برگزیدگان جشنواره کتاب و رسانه معرفی شدند برگزیدگان جشنواره کتاب و رسانه معرفی شدند برگزیدگان جشنواره کتاب و رسانه معرفی شدند بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
برگزیدگان جشنواره کتاب و رسانه معرفی شدند برگزیدگان جشنواره کتاب و رسانه معرفی شدند برگزیدگان جشنواره کتاب و رسانه معرفی شدند برگزیدگان جشنواره کتاب و رسانه معرفی شدند برگزیدگان جشنواره کتاب و رسانه معرفی شدند

برگزیدگان جشنواره کتاب و رسانه معرفی شدند

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: یکی از وظایف اصلی رسانه‌های جمعی این است که به شکل‌های گوناگون تاریخ و میراث را زنده نگه دارند.

آیین اختتامیه نوزدهمین جشنواره کتاب و رسانه سه‌شنبه شب ۲۳ دی‌ماه با حضور محسن جوادی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی بخشی‌زاده، معاون صدای سازمان صدا و سیما و ایوب دهقانکار، مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.


جوادی در این مراسم یکی از کار‌های اصلی رسانه‌های جمعی را زنده نگاه داشتن تاریخ و میراث به شکل‌های گوناگون دانست و غفلت از آن را غفلت از فرهنگ کشورمان عنوان کرد.


وی گفت: این به معنای ماندن در تاریخ نیست و باید شکوفایی بیشتری یابد. زیرا این کتاب‌ها خاستگاه اصلی و سرمایه واقعی هستند و باید با استفاده از آن‌ها بتوانیم به پویایی برسیم.


وی افزود: نسل جوان نسبت به بسیاری از این کتاب‌ها آگاهی اندکی دارند و رسانه‌ها باید آن‌ها را با این میراث آشنا کنند یا آسیب‌شناسی حوزه کتاب و نشر وظیفه رسانه‌هاست و آن‌ها می‌توانند به بهبود وضعیت موجود کمک کنند.


علی بخشی‌زاده، معاون صدای سازمان صدا و سیما در ادامه این مراسم با اشاره به نوع برخورد رادیو با کتاب گفت: مسئله کتاب به قدری مهم است که خداوند کتاب را برای هدایت بشر برگزیده است. از این رو رادیو در این راستا برنامه‌های جدی داشته است.


وی افزود: معرفی کتاب‌های خودباورانه، توجه به ظرفیت‌های ترویج کتاب و کتابخوانی، بازخوانی کتاب‌های دفاع مقدس به منظور ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، سبک زندگی ایرانی اسلامی با محوریت کتاب، مفاهیم مناسب برای کودکان و نوجوان، ورود کتاب به زندگی جوانان و فضای مجازی و ترویج مطالعه از برنامه‌ها و سیاست‌های مهم رادیو است و در این راستا در هر هفته ۳۶ برنامه به کتاب می‌پردازد که در مجموع ۲۹۹ دقیقه را شامل می‌شود.


ایوب دهقانکار، مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در این مراسم گفت: با وجود شیوع ویروس کرونا، خانه کتاب و ادبیات ایران به اجرای برنامه‌های خود پرداخته و تعطیل نشده است، از جمله برگزاری جایزه جلال آل احمد، افتتاحیه جشنواره شعر فجر، جشنواره نقد کتاب، طرح‌های فصلی کتاب برگزار شده و از هفته آینده نیز نمایشگاه مجازی کتاب برگزار خواهد شد.


وی افزود: کتاب یک رسانه است، اما به کمک رسانه‌های جمعی نیازمند است و تاکنون نیز خبرنگاران و اهالی رسانه در این زمینه کم نگذاشتند. با توجه به اینکه شاهد کاهش مخاطبان کتاب هستیم، اما همواره نقش رسانه‌ها در آگاهی‌بخشی نقش کلیدی دارند.


دهقانکار ادامه داد: در قرآن کریم یک سوره به نام «نبأ» درباره خبر است و این نشانه مهمی در حوزه خبر و خبررسانی است. رسانه‌ها به معنای واقعی، دانشگاه، تریبون و منبر هستند و باید به تغذیه افکار عمومی بپردازند و امیدواریم شاهد تعامل هر چه بیشتر رسانه‌ها در زمینه کتاب و کتابخوانی باشیم.


 امیدعلی مسعودی، دبیر نوزدهمین جشنواره کتاب و رسانه در ادامه این مراسم، با اشاره به استقبال گسترده در این دوره گفت: در این دوره ۲۰ درصد نسبت به سال‌های گذشته با رشد کمی آثار مواجه بودیم. از دوره‌های گذشته تاکنون، دو بخش اصلی رسانه‌های نوشتاری شامل مطبوعات و خبرگزاری‌ها و رسانه‌های شنیداری حفظ شده است و امسال با توجه به چهلمین سال دفاع مقدس، این بخش ویژه را به جشنواره اضافه کردیم. همچنین شهروند خبرنگاران نیز مورد توجه قرار گرفتند.


وی افزود: از میان ۱۲۰۰ اثر، ۱۷ اثر برگزیده داریم که بیشترین آثار شامل بخش رسانه‌های نوشتاری بود و رسانه‌های شنیداری در رتبه بعد قرار دارند و براساس ارزیابی‌های داوران، کیفیت آثار نسبت به دوره‌های پیشین مشهود بود.


در پایان این مراسم برگزیدگان و شایستگان تقدیر نوزدهمین دوره جشنواره «کتاب و رسانه» معرفی شدند.


نوزدهمین جشنواره کتاب و رسانه با شعار کتاب، رسانه و ایمنی با هدف افزایش توجه به کارکردهای رسانه در حوزه نشر و ترویج کتاب‌خوانی، برگزار شد.


این جشنواره تلاش می‌کند با بهره‌گیری از دانش و تجربه فعالان خبره دو حوزه رسانه و کتاب، آثار رسانه‌ای انتشاریافته در زمینه کتاب و نشر را بررسی کند.


تقویت فرهنگ عمومی و فرهنگ مکتوب جامعه از طریق افزایش سطح فرهنگ مطالعه در کشور، شناسایی، معرفی و تقویت حضور و فعالیت خبرنگاران، روزنامه‌نگاران، عکاسان، برنامه‌سازان و شهروند خبرنگاران حوزه‌ کتاب، افزایش سطح تولید و سطح کیفی آثار مرتبط با حوزه کتاب در رسانه‌های کشور و پرورش، یاری‌رسانی و تقویت متخصصان حوزه کتاب در رسانه‌ها از جمله اهداف این دوره از جشنواره کتاب و رسانه است.


 




نظرات کاربران