جوشقانیان: حجاج از سرمایه معنوی حج صیانت کنند

عضو هیئت علمی موسسه سیره شهدا گفت: در سفر معنوی حج حاجیان سرمایه عظیم معنوی را به دست آورده‌اند که باید با برنامه‌ریزی دقیق به صیانت از آن بپردازند.

حجت‌الاسلام والمسلمين حسين جوشقانيان امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به بازگشت حجاج از بيت‌الله الحرام اظهار داشت: حجاج در نبود فضاي معنوي حج بعد از سفر حج بايد در نظر داشته باشند كه اين خلأ را با رفتن بر سر قبور شهداء و يا اماكن مقدس پر كنند.
وي با بيان اينكه سرمايه‌هاي انسان دو دسته‌اند، اظهار داشت: برخي سرمايه‌ها مادي و برخي نيز معنوي هستند و شما مي‌بينيد انسان براي صيانت از سرمايه‌هاي مادي خود سرمايه‌هاي خود را به دست بانك‌هايي با سيستم‌هاي حفاظتي پيشرفته مي‌گذارد تا از دست ندهد و بايد هم اين‌ گونه باشد چراكه به سختي آنها به دست آورده‌ است.
عضو هيئت علمي موسسه سيره شهداء سرمايه معنوي را براي انسان‌ها از سرمايه‌ مادي مهم‌تر دانست و گفت: انسان، با لطف خدا و اراده خود سرمايه‌هاي معنوي به دست مي‌آورد و به مقامات معنوي دست پيدا مي‌كند كه كسب اين سرمايه براي انسان بسيار مهم‌تر از سرمايه مادي است.
وي افزود: انسان گاهي ممكن است يك ماه مبارك رمضان و يا يك دهه محرم را بگذراند و بعد از آن تحول در او ايجاد نشود و همانند گذشته باشد و سرمايه معنوي خود را از دست داده است و گاهي اوقات ممكن است انسان سفر حج نصيبش شود كه هم سرمايه مادي و هم معنوي در اين سفر خرج كرده است، ولي بهره كافي و وافي از سفر نبرده است.
حجت‌الاسلام والمسلمين جوشقانيان با بيان اينكه اعمال حج سرمايه‌زا هستند و انسان با انجام دادن هر كدام از اعمال مي‌تواند به درجه‌هاي معنوي لازم برسد، اظهار داشت: آيا اين سرمايه عظيم كه به دست انسان رسيده است نياز به حفاظت و صيانت ندارد، تا از گزند دشمن در امان بماند؟
وي تصريح كرد: انسان با مداومت و مستدام بودن در استغفار و برنامه‌ريزي براي انجام عبادات از اين سرمايه گرانبها صيانت كند و بهترين راه در نبود مكان و حال و فضاي كعبه براي تامين و ايجاد فضاي معنوي حضور در اماكن مقدس مانند مساجد و بقاع امامزادگان است.
اين استاد حوزه با بيان اينكه خداوند انسان را با اراده خلق كرده است، ابراز داشت: انسان‌ها به گونه‌اي نيستند كه اگر در فضاي ناسالم باشند نتوانند از خود محافظت كنند و مي‌توانند همانند شهيد چمران باشند كه در بازگشت از سفر آمريكا به مادر خود گفت «مادر من عهد خود را نشكستم و در مجالس گناه شركت نكردم‌» و انسان مي‌تواند همانند چمران در دل كفار باشد ولي عرفان خود را از دست ندهد.
وي تاكيد كرد:‌ حجاج بعد از بازگشت از سفر حج از خوردن لقمه حرام و كسب در‌آمد نامشروع پرهيز كنند، چرا كه مخارج سفر حج را از راه حلال كسب كرده‌اند و در بازگشت از سفر حج نبايد اسير بازي‌هاي دنيوي شوند.
جوشقانيان تصريح كرد: عالم محضر خداوند است و كعبه سنگ نشاني است كه انسان‌ بايد احرام ديگري ببندد تا ببيند يار كجاست و احرام را به قصد محرم شدن نسبت به امام زمان (عج) داشته باشد.


| شناسه مطلب: 10457







نظرات کاربران