وبینار بین‌المللی «دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران وتاثیر آن  بر وحدت و همگرایی امت اسلامی» برگزار شد

وبینار بین‌المللی «دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران وتاثیر آن  بر وحدت و همگرایی امت اسلامی» با سخنرانی اندیشمندان کشورهای مختلف در فضای مجازی برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، وبینار بین‌المللی «دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران و تأثیر آن  بر وحدت و همگرایی امت اسلامی» توسط معاونت امور بین‌الملل بعثه مقام معظم رهبری در امور حج و زیارت  سه شنبه شب(21 بهمن ماه)  به زبان عربی برگزار شد.


در این وبینار بین‌المللی که به صورت مجازی در بستر یوتیوب و آپارات پخش شد، اندیشمندانی از کشورهای مختلف از جمله لبنان، فرانسه، کامرون، پاکستان، اندونزی، ترکیه و ساحل عاج حضور داشتند.


در این وبینار، استاد اک سو نویسنده و فعال اجتماعی ازترکیه با اشاره به نگاه به وحدت در قرآن کریم و احادیث شریف پیامبر اکرم (ص) و امامان (علیهم السلام) گفت: یکی از مهمترین علل رشد سریع و گسترش و پیشرفت اسلام در جغرافیای جهان، رهبری پیامبر اعظم (ص) و ایجاد وحدت و یکپارچگی در میان مسلمانان بود.


وی افزود: پیامبر اکرم در میان مسلمانان و آنانی که به خدا، قرآن و اسلام ایمان آورده بودند یک الگو و سیستم  برادری ایجاد کرده بود.


این فعال اجتماعی با اشاره به اینکه در آن زمان هم افرادی نمی‌توانستند وحدت و یکپارچگی امت اسلامی را هضم کنند، گفت: امپریالیسم و صهیونیسم آن زمان (یهودیان صهیونیست فقط مخصوص امروز نیستند بلکه آن زمان هم وجود داشتند) همانند صهیونیسم و امپریالیسم امروز که مخالف وحدت و یکپارچگی مسلمانان و به دنبال استعمار و چپاول منابع غنی مسلمانان هستند، از وحدت و برادری و زندگی مسالمت‌آمیز مسلمانان ناراحت بودند. پیامبر با حضور در میان این دو قبیله و با یادآوری وحدت و فواید برادری باعث ایجاد اتحاد بین آنها شد.


وی اضافه کرد: همانطور که صهیونیسم و امپریالیسم آن روز با اجیر کردن عده‌ای در صدد ایجاد اختلاف و کینه‌ورزی بین جامعه اسلامی بر آمده بود، امروز هم به دنبال همین امر هستند.


استاد اک سو ضمن تقدیر از رهبران انقلاب اسلامی در ایجاد وحدت بین مسلمانان گفت: مرحوم امام خمینی (رحمة الله علیه) بر وحدت بسیار اصرار و تأکید داشت و امروز نیز جانباز عزیز سید علی خامنه‌ای ولی امر مسلمین راه او را ادامه می‌دهد.


وی با بیان اینکه ولی فقیه زمان درباره خطر تشیع انگلیسی و اقدامات آنها هشدار داده و همگان را متوجه خطر آنها می‌کند، افزود: مسلمانان باید هم به کلمه‌ی توحید اعتقاد داشته باشند و هم به توحید کلمه.  کسی که به توحید کلمه اعتقاد و ایمان دارد باید به کلمه توحید هم اعتقاد داشته باشد.


استاد رضا اظهر نقوی از پاکستان دیگر سخنرانان این وبینار بین‌المللی بود که ضمن تبریک چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت : مردم ایران تحت زعامت و رهبری امام خمینی (رض) در زمانی انقلاب کردند که ایران از اسلام دور بود.


وی افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ایران آرام آرام با تکیه بر قدرت و توان خود توانست در دنیا جایگاهی بدست آورد. پیروزی انقلاب اسلامی بر کشورهای دیگر تأثیرگذار بود و هر جا که به خاطر اختلافات دینی و مذهبی مشکلی برای مظلومان پیش می‌آمد، ایران به یاری آنها شتافته و در کنارشان قرار می‌گرفت.


وی ادامه داد: امروز به مردمانی که دچار اختلافات مذهبی می‌شوند باید بگوئیم که تنها مذهب و اعتقادی که در دنیا پیروز شده است؛ همان مذهب اهل بیت (علیهم السلام) است و اگر جهانیان بر اساس مکتب اهل بیت بیاندیشند می‌توانند در مسیر انقلاب قدم بردارند.


استاد اظهر نقوی با اشاره به اینکه ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی با سایر کشورها روابط فرهنگی برقرار کرده است، بر پیروی از رهبر معظم انقلاب تاکید کرد و افزود: تاکنون حکومت اسلامی در زمینه شناساندن انقلاب بسیار موفق عمل کرده است؛ در پاکستان گروه‌های مذهبی بسیارند؛ آنها این را آموخته‌اند که باید مردم خود را بیدار کرده و آنان را نیرومند سازند که بتوانند در راه انقلاب گام بردارند.


وی با اشاره به اینکه اکنون انقلاب اسلامی در مسیر اهداف خود به پیش می‌رود، گفت: برخی کشورها که مخالف اسلام هستند تلاش دارند تا ایران را منزوی کنند؛ از این رو ایران را مورد انواع تحریم‌های تجاری، اقتصادی و سیاسی قرار می دهند ولی با این وجود به لطف خدا ایران بین ۲۵ کشور برتر جهان قرار دارد.


سید عبدالله محمد اسگاف استاد علوم اسلامی از اندونزی نیز در سخنرانی خود داشتن آزادی بیان را برای یک ملت افتخاردانست و گفت: ملتی که قادربه تصمیم‌گیری نیست، ملتی بدون سرافرازی است. ما می‌دانیم که در این زندگی همیشه قدرت‌های «شیطانی» وجود دارند و شیطان بزرگ زمان ما آمریکاست و کشورهای مستقل همیشه تلاش دارند خود را از هر نفوذ «شیطانی» و از شیطان بزرگ آمریکا آزاد کنند.


وی با اشاره به یک بیان زیبا و الهام بخش از امام خمینی (ره) که فرموده بودند: «اگر از طریق تحریم هایتان ما را به گرسنگی تهدید می‌کنید، بدانید که ما فرزندان رمضان هستیم و اگر ما را به جنگ و مرگ تهدید می‌کنید، بدانید که ما فرزندان محرم هستیم» سخنان خود را ادامه داد و گفت: این قاطعیت و شجاعت برای ماندن در مسیر خدا و نادیده گرفتن همه تهدیدها، ویژگی کسی است که ایمان قوی دارد. او نسبت به مؤمنان رئوف و مهربان است و در برابر استکبار و کفر با قاطعیت ایستادگی می‌کند.


این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی  انتخاب مردم ایران است، از خداوند متعال خواست همانگونه که در قرآن وعده پیروزی اسلام بر زمین خدا آمده  است، پیروزی را هر چه زودتر به مسلمانان جهان عطا کند.


در ادامه این وبینار، آرنا مکومیه مدرس علوم اسلامی از کامرون به دستاوردهای انقلاب پرداخت و گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی ایران ملتهایی که روزی ازمشکلات ودرد استعمار رنج می بردند، امیدوار شدند که روزی خواهند توانست به استقلال دست یابند.


وی افزود: همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی ، ساختار معادلات قدرت ونظام جهانی مورد بازنگری قرار گرفت وایده سومی مطرح شد که نه به شرق تکیه داشت؛ ونه چشم به حمایت غرب داشت، این نگرش بود که به ملتهای در پی استقلال امید داد تا روزی به این هدف دست یافته وبتوانند ملت خود را به سوی پیشرفت رهنمون کنند.


دکترلاریسا و دکتر ریما محمد فخری از اساتید لبنانی دیگر سخنرانان این وبینار بودند که از جمهوری اسلامی ایران بعنوان کشوری پیشگام، آزاد و مستقل درجهان امروز یاد کردند.


دکتر لاریسا گفت: انقلاب اسلامی ایده کامل مدیریت جامعه را مطرح و تئوری جدید حکمرانی را به جهان عرضه کرد.


ریما فخری افزود: بیش از 40 سال از عمر انقلاب اسلامی ایران، از تلاش ، عمل، تولید، سازندگی، شناخت، آزادی و حق و حقیقت گذشته است و مستبدان در برابر مجاهدتها و سلحشوریهای ملت ایران به زانو درآمده اند.


عماد حمرونی تحلیلگر مسائل استراتژیک از فرانسه هم ادامه داد: رهبر این انقلاب مردی مومن، عارف، شجاع و بابصیرت بود که توانست در سایه تقوی ، خدمت ، حکمت و شجاعت حکومت اسلامی را تشکیل دهد که بیش از چهل دهه درمقابل استکبار ایستاده است.


شیخ عمر دیاکتی رییس مدرسه رسول اکرم (ص) از ساحل عاج سخنران بعدی بود. وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی با هدایت  آیت الله خمینی (رض) و تکیه بر مجاهدتهای ملت سرافراز ایران پیروز شد، گفت: انقلاب مسیر شکوفایی خود را با رهبری آیت الله سید علی خامنه ای همچنان ادامه می دهد.


خانم جیهان بدیر استاد دانشگاه از لبنان نیز با بیان اینکه  انسان مسلمان ولایتمدار جنبه های انقلابی خود را از ارزش های عاشورایی الهام می گیرد ، اظهار داشت: امام حسین (ع) برای اصلاح امت جدش و شریعت اسلام به پا خاست.


وی با اشاره به اینکه ابعاد و جنبه های نهضت امام حسین فقط دینی نیستند بلکه دین مشتمل بر ابعاد اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، اخلاقی و دیگر جنبه های انسانی نیزمی باشد، افزود: درمنزلت امام خمینی (رض)   آورده اند که  رویای انبیا و پیامبران ،همان رویای اقامه حکومت عدالت محور حق بر زمین را محقق ساخت.


 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران