دغدغه‌های اصلی آیین یهود تببین شد دغدغه‌های اصلی آیین یهود تببین شد دغدغه‌های اصلی آیین یهود تببین شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
دغدغه‌های اصلی آیین یهود تببین شد دغدغه‌های اصلی آیین یهود تببین شد دغدغه‌های اصلی آیین یهود تببین شد دغدغه‌های اصلی آیین یهود تببین شد دغدغه‌های اصلی آیین یهود تببین شد

دغدغه‌های اصلی آیین یهود تببین شد

مدیرگروه ادیان جامعة المصطفی(ص) العالمیه دغدغه‌های اصلی آیین یهود را تببین کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج به نقل از ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدباقر قیومی، مدیر گروه ادیان جامعةالمصطفی(ص) العالمیة، چهارشنبه شب (24 دی ماه)،‌ در نشست علمی «اولویت‌های اصلی آیین یهود» که به همت پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی(ص) برگزار شد، اظهار کرد: معمولاً ما براساس فهم دلخواه خود، سخنان دیگران را نقل و سپس نقد می‌کنیم، حال آن که باید نخست مؤمنانه سخنان دیگران را بیان کرد و آن گاه به نقد آن پرداخت.


وی ادامه داد: هنگامی که از دین سخن پیش می‌آید، ممکن است دو سطح متفاوت اراده شود: گاهی منابع دینی و اموری را دربر می‌گیرد که از دین برشمرده می‌شود و باید همدلانه بررسی شود تا مقوله فهم اتفاق افتد و گاهی در مطالعه ادیان تحقق دین در صحنه جامعه بررسی می‌شود.


قیومی افزود: هر دینی، محور یا دغدغه اصلی دارد که مجموعه دین، حول آن شکل می‌گیرد که امروزه با عنوان تجربه بشری از دغدغه دین یاد می‌شود. اگر منشأ این دغدغه دین باشد و در دوره‌ای دغدغه دیگری جای آن را بگیرد، دوباره پس از مدتی دغدغه‌مندی اصلی دین می‌شود. بنی اسرائیل عهد و میثاقی با خدا داشتند که با عمل به شریعت ادامه می‌یابد. پایه‌ترین مسئله و اولویت اصلی یهود، حفظ قوم بنی اسرائیل است؛ از این رو، قومیت و نژاد، حرف اول را در شریعت یهود دارد؛ بنابر این، نسب نامه‌ها بسیار برجسته و ارزشمند می‌شود، چنانچه در تورات بخش احکام، عقاید و اخلاق نمی‌بینیم، بلکه همه این امور در لابه‌لای مطالب تاریخی پخش هستند.


قیومی ادامه داد: دومین امر مهم در یهود، شریعت است. بقای یهود به شریعت و شریعت با عنصر فرزند خدا و قوم خدا بودن پیوند دارد. سومین دغدغه اصلی آیین یهود، «یهوه» است که بر عنصر قدرت الهی تأکید می‌ورزد. تمرکز بر قومیت در شریعت (تجربه بشری)، چهارمین محور برجسته یهود است که همه در اولویت حفظ قوم یهود گرد می‌آیند.


در ادامه این نشست علمی، حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی صانعی، ناقد نشست، ضمن تقدیر از حجت‌الاسلام والمسلمین قیومی ابراز کرد: معیار‌های گوناگونی در تقسیم‌بندی ادیان وجود دارد: «معیار شخصیت: مانند ادیان ابراهیمی و غیر ابراهیمی»، «معیار آموزه: مانند ادیان توحیدی و ادیان غیرتوحیدی»، «معیار قوم و نژاد: شامل ادیان آریایی‌نژاد: هندو، بودا، جینه، سیک، زرتشت، نژاد زرد: کنفوسیوس، شینتو، تائو (دائو)، نژاد سامی: یهودیت، مسیحیت، اسلام».


وی افزود: در بین این یازده دین، یهودیت، قومیت را به شکل جدی در متون مقدس خود مطرح کرده است. متون مقدس، در واقع، تاریخ یهودیت است. براساس آنچه در عهد عتیق و تلمود آمده، به پنج تفسیر در تفسیر برگزیدگی قوم یهود اشاره شده است که عبارتند از: «به مثابه تفوق و برتری قوم یهود»، «به مثابه تکلیف و مسئولیت الهی»، «به عنوان یکی از اسرار الهی و امری ملکوتی و ربانی»، «به مثابه حکم ازلی بودن قوم یهود» و «به عنوان موهبت الهی خاص قوم یهود».


استاد حوزه علمیه با بیان اینکه آنچه امروز در جهان معاصر در سرزمین‌های اشغالی مطرح است، ناظر به تفسیر اول است، خاطرنشان کرد: برخی ریشه این امر را در تورات و برخی ریشه آن را در برداشت اخلاقی از مسئله می‌دانند و نژاد خاص بودن آن را هم ریشه در برداشت سوم می‌دانند که یهود را دارای روحی برتر و مجزا از انسان‌های دیگر برمی شمارند. در این دیدگاه، نوکیشان یهودی نیز به این مرتبه خواهند رسید.


صانعی بیان کرد: افزون بر این، دو اولویت دیگر در دین یهود مطرح است که در ادیان دیگر مطرح نیست: سرزمین و معبد. عنصر سرزمین با آغاز رسالت حضرت موسی (ع) و پذیرش بنی اسرائیل موضوعیت پیدا کرد که در شریعت یهود از زمان حضرت ابراهیم (ع) به بنی اسرائیل وعده داده شده بود.


ناقد نشست درباره عنصر معبد ابراز کرد: این عنصر مربوط به دوره حضرت داود (ع) و حضرت سلیمان (ع) است. تجلی سرزمین از نظر معبد صورت می‌پذیرد. وقتی حضرت داود (ع) معبد را ساخت و به دست حضرت سلیمان (ع) به نام هیکل سلیمان تکمیل شد، احکام فراوانی متناسب با موضوع بر آن وضع شد که تا به امروز پا برجاست و اجرای آن احکام منوط به احیای معبد است.


نشست علمی «اولویت اصلی آیین یهود» با ارائه حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر قیومی و به همت گروه ادیان ابراهیمی پژوهشکده ادیان و فرق پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی(ص) و همکاری گروه ادیان و انجمن ادیان و مذاهب مجتمع حکمت و مطالعات ادیان به صورت مجازی برگزار شد.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران