نشست علمی «تأملی در حدیث شناسی اخلاقی» برگزار شد نشست علمی «تأملی در حدیث شناسی اخلاقی» برگزار شد نشست علمی «تأملی در حدیث شناسی اخلاقی» برگزار شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
نشست علمی «تأملی در حدیث شناسی اخلاقی» برگزار شد نشست علمی «تأملی در حدیث شناسی اخلاقی» برگزار شد نشست علمی «تأملی در حدیث شناسی اخلاقی» برگزار شد نشست علمی «تأملی در حدیث شناسی اخلاقی» برگزار شد نشست علمی «تأملی در حدیث شناسی اخلاقی» برگزار شد

نشست علمی «تأملی در حدیث شناسی اخلاقی» برگزار شد

نشست علمی «تأملی در حدیث شناسی اخلاقی» با رویکرد پاسخ به سوالات اخلاق با ارائه معاون تهذیب مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه و به همت بخش پشتیبانی علمی مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت الاسلام والمسلمین محمد عالم زاده نوری، معاون تهذیب مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه در این نشست که به صورت حضوری و مجازی برگزار شد، به ارائه رویکردهای حدیث شناسی اخلاقی با تمرکز بر احادیث پاداش های شگفت انگیز پرداخت.


حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری با اشاره به برخی از آثار و ثواب‌هایی که در قرآن کریم و روایات اهل بیت(ع) آمده، به صورت غیرقابل باور، مبالغه‌آمیز و غیرمنتظره دیده می‌شود، اظهار داشت: در این روایات برای یک عملِ به‌ظاهر کوچک، ثواب و عقاب یا اثری بسیار بزرگ بیان شده که در تلقی اولیه، بسیار عجیب و نامتناسب به ‌نظر می‌رسد.


وی با بیان این که مشکل آشکار این متون، مخالفت آنها با نظام عدالت الهی است، گفت: از این ‌رو، بسیاری از مبلغان دینی احساس می‌کنند که مفاد این متون، نظام ذهنیِ مردم را در باب معارف دینی بر هم می‌زند و منشأ بدفهمی و کژتابی می باشد و مشکل دیگر، اختلافی است که در پاداش برخی از اعمال وجود دارد.


در این نشست، پس از ذکر نمونه‌های متعددی از این موارد در آیات و روایات و دسته‌بندی آنها،‌ به نقل و بررسی آرای مفسران و شارحان حدیث پرداخته شد.


معاون تهذیب مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه سراسر کشور با اشاره به تعدد و تنوع تلاش مفسران و شارحان حدیث نشان خاطرنشان کرد: اصل این اشکال برای آنان بسیار جدی بوده و ظواهر آیات و روایات برای آنان قابل پذیرش نیست؛ از این ‌رو تلاش کرده‌اند که متن آیه یا حدیث را با مَحمل موجّه و احتمالات متعددی مانند ضعف سندی، اختصاص به مورد خاص، مجازگویی به اهداف تربیتی، عدم توفیق نااهلان، ناتوانی ادراکات انسان از تصور پاداش‌های اخروی و... توجیه کنند.


این جلسه با پرسش و پاسخ کارشناسان پیرامون این موضوع به اتمام رسید.


گفتنی است نشست‏های علمی در بخش‏ پشتیبانی علمی مرکز در گروه های قرآن و حدیث، احکام، اخلاق، مشاوره، کلام و تاریخ، با رویکرد پاسخگویی به طور پیوسته با حضور اساتید مبرز برگزار می‏‌شود.


| شناسه مطلب: 104570




حدیث شناسی



نظرات کاربران