مثبت‌نگری در نگاه رهبری برگرفته از سیره‌ حضرت زهرا(س) مثبت‌نگری در نگاه رهبری برگرفته از سیره‌ حضرت زهرا(س) مثبت‌نگری در نگاه رهبری برگرفته از سیره‌ حضرت زهرا(س) بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
مثبت‌نگری در نگاه رهبری برگرفته از سیره‌ حضرت زهرا(س) مثبت‌نگری در نگاه رهبری برگرفته از سیره‌ حضرت زهرا(س) مثبت‌نگری در نگاه رهبری برگرفته از سیره‌ حضرت زهرا(س) مثبت‌نگری در نگاه رهبری برگرفته از سیره‌ حضرت زهرا(س) مثبت‌نگری در نگاه رهبری برگرفته از سیره‌ حضرت زهرا(س)

مثبت‌نگری در نگاه رهبری برگرفته از سیره‌ حضرت زهرا(س)

چه نگاهی در این فضا وجود دارد که مشکلات گسترده شده و قابل لمس کشوری را اینچنین قابل حل می‌داند و مسیر پیش روی امت اسلامی را روشن و پر از موفقیت‌های جهش‌گونه می‌پندارد. پاسخ این سوال را می‌توان در کلمات حضرت صدیقه‌ طاهره(س) یافت آنجا که خطاب به علی مرتضی(ع) می‌فرماید: ای ابوالحسن! مؤمن به وسیلۀ نور خدا می‌بیند و نظاره می‌کند.»

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، گرفتاری‌های این روزهای اطراف ما آن‌قدر ملموس شده و در ظاهر نمایان است که نمی‌توان آن را انکار کرد. وقتی ملاحظه می‌کنیم که در طول یک سال، بالغ بر 500 هزار نفر در نوبت اضافه شدن به جمعیت تحت پوشش کمیته امداد قرار می‌گیرند یا وقتی می‌شنویم که آمار ازدواج در سال‌های اخیر روند کاهشی دارد یا متوجه می‌شویم که در تعداد کاربران استفاده کننده از شبکه اینستاگرام رتبه 7 یا 8 دنیا را داریم بر نگرانی‌های ما افزوده می‌شود و بیشتر به این باور می‌رسیم که این روزها در شرایط خوبی قرار نداریم.


این مطالب را وقتی در کنار بیانات اخیر رهبری معظم انقلاب که به اکثر این مشکلات واقف هستند، می‌گذاریم در نگاه ابتدایی به یک تضاد دست پیدا می‌کنیم که نیاز به حل آن داریم. ایشان در دیدار نخبگان و استعدادهای برتر علمی با وجودی که بر مشکلات کشور کاملاً واقف هستند می‌فرماید: «انقلاب و حرکت عظیم انقلابی کشور و حاکمیت تفکر انقلابی و اسلامی بود که کشور را حرکت داد و پیش برد تا اینجا رسانده، به اوج هم ان‌شاءالله خواهد رساند، جهش‌هایی خواهیم داشت؛ ما هنوز اول راهیم. جوان با این امید باید حرکت کند؛ فرق می‌کند. کار علمی خب کار آسانی نیست، البته برای کسی که طالب علم است شوق‌انگیز است، اما کار سخت و دشواری است؛ پیشبرد کارها سخت است؛ این کار سخت اگر با امید همراه باشد پیش خواهد رفت.»و در همین سخنرانی باز تأکید می‌نمایند: «گاهی روی یک مشکل خاص که چندان هم مهم نیست مدام تکیه می‌کنیم، مدام تکرار می‌کنیم، مدام می‌گوییم، مدام مرثیه‌خوانی می‌کنیم، امید در دل جوان فرو می‌نشیند،‌ امید کم‌فروغ می‌شود در دل جوان‌ها؛ این غلط است.»


چه نگاهی در این فضا وجود دارد که مشکلات گسترده شده و قابل لمس کشوری را اینچنین قابل حل می‌داند و مسیر پیش روی امت اسلامی را روشن و پر از موفقیت‌های جهش‌گونه می‌پندارد. پاسخ این سوال را می‌توان در کلمات حضرت صدیقه‌ طاهره(س) یافت آنجا که خطاب به علی مرتضی(ع) می‌فرماید: ای ابوالحسن! مؤمن به وسیلۀ نور خدا می‌بیند و نظاره می‌کند.»


زاویه دید انسان مومن به فرموده‌ حضرت زهرای مرضیه(س) اگر خدایی شد وسعت و ابعاد بی‌نظیری پیدا می‌کند، از نیمه خالی لیوان می‌گذرد و نیمه پر آن را نیز می‌بیند و به عبارتی دیگر دید جامع و کل‌نگری را تجربه می‌کند. «حضرت فاطمه(س) از افق معنوی بالا به هستی می‌نگریست. این نگاه بلند و اطمینان به خیرگزینی خداوند برای بنده مؤمنش، حس تسلیم و رضایت به مقدّرات الهی و ناملایمات زندگی را برایش به ارمغان خواهد آورد. هنگامی که پیامبر اکرم(ص) شهادت حسین(ع) فرزندی که هنوز به دنیا نیامده بود را به او خبر داد، تا در عوض شهادت، امامت را در نسل او قرار دهد، به راحتی پذیرفت و نگاه دوراندیشانه آخرت‌گرا را جایگزین نگاه دلسوزانه و مادرانه ساخت.»


زاویه دید مثبت‌نگر حضرت زهرا(س) در سخت‌ترین شرایط برای ما درسی است که می‌تواند ما را از دل سختی‌ها به درآورد و به موفقیت‌های چشم‌گیر برساند. پاسخ حضرت زهرا(س) در زمانی که پدر گرامی‌شان شرایط سخت زندگی فرزندش را مشاهده می‌نماید و چشمانش اشکبار می‌شود، بسیار شنیدنی است؛ وقتی نبی مکرم اسلام(ص) با حالتی دلسوزانه می‌فرماید: دخترم! با تحمل تلخی دنیا، به سوی شیرینی آخرت بشتاب. حضرت فاطمه(س) در پاسخ می‌فرماید: «ای رسول خدا، حمد از آن خداست برای نعمتش و شکر از آن اوست برای داده‌‏هایش.» تا با این بیان فرموده باشند که نگاه من به زندگی مثبت است اگر چه که سختی‌ها بر من هجوم آورده باشند.


آن بزرگ بانویی که امام زمان (عج) او را اسوه و الگوی خود می‌داند، حسن ظنش به خدا و وعده‌های حقیقی‌اش، برای رهروان راه سعادت بهترین نشانه است که در سخت‌ترین شرایط مقهور سختی‌ها نشوند و از امدادها و وعده‌های الهی ناامید نگردند. از همین رهگذر است که رهبر معظم انقلاب که رشد یافته در مکتب اهل بیت(ع) است و به عنوان جلوداری جان‌برکف، سکان حاکمیت اسلامی را تا تحویل آن به آخرین ذخیره‌ای الهی در دست دارد، بیشترین امید را به آینده‌ این کشور دارد و بیانی بلیغ می‌فرمایند: « یکی از مایه‌های مهم امید عبارت است از توکل به خدای متعال؛ اَلعاقِبَةُ لِلمُتَّقین‌؛ وقتی شما اهل تقوا بودید، پاکدامن بودید، رعایت امر و نهی الهی را کردید، خدا با شما است. وقتی خدا با انسان است یعنی پیروزی با انسان است، موفقیّت با انسان است، شادکامی با انسان است، بهجت معنوی با انسان است.»


حجت‌الاسلام مصطفی راهی/پژوهشگر دینی




نظرات کاربران