وبینار بررسی شخصیت حضرت زهرا (س) با حضور بانوان ایرانی و پاکستانی برگزار شد وبینار بررسی شخصیت حضرت زهرا (س) با حضور بانوان ایرانی و پاکستانی برگزار شد وبینار بررسی شخصیت حضرت زهرا (س) با حضور بانوان ایرانی و پاکستانی برگزار شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
وبینار بررسی شخصیت حضرت زهرا (س) با حضور بانوان ایرانی و پاکستانی برگزار شد وبینار بررسی شخصیت حضرت زهرا (س) با حضور بانوان ایرانی و پاکستانی برگزار شد وبینار بررسی شخصیت حضرت زهرا (س) با حضور بانوان ایرانی و پاکستانی برگزار شد وبینار بررسی شخصیت حضرت زهرا (س) با حضور بانوان ایرانی و پاکستانی برگزار شد وبینار بررسی شخصیت حضرت زهرا (س) با حضور بانوان ایرانی و پاکستانی برگزار شد

وبینار بررسی شخصیت حضرت زهرا (س) با حضور بانوان ایرانی و پاکستانی برگزار شد

وبینار بررسی شخصیت حضرت فاطمه زهرا (س) و مقام معنوی ایشان باحضور بانوان ایرانی و پاکستانی به همت خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور برگزار شد. 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، وبیناری با عنوان "بررسی شخصیت صدیقه کبری (س) درنقش آفرینی زن اجتماعی مسلمان در عصر حاضر" با حضور بانوان اندیشمند و فعال در عرصه های سیاسی، فرهنگی، مذهبی، آموزشی و اجتماعی به همت خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در شهر لاهور مرکز فرهنگی پاکستان برگزار شد.


در این نشست مجازی هر یک از شرکت کنندگان پیرامون شخصیت ملکوتی و مقام معنوی فاطمه زهرا (س) دیدگاههای خود را بیان کردند.


دکتر شگفته یاسین عباسی با بیان شعری از علامه اقبال درباره شخصیت چند محوری حضرت فاطمه زهرا (س) در تقابل با دیگر بانوان در تاریخ بشر گفت: حضرت فاطمه در خانه‌ای پروش یافت که پدر ایشان اولین معلم اسلام بودند به همین دلیل وابستگی ایشان به زندگی مادی کم بود و فرزندان خود را با معیارهای الهی تربیت کردند.


استاد زبان فارسی با اشاره به علاقه وافر پیامبر اعظم (ص) به حضرت فاطمه (س) افزود: حدیث مشهور" فاطمه پاره تن من است هر کس او را بیازارد مرا آزرده و هر کس مرا آزار دهد خدا را آزار داده است، هر کس فاطمه را خشنود کند مرا خشنود کرده و هر کس مرا خشنود کند خدا را خشنود کرده است " از پیامبر خدا که سنی و شیعه آن را تایید می‌کنند، نشانه اهمیت جایگاه بانوی دو عالم است.


سکینه مهدوی رئیس اکادمی قرآن و اهل بیت (ع) در لاهور نیز با اشاره به جایگاه قرآنی شخصیت فاطمه زهرا (س) گفت: خداوند در جای جای قرآن از جمله در سوره های کوثر، آل عمران،  نور، دهر، یاسین و قدر به اهمیت و جایگاه رفیع شخصیت حضرت فاطمه زهرا (س)  پرداخته است.


وی با بیان اینکه ما در ادیان الهی بانویی هم ردیف با فاطمه زهرا (س) سراغ نداریم، خاطرنشان کرد: خداوند در قرآن تنها از حضرت آسیه و حضرت مریم نام برده است اما مقام و منزلت حضرت فاطمه (س) در این کتاب آسمانی به خوبی بیان و تبیین شده است .


پژوهشگر علوم قرآنی همچنین با بیان اهمیت الگوی برداری از شخصیت‌ها برای پیشرفت زندگی بشری از دیدگاه روان شناسان غربی افزود: دولت پاکستان به عنوان یک کشور اسلامی باید میلاد فاطمه زهرا ( س) را به عنوان روز زن و یا مادر نامگذاری کند تا زمینه برای مقابله با گسترش فرهنگ غربی در این کشور فراهم شود.


محمد رضا ناظری سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در لاهور نیز دیگر شرکت کننده این وبینار با تبریک  همزمانی میلاد دخت پیامبر گرامی اسلام و دهه مبارک فجر گفت: پیروزی انقلاب اسلامی مرهون تلاش جدی بانوان ایرانی بوده است و این در حالیست که غرب همیشه "انقلاب نور" را به نقض حقوق زنان متهم می‌کند .


وی با تبیین نقش مهم زنان در تحولات اجتماعی فرهنگی وسیاسی نظام اسلامی گفت: امروز در ایران اسلامی زنان در موسسات و نهادهای مختلف دولتی و غیر دولتی از جمله در مجلس وهمچنین مراکز علمی و دانشگاهی و فعالیت‌های ورزشی و دیپلماسی نقشی فعال دارند.


سرکنسول ایران در لاهور، با اشاره به پیام مقام معظم رهبری امام خامنه‌ای به بانوان گفت: به گفته ایشان بانوان تحول‌سازی مردان برای اقدامات بزرگ و سرنوشت ساز در جامعه هستند.


 پروفسور دکتر فلیحه زهرا کاظمی رئیس شعبه فارسی لاهور کالجنیز در این نشست مجازی با اشاره به علاقه وافر علامه اقبال لاهور به حضرت فاطمه زهرا (س) گفت: فیلسوف پارسی‌گوی  مشرق زمین  در اشعارش حضرت فاطمه زهرا (س)  را بهترین الگو برای زنان جهان می‌داند. متاسفانه هر چند کلام اقبال هنوز در پاکستان جای نیافتده است اما خوشبختانه ایرانی‌ها توانسته‌اند در حوزه اقبال‌شناسی کارهای مهمی انجام دهند که یقیناً آنها توانسته‌اند برای شناخت شخصیت حضرت فاطمه زهرا از اشعار اقبال بهترین استفاده را ببرند اتفاقی که در پاکستان هنوز ما شاهد آن نبوده‌ایم.


استاد دانشگاه پاکستان افزود: زبان قادر به بیان شخصیت حضرت فاطمه (س) نیست. ایشان بهترین دختر برای پدر، بهترین بانو برای همسر و بهترین مادر برای فرزندانشان بودند.


فائزه عظیم زاده اردبیلی دانشیار دانشگاه امام صادق (ع) از دیگر شرکت کنندگان در این نشست مجازی با اشاره به مولفه‌های شخصیتی و رفتار حضرت زهرا (س) گفت: بسیاری از فیلسوفان مشهور غربی و یونانی در آرای فلسفی خودشان جایگاهی برای هویت زن به عنوان یک انسان متشخص و همچنین حقوق مدنی و شهروندی برای زن با هر دین و آیین قائل نیستند.


این پژوهشگر دینی با بیان وجود 400 آیه در قرآن درباره هویت و شخصیت زن گفت: شخصیت فاطمه زهرا(س) در چند محور تبلور پیدا می‌کند از جمله پیامبر گرامی اسلام به ایشان لقب صدیقه دادند. خانه فاطمه (س) دارالتعلیم ،دارالحکمت و درالعباده بود تا نسل‌های بعد از اهل بیت (ع) برای زنده نگاه داشتن اسلام در آن تربیت شوند .


عظیم زاده با بیان اینکه زنان امروزی با الگوبرداری از زندگی فاطمه زهرا (س) می‌توانند به آرامش و عزت نفس برسند، خاطرنشان کرد: تواضع، ایثار، گذشت، مقاومت در برابر مشکلات زندگی و صبر از ویژگی‌های بارز فاطمه زهرا (س) در زندگی مشترک با حضرت علی (ع) بود  .


دکتر زهرا داور پناه استادیار و معاون ترویج و همکاریهای علمی و پژوهش برای زن و خانواده نیز با شرکت در این نشست با بیان ویژگی‌های زنان پاکستانی در پاسداری از دین و اعتقادات مذهبی گفت: نسل جدید جامعه بشری به دنبال الگوهای ایده‌آل در زندگی خود هستند تا در رنج‌ها، محدودیت‌ها و مشکلات و همچنین انعکاس بعد مادی خود دارای اشتراکات باشند. فاطمه زهرا از این نظر می‌تواند الگویی مناسب برای ما باشد.


وی خاطرنشان کرد: در ابعاد علم ، فعالیت اجتماعی و سیاسی و همچنین معنویت ام ابیها (س) در چنان جایگاه رفیعی هستند که شاید رسیدن به آن برای هر انسان امروزی مشکل باشد اما تلاش برای رسیدن به آن می‌تواند زندگی ما را متحول کند.


داورپناه با بیان اینکه سازمان‌های غیر دولتی بی‌شماری در جوامع اسلامی و غیر اسلامی برای تربیت بانوان به منظور آگاه سازی برای احقاق حقوق آنها در جامعه فعالیت می‌کنند، خاطرنشان کرد : زندگی مدرن و کپی شده از غرب مادران و زنان را از وظایف اصلی دور ساخته است به نحوی که موضوعات فریب دهنده مانند حقوق برابر با مرد آرامش را از زندگی بسیاری از خانواده‌ها گرفته است. زنان مسلمان با الگوبرادری از زندگی فاطمه زهرا (س) در بعد مادی و معنوی  می‌توانند با پرداختن و شناسایی باطن و نفس، زندگی شادی را برای خود و فرزندان و همسران خود رقم بزنند.


سیده زهرا نقوی عضو مجلس محلی ایالت پنجاب نیز با اشاره به ابعاد مختلف شخصیت دخت پیامبر گرامی اسلام گفت: شخصیت الهی فاطمه زهرا (س) در زندگی مختصر و کوتاه، تاثیری عمیق و ژرف در تاریخ اسلام بر جای گذاشت . شناخت معرفت ایشان به گفته حضرت جعفر صادق (ع) برای هر کس امکان پذیر نیست.


وی با بیان راز زندگی 18 ساله حضرت فاطمه (س)  گفت: بزرگی شخصیت این بانوی مکرم اسلام  در انفاق و ایثار و گذشت، حیا و عفت، علم و دانش، عبادت خالصانه به درگاه خدا و مبارزه سیاسی و اجتماعی ایشان نهفته است .


سیاستمدار پاکستانی با تبیین محبت باطنی سرشار پیامبر (ص)  به فاطمه زهرا(س)  گفت: فاطمه در کنار مادر خود حضرت خدیجه (س) تنها کسی بود که در حیات پر از سختی و مشکلات مکی پیامبر، با رفتار محبت آمیز که از خدا سرچشمه گرفته بود در راستای اهداف رسالت، پدر بزرگوار خود را به صبر  و بردباری دعوت می‌کرد.


در پایان جعفر روناس مدیر خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور نیز با اظهار تشکر از بانوان شرکت کننده در این وبینار به فضایل اخلاقی و میراث معنوی برترین بانوی دو عالم پرداخت و گفت: بهترین روش تربیت ارائه الگوست و تاثیر آن موثرتر از نصیحت و کلام می‌باشد.


وی تصریح کرد: الگوی رفتاری حضرت زهرا (س)  و ایستادگی این بانو در برابر ظلم و جور و حضور در عرصه عمومی و حساسیت در مقوله حقوق اجتماعی، حفظ اصالت آموزه های نبوی را به همراه داشت.




نظرات کاربران