه عشق به همنوع)


در شرایط کنونی که مردم جهان درگیر ویروس کووید ۱۹هستند و این بیماری تمامی اقتصاد، کسب و کار، شرایط زندگی و ... دچار تغییر گردیده و شیوه و روش جدیدی در زندگی آنان پدید آمده است، طبعا نیازمند «ایثار اجتماعی» افراد جامعه برای عبور از این بحران می باشند. این رفتار اجتماعی از نگهداری بیماران تا کمک های مادی و معنوی برای رفع نیازهای همنوع و تأثیرات گوناگونی که بر زندگی روزمره مردم ایران زمین گذشته را شامل می گردد. برگزار کننده امیدوار است در این برهه زمانی که بسیاری از مردم جامعه با از «خود گذشتگی و عشق به همنوع» راه در این مسیر می گذارند، توسط هنرمندان عکاس مستندسازی شده تا برای حافظه تاریخی این سرزمین ماندگار شود.


ب) بخش استانی: مسجدهای کرمان (الزاما عکاسان استان کرمان)


در این بخش توجه به معماری، مراسم و اعیاد، نماز در مسجدهای استان کرمان می باشد. برگزار کننده انتظار دارد که آثار ارسالی الزاما در خصوص مسجدهای استان باشد و از ارسال عکس های تکایا و یا حسینه ها خودداری کنند. این مسجدهای غالبا دارای خصوصیت تاریخی و فرهنگی بوده و از ارزش های فرهنگی و مذهبی برخوردار باشند.


آغاز ثبت نام ۲۰ دی و  پایان ثبت نام ۱۵ بهمن ماه ۹۹ ساعت ۸ بامداد خواهد بود و انتخاب نهایی آثار۲۰ بهمن ماه و اطلاع رسانی پذیرفته شدگان جشنواره  ۲۲ بهمن ماه انجام خواهد شد.


همچنین ثبت نام و ارسال اثر، از طریق لینک ثبت‌نام این سامانه امکان‌پذیر خواهد بود.


سایت جشنواره www.ayat.farhang.gov.ir و شماره تماس: ۶۱۹۰۵-۰۲۱ داخلی۴۱۹ شنبه تا چهارشنبه در ساعات اداری است.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران