دبیرکل مجمع‌ تقریب تأکید کرد:

استفاده از ظرفیت طلاب در تقریب مذاهب اسلامی دبیرکل مجمع‌ تقریب تأکید کرد:

استفاده از ظرفیت طلاب در تقریب مذاهب اسلامی دبیرکل مجمع‌ تقریب تأکید کرد:

استفاده از ظرفیت طلاب در تقریب مذاهب اسلامی بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
دبیرکل مجمع‌ تقریب تأکید کرد:

استفاده از ظرفیت طلاب در تقریب مذاهب اسلامی دبیرکل مجمع‌ تقریب تأکید کرد:

استفاده از ظرفیت طلاب در تقریب مذاهب اسلامی دبیرکل مجمع‌ تقریب تأکید کرد:

استفاده از ظرفیت طلاب در تقریب مذاهب اسلامی دبیرکل مجمع‌ تقریب تأکید کرد:

استفاده از ظرفیت طلاب در تقریب مذاهب اسلامی دبیرکل مجمع‌ تقریب تأکید کرد:

استفاده از ظرفیت طلاب در تقریب مذاهب اسلامی
دبیرکل مجمع‌ تقریب تأکید کرد:

استفاده از ظرفیت طلاب در تقریب مذاهب اسلامی

حجت‌الاسلام و المسلمین شهریاری در آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری مجمع‌جهانی تقریب با مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه گفت: در مسیر تقریب توجه ویژه‌ای به طلاب حوزه‌های علمیه داریم و حساب ویژه‌ای روی طلاب باز کرده‌ایم؛ فرصت مناسبی است که از این قشر که دغدغه اسلام، دین و مردم را دارند در فعال کردن زیرشبکه‌ها بهره‌برداری کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حمید شهریاری در مراسم امضای تفاهم نامه مرکز مدیریت حوزه های علمیه با مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی که در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه قم برگزار شد، اظهار کرد: در مجمع تقریب اقدامات تاثیرگذاری در برابر نقشه‌های دشمنان در تقابل با مسلمانان انجام شده است که شبکه‌سازی و توجه به فضای علمی از جمله این اقدامات است.


دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با تأکید بر اهمیت ارتباط مسلمانان در جهان گفت: اگر انسان های شجاع جهان اسلام بتوانند یکدیگر را پیدا کنند و در بستری گفت و گو کنند که در حوزه اطلاعات، ارتباطات و خدمات و تعاملات و... در اختیار نظام استکبار نباشد، بسیار اثرگذار خواهد بود.


وی افزود: در حال حاضر بسترسازی و توسعه زیرساختی این مسئله در دستور کار قرار گرفته و برنامه ای با ۵۰ محور اصلی در این زمینه تنظیم و تدوین شده است.


حجت‌الاسلام والمسلمین شهریاری عنوان کرد: در دوره جدید مجمع تقریب، مدل مفهومی اتحادیه اسلامی براساس بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی طراحی، تنظیم و تدوین شده  که اقدام بسیار ارزشمندی است.


وی عنوان کرد: همچنین ارتباطات وسیعی با علما و بزرگان جهان اسلام گرفته شده است که محصول  آن مشارکت تعداد قابل توجهی از علما و بزرگان جهان اسلام در سی‌وچهارمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی بود و این حضور گسترده و اجماع بیانگر علاقه بزرگان به تقریب و وحدت اسلامی است.


وی با بیان اینکه گاهی اوقات برداشت‌های نادرستی از مسئله تقریب می‌شود عنوان کرد: برخی طلاب برداشت‌های ناصوابی از تقریب و تقابل مذاهب دارند و اگر به این موضوع مهم توجه نکنیم، می‌تواند موجب آسیب‌هایی در درون شود؛ اگر فعالیت و اقدام مناسبی در این زمینه انجام نشود و تولید و تعمیق فکر صورت نگیرد، ممکن است مشکلاتی به‌وجود بیاید.


آیت‌الله علیرضا اعرافی نیز در این مراسم ضمن گرامیداشت دهه فجر و میلاد حضرت زهرا (سلام الله علیها) گفت:  در حال حاضر حوزه از منظومه فکری قابل قبولی که در آینه اسناد بلند مدت و برنامه ۵ ساله نمود یافته، قرار گرفته است. مدیر حوزه های علمیه ادامه داد: حوزه‌های علمیه باید به جامعه وصل باشد و خدمات درست و اثرگذار ارائه کند به همین دلیل نیز طرح آمایش آغاز شد و کارویژه‌ها و مجموعه‌ای از تفاهم‌نامه‌ها شکل گرفت.


وی با بیان اینکه تفاهم‌نامه زمانی ارزشمند است که در راستای آن ستاد مشترک ایجاد و برنامه‌ میان مدت تدوین و تنظیم شود افزود: ما تلاش داریم تا در تعامل با نهاد‌ها به برنامه‌ برسیم، نه اینکه تنها تفاهم نامه امضا کنیم، همانگونه که در ستاد آموزش و پرورش به یک برنامه ۵ ساله با ۴۰ محور رسیدی و امیدواریم در این تفاهم‌نامه نیز  یک برنامه پنج‌ساله با جدیت شکل بگیرد.


آیت‌‌الله اعرافی عنوان کرد: اعتقاد دارم که تقریب،‌زیرساخت‌های مفهومی، منظومی و اعتقادی مهمی دارد که باید در کنار سایر فعالیت‌ها مورد توجه قرار گیرد، چراکه اگر زیرساخت‌ها استحکام و قوام کافی نداشته باشد، در سطوح نخبگانی و حتی در میان عوام نیز اثرگذار نخواهد بود.


مدیر حوزه‌های علمیه بیان کرد:‌در این عرصه، مباحث زیرساختی بین المذاهب و بین الادیان، عمدتا بر عهده حوزه و مراکز علمی حوزه است که باید به این مسائل ورود پیدا کنند. وی با بیان اینکه اگر موسوعه‌های روایی به شکل جامع بین روایات شیعه و سنی باشد، فضا تغییر می کند، افزود: کنار هم قرارگرفتن همه ابواب کلامی، اعتقادی و فقهی در روایات فریقین اهمیت بسیار زیادی دارد، موسوعه‌ها می‌توانند به قلب حوزه وارد شوند و مشترکات که بیش از ۸۰ درصد است در کنار هم بیاید.


وی با تأکید بر اهمیت فقه تقریب گفت:  مباحث مربوط به فقه ارتباطات بین‌المذاهب اهمیت زیادی دارد و تاکنون توجه زیادی به آن نشده است، همچنین مباحث اخلاقی و حتی فلسفی تقریب نیز از مواردی است که حوزه‌ باید در بخش‌های زیرساختی و بنیادی به آن ورود کند. آیت الله اعرافی با اشاره به درختواره حوزه که شامل ۴۰۰ رشته و گرایش است عنوان کرد: در این درختواره، مباحث تقریب نیز وجود دارد که در این بخش نیز می توان حضور جدی تری داشت. در عرصه پایان نامه ها و حوزه های پژوهش نیز ظرفیتی وجود دارد که می توان در مسیر تفاهم به آن ورود کرد.


مدیر حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد:  توجه به فرهنگ، اندیشه و گفتمان حاکم بر حوزه در عرصه تقریب اهمیت زیادی دارد.


آیت‌الله اعرافی گفت: گفتمان امام و رهبری، تعصب مذهبی با نگاه امت اسلامی و تقریب را در کنار هم دارد. این گفتمان دشواری است و دوگانه سختی است که قابل جمع است و این گفتمان باید در حوزه رواج داشته باشد.


مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه حوزه آماده گشودن یک عرصه جدید در مباحث بین‌المذاهب و تقریب است خاطرنشان کرد: پیشنهاد می‌کنم که کارگروه مشترکی تشکیل شود و حداقل یک نفر ممحض به این مسئله شود، ما باید به یک برنامه‌ مشترک برسیم و تنها به تفاهم‌نامه اکتفا نکنیم.




نظرات کاربران