اعلام تاریخ برگزاری انتخابات سراسری در فلسطین اعلام تاریخ برگزاری انتخابات سراسری در فلسطین اعلام تاریخ برگزاری انتخابات سراسری در فلسطین بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
اعلام تاریخ برگزاری انتخابات سراسری در فلسطین اعلام تاریخ برگزاری انتخابات سراسری در فلسطین اعلام تاریخ برگزاری انتخابات سراسری در فلسطین اعلام تاریخ برگزاری انتخابات سراسری در فلسطین اعلام تاریخ برگزاری انتخابات سراسری در فلسطین

اعلام تاریخ برگزاری انتخابات سراسری در فلسطین

محمود عباس تاریخ سه انتخابات سراسری ریاستی، پارلمانی و شورای ملی فلسطین را اعلام کرد. این نخستین انتخابات سراسری در فلسطین از ۱۵ سال پیش تاکنون است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج به نقل از خبرگزاری وفا، محمود عباس، رئیس تشکلیات خودگردان فلسطین موعد برگزاری انتخابات پارلمانی، ریاستی و شورای ملی را تعیین کرد. بر اساس این حکم، انتخابات پارلمانی در تاریخ ۲۲ ماه مه ۲۰۲۱ (یکم خرداد ۱۴۰۰)، انتخابات ریاستی ۳۱ جولای ( ۹ مرداد ۱۴۰۰) و شورای ملی را ۳۱ آگوست (۹ شهریور) برگزار خواهد شد.


 بنا بر این گزارش محمود عباس در دیدار با حنا ناصر، رئیس کمیته برگزاری انتخابات، طی حکمی موعد انتخابات سه‌گانه را اعلام کرده است.


در همین ارتباط، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) با استقبال از این فرمان در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما در ماه‌های گذشته برای رفع تمام موانع فعالیت کردیم تا بتوانیم به یک چنین روزی برسیم.


بر اساس این حکم، انتخابات پارلمانی در تاریخ ۲۲ ماه مه ۲۰۲۱ (یکم خرداد ۱۴۰۰)، انتخابات ریاستی ۳۱ جولای ( ۹ مرداد ۱۴۰۰) و شورای ملی را ۳۱ آگوست (۹ شهریور) برگزار خواهد شد.


دبیران کل گروه‌های فلسطینی چهار ماه پیش (سپتامبر گذشته) طی نشستی که در استانبول ترکیه برگزار کردند بر برگزاری هر چه سریع‌تر انتخابات پیاپی (پارلمانی، ریاست جمهوری و مجلس ملی) توافق کردند.


محمود عباس در تلاش است تا شکاف بین گروه‌های فلسطینی را از بین ببرد. این اقدام پاسخی به انتقادات نسبت به مشروعیت نهادهای سیاسی فلسطینی از جمله ریاست‌جمهوری محمود عباس تلقی می‌شود.


آخرین انتخابات برای تعیین ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین به سال ۲۰۰۵ برمی‌گردد. در آن زمان، محمود عباس جانشین یاسر عرفات در جنبش فتح به این مقام رسید. یک سال پس از آن، حماس در انتخابات پارلمانی پیروز شد اما این نتایج روابط این دو گروه را به شدت تیره و تار کرد تا جایی که از سال ۲۰۰۷ و با سیطره حماس بر نوار غزه، اختلاف‌ها شدیدتر شد و توافق‌ها و وساطت‌های انجام شده نتوانسته بود به اختلاف‌ها پایان دهد.


جنبش فتح و حماس مهرماه امسال، توافق کردند که پس از ۱۵ سال نخستین انتخابات سراسری را ظرف شش ماه آینده در سرزمین‌های فلسطینی برگزار کنند.




نظرات کاربران