حوزه از تربیت گلخانه‌ای طلاب اجتناب می‌کند

آیت الله اعرافی با تاکید بر تمرکز مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، بر سنت‌های گذشته و میراث فاخر حوزه‌های علمیه گفت: این مرکز از تربیت گلخانه‌ای طلاب اجتناب می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، آیت الله اعرافی در دیدار مدیران بخش بیمه مرکز خدمات حوزه‌های علمیه، بر اهمیت نهایی سازی فرایند واحد درسی سلامت در حوزه‌، تأکید کرد و اظهار داشت: دروس ناظر به حوزه سلامت در منظومه درختواره دوره‌های مهارتی و کاربردی حوزه‌های علمیه پیش بینی شده است و باید ضمن تعریف دوره‌های کوتاه مدت مشترک، در مقام اجرا آئین‌نامه‌ای برای هدف‌گذاری آثار ترسیم شود.


وی بر تعریف رشته‌های مرتبط با حوزه سلامت در منظومه درختواره رشته‌های حوزه اشاره  و خاطرنشان کرد: در درختواره ۴۰۰ رشته و گرایش حوزوی، دانش‌هایی چون؛ فلسفه سلامت، سلامت معنوی، فقه پزشکی، فقه سلامت و چندین رشته و گرایش  مرتبط با مقوله سلامت و بهداشت دیده شده است.


آیت‌الله اعرافی بر ارتقای سطح مباحث سلامت در حوزه‌های علمیه تاکید نمود و اذعان داشت: در سالیان اخیر موسسات و پژوهشگاه‌های مختلفی ناظر به نیازهای پژوهشی راه‌اندازی شده است؛ برخی از این مجموعه‌ها ارتباط نزدیکی با مباحث حوزه سلامت جسم و روان دارند که می توان از ظرفیت این واحدها استفاده نمود.


وی ضمن تأکید بر اهمیت زیرساخت‌ها برای آرامش روحی و سلامت جامعه، اهمیت جنبه‌های سخت افزاری را مورد توجه قرار داد و یادآور شد: بخش قابل توجهی از مباحث سلامت به مقوله تغذیه بر می‌گردد. علی رغم پیشرفت‌های حاصله؛ ارتقاء فرایند تغذیه که ارتباط تنگاتنگی با بعد جسمی و روحی روانی دارد، نیازمند ارائه طرح‌های جامع و کلان نگری در این عرصه است.


مدیر حوزه‌های علمیه زیرساخت‌های ورزش و نرمش و آموزش‌های مرتبط با آن را مهم ارزیابی  و تصریح کرد: برای تجهیز زیرساخت‌های تربیت بدنی و ورزشی مدارس دینی، باید کارهای جدی صورت گیرد.


وی با بیان این که طرح‌ها باید با کمترین هزینه‌ها و با مسئولیت و مشارکت فعال خود طلاب عملیاتی شوند، اظهار داشت: مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، نقشه راهبری را در این مسیر داشته؛ همواره با تمرکز بر سنت‌های گذشته و میراث فاخر حوزه‌های علمیه از تربیت گلخانه‌ای طلاب اجتناب می‌کند.


مدیران بخش بیمه مرکز خدمات حوزه های علمیه در ابتدای این دیدار ضمن بررسی اسناد بیمه طلاب و ارائه گزارشی از طرح سنجش سلامت طلاب به مباحثی چون؛ ایجاد بانک اطلاعات سلامت، برگزاری دوره‌های آموزش‎‌های حضوری و غیرحضوری ارتقای سلامت، مشاوره تلفنی سلامت و نیز آماده سازی و تنظیم محتوا و سرفصل های واحد درسی سلامت با مشارکت وزارت بهداشت اشاره کردند.




نظرات کاربران