همگام با انقلاب؛

فجر بیداری انقلاب اسلامی همگام با انقلاب؛

فجر بیداری انقلاب اسلامی همگام با انقلاب؛

فجر بیداری انقلاب اسلامی بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
همگام با انقلاب؛

فجر بیداری انقلاب اسلامی همگام با انقلاب؛

فجر بیداری انقلاب اسلامی همگام با انقلاب؛

فجر بیداری انقلاب اسلامی همگام با انقلاب؛

فجر بیداری انقلاب اسلامی همگام با انقلاب؛

فجر بیداری انقلاب اسلامی
همگام با انقلاب؛

فجر بیداری انقلاب اسلامی

انتشارات معاونت فرهنگی آستان قدس رضوی، کتاب فجر بیداری انقلاب اسلامی را که نوشته جمعی از نویسندگان است به چاپ رسانده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، دهه فجر انقلاب اسلامی را می توان طلیعه نور امید در دل آزادی خواهان جهان دانست. این دهه  سرآغاز بزرگ ترین و مردمی ترین انقلاب جهان است. انقلاب اسلامی که با رهبری امام خمینی(قدس)، منشأ تغییرات شگرفی در ایران، منطقه و جهان شده است. اگرچه که این انقلاب ابعاد زیادی دارد اما به نظر می رسد بعد فرهنگی آن از اهمیت بیشتری برخوردار است.


به مناسبت ایام دهه فجر و سالگرد تأسیس انقلاب اسلامی ایران به معرفی کتاب فجر بیداری انقلاب اسلامی می پردازیم.


فجر بیداری انقلاب اسلامی


مثل بسیاری از انقلاب های دیگر، انتظار آن ها [یعنی استعمار و استکبار] این بود که این انقلاب هم اگرچه با حول و قوّۀ دین شروع شده است؛ اما اهل دین آن را کنار بگذارند و بروند؛ کما اینکه در بسیاری از نقاط عالم نیز همین اتفاق افتاد.


علل کناررفتن آن ها چه بود؟ انواع و اقسام عوامل وجود داشت: گاهی ساده اندیشی بود؛ گاهی از میدان خارج شدنِ به زور بود؛ گاهی از میدان خارج شدنِ با تبلیغات دشمن بود که این ها را تمسخر می کردند و موردتهاجم قرار می دادند؛ گاهی با سرگرم کردن این ها به مسائل گوناگون بود که ما نمونه اش را در الجزایر و بعضی از کشورهای شمال آفریقا دیدیم که حتی حکومت دینی هم در آنجا تشکیل شد، مثل کشور تونس، اما بعد از اندک مدتی به خاطر اشتباهاتی که می شد، آن حکومت های دینی از هم پاشید و یک عده از افرادی که خودشان عامل استعمار در همان کشورها بودند، بر سرِ کار آمدند.


در هند نیز همین طور شد؛ یعنی رهبران مذهبی در وسط راه، کار را رها کردند. در مصر هم کم وبیش همین وضعیت پیش آمد. در عراق هم نظیر این وضعیت اتفاق افتاد. امیدوار بودند که در ایران هم این گونه شود؛ حتی یکی از همین کسانی که به برکت انقلاب وارد میدان شده بود، ولی پرورش یافتۀ فکر غربی بود، در همان اوایل انقلاب به امام توصیه کرد که شما به قم بروید و مشغول کارهای خودتان باشید، ما هم در اینجا مملکت را اداره می کنیم! آن ها این امید را داشتند؛ اما نشد. دیدند عزم راسخ و کوه استواری پشت سرِ این حرکت وجود دارد، مردم هم رها نمی کنند و با معرفت و آگاهی آمده اند.


انتشارات معاونت فرهنگی آستان قدس رضوی، کتاب فجر بیداری انقلاب اسلامی را که نوشته جمعی از نویسندگان است به چاپ رسانده است.


ویژگی های اثر


1. پرداختن به ابعاد مختلف انقلاب اسلامی


2. بررسی رفتار زمام داران دوران پهلوی


3. مشخص کردن خیانت های پهلوی


4. کارنامه سیاه آمریکا در ایران


5. بررسی اثرگذاری انقلاب اسلامی در ایران و جهان


6. پرداختن به ویژگی های منحصر به فرد انقلاب اسلامی


7. بررسی اهداف انقلاب اسلامی


8. پرداختن به تفکر انقلاب اسلامی


ساختار کتاب


کتاب فجر بیداری انقلاب اسلامی در چهار بخش تدوین یافته است.


بخش اول: دوران پهلوی،بخش دوم: طلیعۀ انقلاب،بخش سوم: فصل نوین رویش،بخش چهارم: اثرگذاری انقلاب


برشی از کتاب


در صفحه 11 و 12 کتاب فجر بیداری انقلاب اسلامی درباره ضعف مطالعه در ایران این مطالب نگاشته شده است:


با تلخی باید اعتراف کنیم که رواج کتاب و روحیۀ کتاب خوانی در میان ملت عزیز ما که خود، یکی از مشعل داران فرهنگ و کتاب و معرفت در طول تاریخِ پس از ظهور اسلام بوده است، بسی کمتر از آن چیزی است که از چنین ملتی انتظار می رود و این پدیده نیز مانند بیشتر پدیده های ناگوار در کشور ما، نتیجۀ فرمانروایی پادشاهان و فرمانروایان ظالم و فاسد و بی فرهنگ و بی سواد بر این کشور در دویست سال گذشته است.


در دورانی که برخی ملت های دیگر به سوی دانش و پژوهش و معرفت روی آورده بودند، ملت کهن و بااستعداد ما در زیر سلطۀ آن انسان های پلید و خودپرست و زورگو و نااهل، از دانش و معرفت دور ماند و در دورۀ اخیر که حکومت دست نشانده و فاسد پهلوی همۀ کارها را برابر خواست بیگانگان و دشمنان این ملت و به زیان این ملت انجام می داد، نه تنها تلاشی برای ترویج کتاب و کتاب خوانی نشد؛ بلکه با ایجاد سرگرمی های ناسالم و دامن زدن به آتش غرائز جنسی در میان جوانان، این ضرورتِ فوری و فوتی را هرچه بیشتر از میدان دید و توجه مردم بیرون راندند و در یکی از بهترین دوران هایی که شرایط جهانی، دگرگونی های اساسی در وضع نابسامان ملت ایران را برمی تافت، ملت مظلوم ما را از آن محروم ساختند و کار را به آنجا رساندند که برابر گزارش های همان روزگار، در شهر تهران و برخی شهرهای دیگر، شمارۀ میخانه ها بیش از شمارۀ کتابخانه ها و کتاب فروشی ها و یا چند برابر آن ها بود.


انتشارات معاونت فرهنگی آستان قدس رضوی، کتاب«فجر بیداری انقلاب اسلامی» را در قطع رقعی و در 100 صفحه منتشر شده است.


علاقه مندان برای خرید این کتاب می توانند به فروشگاه آستان قدس رضوی به آدرس: مشهد، حرم مطهر، صحن جامع رضوی ضلع غربی، مدیریت فرهنگی تلفن: 32002567 - 051 مراجعه کنند.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران