افتتاح حوزه علمیه امام رضا(ع) در اندونزی  افتتاح حوزه علمیه امام رضا(ع) در اندونزی  افتتاح حوزه علمیه امام رضا(ع) در اندونزی  بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
افتتاح حوزه علمیه امام رضا(ع) در اندونزی  افتتاح حوزه علمیه امام رضا(ع) در اندونزی  افتتاح حوزه علمیه امام رضا(ع) در اندونزی  افتتاح حوزه علمیه امام رضا(ع) در اندونزی  افتتاح حوزه علمیه امام رضا(ع) در اندونزی 

افتتاح حوزه علمیه امام رضا(ع) در اندونزی 

در آستانه ولادت حضرت زهرا(س) و در آغازین روز دهه فجر، مراسم افتتاح حوزه علمیه امام رضا(ع) در جاکارتا، با حضور گسترده علما و اساتید و مدیران حوزه‌های علمیه اندونزی و با پیام تصویری مدیر حوزه‌های علمیه کشورمان برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج به نقل از ایکنا؛ در این مراسم پس از تلاوت آیاتی از قرآن، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالمجید حکیم الهی، رئیس مرکز اسلامی جاکارتا طی سخنانی بیان کرد: حضرت آیت‌الله قمی و حضرت آیت‌الله اعرافی در سفر به اندونزی بر ضرورت تأسیس حوزه علمیه تأکید داشتند و اینک با الطاف الهی و عنایات حضرت ولی عصر(عج) حوزه علمیه امام رضا(ع) با همکاری جامعة المصطفی(ص) العالمیه تأسیس شده است.


وی در ادامه به بیان اهداف و ضرورت‌های تأسیس حوزه علمیه امام رضا(ع) پرداخت و اهداف تأسیس حوزه علمیه را نیز تربیت عالمان، مبلغان، مدرسان و پژوهشگران در زمینه فقه، اصول و معارف اسلامی؛ پژوهش، تبیین و تولید اندیشه و معارف اسلامی و توسعه نظریه‌های دینی و اسلامی؛ نشر، ترویج و تبلیغ معارف اصیل اسلامی مبتنی بر قرآن و اهل بیت(ع)؛ فراهم‌آوردن زمینه رشد، تعالی و گفت‌و‌گوهای علمی برای اساتید و مبلغان و صیانت و پاسداری از سنت‌ها و روش‌های حسنه حوزه و تقویت نظام درسی سنتی اعلام کرد.



رئیس مرکز اسلامی جاکارتا در ادامه افزود: در حال حاضر حوزه علمیه امام رضا(ع) در مقطع سطح و درس خارج طلبه دارد و انتظار می‌رود با کمک و مساعدت جامعة المصطفی(ص) العالمیه و حوزه‌های علمیه توان علمی این حوزه بیش از پیش تقویت شود.


سخنران دوم این مراسم، آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه ایران بود که در پیام تصویری خود ضمن ابراز خرسندی از تأسیس حوزه علمیه امام رضا(ع)، رسالت‌های حوزویان و ویژگی‌های حوزه را برشمرد.


آیت‌الله اعرافی در بخش اول از سخنان خود رسالت حوزویان را در ۵ اصل اساسی بیان کرد و در ادامه افزود: حوزه‌های علمیه از جایگاه راقی و عالی در طول تاریخ برخوردار بوده و داری ویژگی‌های منحصر به فردی هستند که برخورداری از عمق علمی و تربیت عالمان وارسته از جمله این ویژگی‌هاست.


وی اهتمام جدی به مسائل معنوی و روحی، مردمی بودن حوزه‌ها، رویکرد مسالمت آمیز با پیروان ادیان و مذاهب، تأکید بر نگاه تمدنی و تلاش برای احیای تمدن اسلامی را از دیگر ویژگی‌های حوزه‌های علمیه برشمرد و تأثیرات انقلاب اسلامی بر رشد و توسعه حوزه‌های علمیه را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی (ره) و رهبری حکیمانه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همواره بر وحدت امت اسلامی و احیای تمدن اسلامی تأکید داشته است.


آیت‌الله اعرافی ضمن تأکید و سفارش بر تأسیس و تقویت حوزه‌های علمیه در اندونزی و تلاش برای رشد علمی حوزه‌های علمیه، خواستار وحدت و زندگی مسالمت‌آمیز و تقویت روابط مؤثر علما و طلاب با سایرین شد.


مدیر حوزه‌های علمیه در پایان اظهار کرد: حوزه علمیه قم از هیچ تلاشی برای تقویت علمی و معنوی حوزه‌های علمیه و بالندگی و پویایی علمی اساتید حوزه‌های علمیه اندونزی دریغ نمی‌کند و آماده هر‌گونه همکاری در این زمینه است.


برپایه این گزارش،  حجت‌الاسلام و المسلمین متقی، نماینده جامعة المصطفی(ص) و رئیس کالج صدرا در اندونزی تأسیس حوزه علمیه امام رضا(ع) را گامی بسیار مهم در رشد و توسعه علمی و فقهی و فرهنگی جامعه برشمرد و اظهار کرد: انتظار می‌رود این حوزه همچون حوزه‌های علمیه کشورهای ایران و عراق از غنای علمی برخوردار شود.



در ادامه نیز تعدادی از اساتید و مدیران حوزه‌های علمیه اندونزی و شخصیت‌های برجسته علمی حاضر در جلسه هر کدام در بیاناتی کوتاه، تأسیس این حوزه را نقطه عطفی در رشد و غنای علمی و فقهی در اندونزی دانستند.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران