چهارمین اجلاسیه آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه ایران اسلامی در حرم رضوی پایان یافت چهارمین اجلاسیه آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه ایران اسلامی در حرم رضوی پایان یافت چهارمین اجلاسیه آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه ایران اسلامی در حرم رضوی پایان یافت بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
چهارمین اجلاسیه آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه ایران اسلامی در حرم رضوی پایان یافت چهارمین اجلاسیه آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه ایران اسلامی در حرم رضوی پایان یافت چهارمین اجلاسیه آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه ایران اسلامی در حرم رضوی پایان یافت چهارمین اجلاسیه آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه ایران اسلامی در حرم رضوی پایان یافت چهارمین اجلاسیه آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه ایران اسلامی در حرم رضوی پایان یافت

چهارمین اجلاسیه آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه ایران اسلامی در حرم رضوی پایان یافت

چهارمین اجلاسیه آستان های مقدس و بقاع متبرکه ایران اسلامی با حضور حجت الاسلام والمسلمین مروی، تولیت آستان قدس در حرم مطهر رضوی بکار خود پایان داد .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، این برنامه امروز پنج شنبه، ۱۶ بهمن ماه با حضور جمعی از تولیت‌های اعتاب مقدسه و بقاع متبرکه ایران اسلامی در تالار ولایت حرم مطهر رضوی برگزار شد.


حجت الاسلام والمسلمین مروی؛ تولیت آستان قدس رضوی، آیت الله سعیدی؛ تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س)، آیت‌الله ری شهری؛ تولیت آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، حجت الاسلام دژکام؛ سرپرست آستان حضرت احمد بن موسی االکاظم(شاهچراغ)، حجت الاسلام و المسلمین نواب؛ نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی وحجت الاسلام رحیمیان؛ تولیت مسجد جمکران در این اجلاسیه دیدگاه خود را بیان کردند.


در ادامه این اجلاسیه عباس سلیمی معاون فرهنگی آستان مقدّس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در خصوص اهمیت آموزش و توجه به قرآن کریم در آستان های مقدس، حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی‌اکبر حسینی‌نژاد؛ مشاور تولیت حرم حضرت معصومه(س) در خصوص اهمیت کار هنری در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب، حجت الاسلام والمسلمین دکتر ابراهیمی؛ معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران در خصوص جغرافیای پیرامونی آستان های مقدسه و توجه به مجاوران بقاع متبرکه و حجت‌الاسلام غلامرضا عادل؛ معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در خصوص نقش بقاع مقدس در وحدت مذاهب اسلامی، تقریب ادیان و ظلم ستیزی به بیان نظرات خود پرداختند.


در انتهای این اجلاسیه بیانیه ای در ۷بند به شرح زیر منتشر شد:


بسم الله الرحمن الرحیم


اینک که با الطاف خداوند متعال و توجهات حضرت بقیةالله‌الاعظم ارواحناله‌الفداء چهارمین اجلاسیه آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه ایران اسلامی در سالروز ولادت با سعادت پاره تن رسول خداصلی‌الله‌علیه‌وآله حضرت فاطمه زهراسلام‌الله‌علیها و فرزند برومندشان امام ‌خمینیرحمه‌الله که مصادف است با ایام‌الله دهه فجر؛ در جوار بارگاه ملکوتی امام علی بن موسی الرضا علیه آلاف التحیه و الثنا پایان می‌یابد، تولیت‌های آستان‌های مقدس  مسجد مقدس جمکران و  نمایندگان ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه و بعثه مقام معظم رهبری مدظله العالی بر محورهای ذیل تأکید می‌کنند:


۱. آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه همواره پناهگاه مردم بوده و هستند. با فراگیری ویروس کرونا در جامعه و بر اثر محدودیت‌های ایجادشده برای امر زیارت، آستان‌های مقدس با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی، با تکیه بر تجارب و خلاقیت به بازآرایی و بازآفرینی نقش خود پرداخته و ضمن پاسداشت از مؤلفه محوری زیارت، همراه و هم‌دوش جهادگران عرصه سلامت به‌عنوان قرارگاه‌های فرهنگی، از یک سو با استفاده از ظرفیت های علمی حوزه های دینی به دفع شبهات دین ستیزان پرداخته و از سوی دیگر خود را ملزم به ارائه خدمت به اقشار آسیب دیده دانسته‌ و پیوند مردم با اماکن زیارتی را در قالب‌های جدید حفظ می کنند.


۲. تبیین، توسعه و صیانت از فرهنگ اسلامی در کنار مبارزه با تهاجم فرهنگی دشمنان در قالب عمل به فریضه ی امر به معروف و نهی از منکر ، عامل بقا و تداوم حیات سیاسی‌اجتماعی و هویت ملی و انقلابی ما خواهد بود. آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه به‌عنوان قطب‌های فرهنگی، در این زمینه نقش مهمی دارند. ضمن تأکید بر لزوم تقویت این جایگاه، انتظار می‌رود مجموعه‌های قانون‌گذار و سیاست‌گذار بیش از پیش زمینه ی بهره‌مندی از این ظرفیت عظیم، اصیل و بی نظیر را تسهیل کنند


۳. اجلاسیه چهارم بر پیگیری و تحقق کامل مصوبات این اجلاسیه و اجلاسیه‌های پیشین تأکید و دبیرخانه را ملزم به پیگیری و تحقق طرح¬های ذیل می نماید:


  -امر به معروف و نهی از منکرِ تأثیرگذار با محوریت آستان های مقدس و بقاع متبرکه؛


  -اجرای طرح کاهش آسیب‌های اجتماعی جغرافیا و فضای پیرامونی آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه؛


  -اجرای طرح ترویج سبک زندگی اسلامی؛


 -اجرای طرح نهضت آموزش روخوانی و روانخوانی قرآن در آستان های مقدس و بقاع متبرکه با عنوان «من قرآن را دوست دارم»


۴. در زمانه‌ای که بشر بیش از هر زمان دیگر نیازمند الفت و همیاری ملت‌ها برای رفع مشکلات مادی و معنوی جامعه است، اقدام نابخردانه و ناپسند دولت آمریکا در تحریم آستان قدس رضوی و تولیت معظم آن را محکوم کرده و این اقدام را نشانه، دین‌ستیزی این رژیم بی‌منطق و زورگو می‌دانیم. آستان قدس رضوی مضجع شریف امام علی بن موسی الرضا(علیه السلام) در طی قرن‌ها قلوب مشتاقان را از جای‌جای عالم شیفتۀ خود ساخته و رهسپار این مکان مقدس کرده است و همواره قطب علمی و فرهنگی و اجتماعی و ملجأ تمامی انسان‌ها فارغ از هر رنگ و نژادی بوده و هست.


۵. با عنایت به رهنمودهای حکیمانه رهبر معظم انقلاب مدظله العالی در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به عنوان آمادگی برای ظهور طلوع خورشید عظمای ولایت و تقارن دو مناسبت نیمه شعبان در سال ۱۴۰۰ و آغاز قرن پانزده هجری شمسی، فرصت و ظرفیت¬های بی‌بدیلی را برای ترویج فرهنگ مهدویت و انتظار و نهادینه ‌ساختن انتظار فرج فراهم ساخته است؛ لذا آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه بر خود لازم می‌دانند تا از ظرفیت‌های متعددِ در اختیار در عرصه‌های گوناگون فرهنگی و علمی و اجتماعی در حوزه مهدویت، در جهت مأموریت و رسالت ذاتی خود به منظور ترویج معارف مهدوی و معرفی امام عصرعجل‌الله‌فرجه و وظایف منتظران، در راستای همدلی برای ظهور و استغاثه جهانی به حضرت حجت عجل‌الله‌فرجه همت گمارند. آشکار است ظرفیت‌های فرهنگی نظام در تحقق این مهم راهگشا خواهد بود.


۶. در آستانه‏ فرارسیدن سال نو و تقارن آن با اعیاد مبارک شعبانیه انتظار می‏رود همگان شادی خود را با نیازمندان تقسیم و در حمایت از اقشار آسیب‏ پذیر، مشارکت فعال داشته باشند و بستر آرامش توأم با معنویت را در کشور فراهم آورند؛ تا ان‌شاءالله سالی توأم با معنویت و بهروزی را شروع کنیم.


۷. ضمن تشکر از اقدامات ستاد ملی کرونا به‌منظور پاسداری از سلامت عموم مردم، آستان‌ها و بقاع متبرکه همواره خود را ملزم به رعایت دستور العمل ‌های بهداشتی دانسته‌اند؛ اما انتظار می‌رود ستاد ملی کرونا در فرایند تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی، از مشارکت محتوایی و حضور نماینده آستان‌ها و بقاع متبرکه بهره بیشتری ببرد.


در پایان اجلاسیه چهارم آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه، ضمن بیعت مجدد با رهبر معظم انقلاب مدظه العالی و تجدید پیمان با آرمان‌های حضرت امام خمینی رحمه الله بنیان‌گذار نظام اسلامی، یاد و خاطره آن امام بزرگوار، شهدای انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی، مدافعان حرم و جهادگران و مدافعان عرصه سلامت را گرامی می‌داریم و از خداوند متعال برای آنان علوّ درجات و برای رهبر معظم انقلاب و ملت شریف ایران اسلامی، سلامتی و توفیق روزافزون را مسئلت داریم.


تولیت آستان قدس رضوی


تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها


تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام


سرپرست آستان مقدس حضرت احمد بن موسی الکاظم(شاهچراغ) علیه السلام


تولیت آستان مسجد مقدس جمکران      


نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی


ریاست سازمان اوقاف و امور خیریه جمهوری اسلامی ایران




مطالب مرتبط

نظرات کاربران