در هماندیشی مجتمع علوم اسلامی کوثر بیان شد؛
بازاندیشی در اندیشه فاطمی میتواند در کنشگری زن مسلمان نقشآفرین باشد
سخنرانان هماندیشی بینالمللی «حوراء انسیه؛ فاطمة الزهرا(س)؛ کنشگری زن مسلمان فرهیخته در دنیای معاصر»، سبک زندگی حضرت فاطمه(س) را بهترین الگو برای زنان فرهیخته مسلمان در دنیای معاصر دانستند و تأکید کردند: بازاندیشی در اندیشههای حضرت زهرا میتواند در کنشگری زن مسلمان امروز نقشآفرین باشد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج به نقل ازایکنا؛ هماندیشی بینالمللی «فاطمه الزهرا (س)؛ کنشگری زن مسلمان فرهیخته در جهان معاصر» در آستانه میلاد حضرت زهرا(س) روز دوشنبه ۱۳ بهمن ماه به صورت حضوری و مجازی در مجتمع آموزشی علوم اسلامی کوثر برگزار شد.
این همایش با هدف معرفی فرهنگ فاطمی و ارائه چشمانداز الگوی زنان مسلمان در عرصههای مختلف و نقش زنان مسلمان در جهان اسلام و در سطح بینالملل برگزار شد.
در ابتدای این همایش «نجلا سایدام»، فعال اجتماعی و نویسنده مقاله «فاطمه زهرا (س)؛ الگوی مقاومت» در سخنانی گفت: کسانی که میخواهند راه حق و حقیقت را طی کنند باید معیارهایی داشته باشند. فاطمه زهرا (س) تمام معیارهای لازم برای حقطلبان را داراست.
وی افزود: حقطلبان برای جلوگیری از ناامیدی در میانه راه خود به الگویی قوی و محکم نیاز دارند که بهترین الگو از این نظر حضرت زهراست. وی خطبههای حضرت زهرا(س) را آیینه یک زن کنشگر قوی و ثابت قدم در راه حق دانست.
حضرت فاطمه بهترین الگوی کنشگری زن مسلمان فرهیخته در جهان معاصر
در ادامه «پولینا ویرونوس» نویسنده مسیحی کاتولیک اهل قبرس که پژوهشگر مطالعات شرقشناسی و روابط بینالملل و کارشناس شبکه پرس تی وی نیز هست، در سخنرانی خود با عنوان «زنان و پویایی علمی» گفت: ظرفیت زنان برای کنشگری اجتماعی و علمی باید جدی گرفته شود.
وی افزود: بسیاری از زنان در کنار نقش مادری در فعالیتهای آکادمیک حضور پررنگی دارند. نقش مادر در غرب بسیار مهم است و برخی این نقش را برای زنان، معادل و همتراز نقش آکادمیک میدانند. فعالیتهای اجتماعی و سیاسی حضرت زهرا(س) میتواند الگویی نیکو برای کنشگری اجتماعی زنان باشد.
مریم کارانلیک، فعال حوزه زنان از ترکیه در سخنرانی خود گفت: حضرت زهرا (س) بهترین و کاملترین معلم روی زمین است؛ زیرا فرزندانی همچون حسنین را در دامن خود پرورش داد. وی همچنین بهترین فرزند برای پدر خود رسول الله (ص) و بهترین همسر و حامی برای امام علی (ع) بود.
کارانلیک افزود: قرآن کریم پیامبر را بهترین الگو برای بشر توصیف میکند پس کسی که کاملترین پیروی را از پیامبر داشته یعنی حضرت زهرا (س) میتواند از الگوهای برتر برای انسانها باشد. اینکه رفتار آن حضرت بیشترین شباهت را به سلوک رسول الله داشت و اینکه امامان معصوم (ع) ایشان را الگوی خود میدانستند بهترین دلیل برای ماست که ایشان را الگویی کامل برای خود بدانیم. همچنین نقش مادری آن حضرت هیچگاه مانع از فعالیتهای اجتماعی ایشان نشد.
هدی سعید بنت العمیدی، استاد ادبیات عرب و مطالعات اسلامی و عضو هیئت علمی دانشگاه الزهراء (س) کربلا در سخنانی گفت: با توجه به اینکه دین اسلام، انسان را به سوی کمال دعوت میکند، برای بشر الگوهایی را قرار داده است. پیامبر اکرم (ص) الگوی مردان و حضرت فاطمه برای زنان الگو هستند و ما باید ببینیم چگونه در جنبههای مختلف زندگی روزمره از این الگوها استفاده کنیم.
وی با اشاره به کنشگری سیاسی حضرت فاطمه گفت: دفاع ایشان از حضرت علی (ع) دفاع از همسر نبود بلکه دفاع از امام زمان بود. زنان در عرصه جامعه اسلامی نقش بیشتری از مردان دارند زیرا یک نسل را پرورش میدهند. زنان نقشهای متعددی در جامعه ایفا میکنند و میتوانند در همه زمینهها از حضرت زهرا (س) الگو بگیرند.
حضرت فاطمه بهترین الگوی کنشگری زن مسلمان فرهیخته در جهان معاصر
وی ادامه داد: ما فعالان زن عراقی سعی میکنیم که در مناسبتهای ولادت و شهادت حضرت زهرا (س) ایشان را به جامعه معرفی و درباره سبک زندگی آن حضرت و موضوع حجاب از دیدگاه ایشان برای زنان کشور خود روشنگری کنیم.
کامیلاوا زینب پژوهشگر و مترجم آثار اسلامی از روسیه هم در سخنانی گفت: طبق آیات قرآن و روایات معتبر، فاطمه زهرا (س) به بالاترین سطح رشد معنوی انسان رسیده بودند از این جهت ایشان نه تنها الگوی زنان که الگوی مردان هم میتوانند باشد. وی افزود: پیامبر (ص) فاطمه زهرا را پاره تن خود خواندند و خشنودی خود را در گرو خشنودی آن حضرت دانستند که این نشانه جایگاه منحصر به فرد آن حضرت است.
مسیره علی موویلا فعال زنان از تانزانیا هم در سخنان خود گفت: وقتی به جامعه امروز نگاه میکنیم، مشکلات زیادی از جمله فقدان صلح، بیعدالتی، فقر و غیره وجود دارد. حضرت فاطمه میتوانند الگویی برای حل این معضلات اجتماعی باشند. آن حضرت به ما درس داده که از حق و انسانیت دفاع کنیم. نیرو و توانمندی یک جامعه وابسته به توانمند بودن زنان آن جامعه است و آن حضرت نمونه یک زن قدرتمند در عرصه اجتماع بودند.
وی ادامه داد: اقتصاد پویا و جامعه فعال، نیازمند زنان فعال است؛ آن حضرت به ما نشان داد که چگونه از حقوق خود در جامعه دفاع کنیم. وی از حریم اهل بیت دفاع کرد زیرا بدون ولایت، حل مشکلات جامعه امکانپذیر نیست.
این فعال تانزانیایی ادامه داد: آن حضرت ضمن عمل به مسئولیت اجتماعی خود نمونه یک زن عفیف و محجبه بود که جامعه امروز ما به آن نیاز دارد. ایشان چه در جامعه و چه در خانواده به عدالت رفتار میکرد و همواره حامی حقیقت بود.
حجت الاسلام یحیی جهانگیری سهرودی استاد حوزه و دانشگاه در این هم اندیشی گفت: ما جمع نشدهایم تا یک قصه تاریخی را روایت کنیم، بلکه میخواهیم درباره یک الگو بازاندیشی کنیم که این الگو چگونه میتواند قابل تجدید و قابل تکثیر باشد.
وی افزود: بشر امروز دچار رنج است، رنج از فقر، رنج از تخریب محیطزیست، رنج از ناامیدی به فردا و کرونا آن را بدتر کرده است، بشر امروز در همه جای دنیا فردای خود را تاریک میبیند.
حجت الاسلام جهانگیری افزود: امروز بشر از دیروز نگرانتر است؛ او نه تنها نگران دردها و رنجهایی است که دارد، بلکه نگران راه حل هاست؛ این درد و رنج بشر را بیشتر میکند، او فقط نگران کرونا نیست، بلکه نگران واکسنها نیز است، واکسنی که قرار است کرونا را پایان دهد، ممکن است بلای جان بشر باشد.
حضرت فاطمه بهترین الگوی کنشگری زن مسلمان فرهیخته در جهان معاصر
استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: علمی که قرار بود نجاتبخش بشر باشد، از آن به عنوان عامل کشتار مردم جهان استفاده میکنند. امروز چقدر انسان با موشک کشته شده، امروز چقدر انسان با ابزارهایی که علم تولید کرده نابود شدهاند؟ بشر امروز نگران است، نه فقط نگران دردها، که نگران درمانهاست. بشر امروز در بیچارگی است و به نام آزادی بشر کارهای زشت مرتکب میشود.
وی گفت: بشر امروز خسته است از ادیانی که فقط حرف آسمانی زدند و از تعلیمات آسمانی گفتند ولی هیچگاه به تألمات انسان نیندیشیدند. در مقابل خسته است از راه حلهای انسانی که فقط به نیازهای دنیایی او اندیشید و هرگز دریچه آسمان را به روی او باز نکرد. بنابراین بشر امروز خسته است از دینی که درد زمین را درمان نکرد و زمینیانی که فقط به زمین چسبیدند و سر به آسمان نساییدند.
حجت الاسلام جهانگیری ادامه داد: بشر امروز دنبال درمان و راهی است که هم سر در آسمان دارد و هم پا در زمین. نه آنکه فقط از آسمان بگوید ولی تألمات زمینی او را درک نکند و یا فقط از زمین بگوید و او را به آسمان وصل نکند. اینجا بشر فرشتهای میخواهد که زمینی باشد و زمینیای که عرشی باشد و بین ملک و ملکوت پیوند بزند. امروز جای چنین انسانی خالی است، انسانی که هم آسمانی باشد، یعنی حوراء و هم زمینی باشد یعنی انسیه؛ امروز جای حوراء انسیه خالی است، جای فاطمه(س) خالی است. امروز اگر از فاطمه زهرا(س) حرف میزنیم، نه یک بحث فانتزی و تفننی پژوهشی است، بلکه داریم از یک درد بشر حرف میزنیم.
این استاد دانشگاه اضافه کرد: فاطمه زهرا مسئله جدی بشر امروز است؛ باید کسی را داشته باشیم که سر به آسمان بساید و پایش در زمین باشد. ما حوراء انسیه میخواهیم. شهید مطهری چه زیبا گفت که ما مافوق انسان نمیخواهیم، بلکه انسانهای مافوق میخواهیم که فاطمه زهرا نمونهای از این انسانهاست. از این رو بازاندیشی بر روی اندیشههای حضرت زهرا میتواند در کنشگری زن مسلمان امروز نقشآفرین باشد. حضرت زهرا کنشگر رسانهای بود و در روزگاری که صداها خاموش بود، صدایش در مدینه پیچید، در زمانی که مردان در خواب سنگین بودند، تنهای صدای رسا، مرثیه دختر محمد(ص) بود، این کنشگری رسانهای فاطمه(س) را میرساند. در روزگاری که مسلمانان رنج میبردند فاطمه از فدک گفت، و این کنشگری اجتماعی و اقتصادی زهرای مرضیه بود. لذا امروز ما در کنشگری علمی، کنشگری اجتماعی، کنشگری اقتصادی، کنشگری دینی و.... به زهرا(س) نیاز داریم.