«به شرط بهشت» رونمایی شد «به شرط بهشت» رونمایی شد «به شرط بهشت» رونمایی شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
«به شرط بهشت» رونمایی شد «به شرط بهشت» رونمایی شد «به شرط بهشت» رونمایی شد «به شرط بهشت» رونمایی شد «به شرط بهشت» رونمایی شد

«به شرط بهشت» رونمایی شد

کتاب «به شرط بهشت» که با محوریت شهید سیدمحمدسعید امیری‌مقدم از شهدای راوی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در دوران جنگ نوشته شده است، رونمایی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج به نقل از روابط عمومی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس کتاب «به شرط بهشت» ظهر امروز به مناسبت چهلمین سالگرد شروع دفاع مقدس در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس رونمایی شد.


این کتاب درباره شهید سیدمحمدسعید امیری‌مقدم از شهدای راوی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در دوران جنگ است. شهیدی که علاوه بر راوی‌گری، فرمانده گروهان شهادت بود.


در مراسم رونمایی از این کتاب که با توجه به وضعیت ناشی از شیوع ویروس کرونا بدون حضور رسانه‌ها برگزار شد، مرتضی قاضی، مدیر گروه مطالعات فرهنگی اجتماعی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، گفت: تاکنون چهار جلد در رابطه با شهدای راوی به همت نشر مرز و بوم منتشر شده است و پنجمین کتاب، در مورد شهید سید‌محمد (سعید) امیری مقدم با عنوان «به شرط بهشت» است.


در ادامه قاضی که خود نویسنده کتاب شهدای راوی دوره سوم مدرسه مفید است، به کتاب «به شرط بهشت» اشاره کرد و گفت: این کتاب روایت زندگی شهید محمد امیری مقدم از دانش‌آموزان دوره پنجم مدرسه مفید است.


مدیر گروه مطالعات فرهنگی اجتماعی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با اظهار به اینکه کتاب «به شرط بهشت» متشکل از یازده فصل است، بیان کرد: روایت زندگی شهید امیری‌مقدم از زبان پدر، دوستان، هم‌محله‌ای‌ها، همکلاسی‌های دوران دبیرستان و خواهرشان شش فصل اول کتاب را تشکیل می‌دهند. فصل هفتم به روایت یکی از راویان مرکز محسن رخصت‌طلب است که از راویان قدیمی و از مسئولان سابق مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس بودند. فصل هشتم روایت خود راوی با عنوان «روایت راوی» است. در این فصل، آثاری که از این بزرگوار باقی مانده، گردآوری شده است. فصل نهم نامه‌ای است که شهید امیری‌مقدم بعد از شهادت شهید صادقی‌نژاد با عنوان «نامه‌ای به بهشت» نوشته است. فصل دهم تصاویر و فصل یازدهم مربوط به اسناد به جای مانده از دوران روایتگری شهید امیری مقدم است.


«به شرط بهشت» اولین تجربه نویسندگی‌ام بود


سمیه گنجی، نویسنده کتاب «به شرط بهشت» که اولین تجربه نویسندگی‌اش است، درباره شهید امیری مقدم گفت: شهید امیری‌مقدم در آن دوران، دانشجوی دانشگاه شریف بوده و دایی وی هم شهید حمید صالحی است که در مجموعه دفتر سیاسی سپاه راوی بوده است. شهید امیری‌مقدم در زمان شهادت راوی نبوده و فرمانده گروهان شهادت بوده است. این گروهان را یک سال قبل، دایی وی یعنی شهید حمید صالحی پایه‌گذاری می‌کند. بعد از شهادت شهید صالحی، حدود یک سالی بود که این گروهان منفعل شده بود، ولی بچه‌های مفید به دنبال شهید امیری‌مقدم می‌روند و از وی درخواست می‌کنند تا این گروهان را مجدداً راه‌اندازی کند. بیشتر کادر این گروهان از دانش‌آموزان مدرسه مفید بودند. این گروهان دوباره در عملیات بیت‌المقدس ۲ شکل می‌گیرد و شب اول عملیات شهید محمد (سعید) امیری مقدم به فیض شهادت نائل می‌شود.


 دلایل نامگذاری کتاب «به شرط بهشت»


وی درباره عنوان کتاب گفت: زمانی که شهید امیری‌مقدم را به‌عنوان راوی به لشکر ۲۵ کربلا به فرماندهی سردار مرتضی قربانی معرفی می‌کنند، در ابتدا سردار قربانی با پذیرفتن ایشان مخالفت می‌کند. اما بعد از کشمکش فراوان، ایشان در لشکر می‌ماند. بعد از پایان عملیات، شهید امیری‌مقدم قصد برگشتن به تهران را می‌کند، اما سردار قربانی با وجود اینکه روز اول از پذیرفتن ایشان مخالفت می‌کرد، حالا با رفتنش مخالفت می‌کند و به این شهید می‌گوید «شما باید بیایید و جزء کادر لشکر ما بشوید.» شهید هرچه بهانه می‌آورد، سردار قربانی قبول نمی‌کند. شهید بهانه گروهانش را می‌آورد، اما سردار به وی وعده گردان می‌دهد تا بماند.


نویسنده کتاب «به شرط بهشت» افزود: در این کشمکش‌ها شهید امیری مقدم التماس هم می‌کند و باز پذیرفته نمی‌شود. شهید امیری مقدم نهایتاً در این گفت‌وگو بر روی کاغذ می‌نویسد: «به شرط بهشت اجازه بدهید تا بروم.» سردار قربانی دیگر حرفی نمی‌زند و در جواب برای شهید می‌نویسد «برادر عزیز جناب آقای امیری مقدم با این رفتن موافقم. برو» و امضا می‌کند.


گنجی به منابع به‌کار رفته برای نگارش کتاب «به شرط بهشت» اشاره و بیان کرد: این کتاب راوی‌های مختلفی دارد، برای راستی‌آزمایی سخنان راویان از منابع مختلفی از جمله منابع مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس و دفترچه‌های گزارش عملیات‌های این شهید استفاده شده است. فصل پایانی کتاب مربوط به معرفی دفترچه‌های این راوی شهید است. سعی کردم گزارش عملیات‌ها را گویاسازی کنم و مطالبی را به آن بیفزایم تا برای خواننده مبهم نباشد. همچنین در این بخش در توضیح اسامی و عملیات‌ها مباحثی اضافه شده است.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران