حضرت امام باقر از دیدگاه اهل سنت حضرت امام باقر از دیدگاه اهل سنت حضرت امام باقر از دیدگاه اهل سنت بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
حضرت امام باقر از دیدگاه اهل سنت حضرت امام باقر از دیدگاه اهل سنت حضرت امام باقر از دیدگاه اهل سنت حضرت امام باقر از دیدگاه اهل سنت حضرت امام باقر از دیدگاه اهل سنت

حضرت امام باقر از دیدگاه اهل سنت

حضرت امام باقر از دیدگاه اهل سنت

انتشارات مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، کتاب امام باقر (ع) از دیدگاه اهل سنت، نوشته رمضان قوامی دربندی، به چاپ رسانده است.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، به مناسبت آغاز ماه رجب المرجب و سالروز ولادت با سعادت حضرت امام باقر(ع) کتابی در مورد زندگانی آن حضرت خدمت دوست داران کتاب معرفی می شود.


اهل بیت علیهم السلام مورد تکریم و احترام تمامی مسلمانان هستند. آنان کسانی هستند که به فرموده قرآن از پلیدی و آلودگی به دور هستند. ازاین رو اقتدا به آنها علاوه بر اینکه مورد تایید و امضای شرع و دین است، موجب وحدت و انسجام اسلامی میان مسلمانان می شود و راه نفوذ الگوهای بیگانه و پوشالی را می بندد. آنان به همراه قرآن دو ریسمان الهی هستند که مکمل یکدیگرند و باید به آنها چنگ زد و صراط مستقیم را از کلام و منش آنها جستجو کرد. آنان ستارگانی پر فروغ هستند که با وجود آنها راه گم نمی شود و طالبان راه حقیقت و رستگاری را به سر منزل خواهند رساند.


از جمله این اهل بیت امام باقر علیه السلام است. ایشان از چنان جایگاهی برخوردار است که پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله قبل از به دنیا آمدنش به او سلام فرستاد و همراه با ذکر نام و لقب نوید آمدن او را به اصحاب خود داد و بزرگان اهل سنت نیز ضمن تایید و نقل این واقعه، به فضل و علم و سجایای اخلاقی ایشان اذعان داشتند و او را با احترام یاد می کنند.


انتشارات مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، کتاب امام باقر علیه السلام از دیدگاه اهل سنت، نوشته رمضان قوامی دربندی، به چاپ رسانده است.


ساختار کتاب


کتاب امام باقر علیه السلام از دیدگاه اهل سنت، دارای شش فصل است.


فصل اول: مروری بر زندگی امام محمدباقر علیه السلام از ولادت تا شهادت


فصل دوم: فعالیت‌های سیاسی امام باقر علیه السلام


فصل سوم: فعالیت‌های فرهنگی امام باقر علیه السلام و مواضع آن حضرت


فصل چهارم: سجایا و مکارم اخلاقی امام باقر علیه السلام


فصل پنجم: امام باقـــــــــر علیه السلام در سخنان دانشمندان اهل‌سنت


فصل ششم: سخنان امام باقر علیه السلام در منابع اهل‌سنت


ویژگی ها


1. پرداختن به زندگی امام پنجم شیعیان حضرت امام باقر(ع)


2. بررسی ابعاد زندگانی حضرت


3. نشان دادن فعالیت های علمی حضرت امام باقر(ع)


4. بررسی فعالیت های سیاسی و اجتماعی حضرت


5. پرداختن به فعالیت های اخلاقی حضرت امام باقر(ع)


برشی از کتاب


در صفحه 50 و 51 این کتاب درباره اتفاقات زندگی حضرت امام باقر(ع) این مطالب نگاشته شده است:


آن حضرت در شش سالگی شاهد بود که چگونه اهل مدینه علیه حکومت یزید انقلاب کردند و بزرگان و فقیهان مدینه بیعت یزید فاسق و فاجر را شکستند.(2) آن حضرت در همان خردسالی، مدینه جدش را دید که در زیر گام ستوران سپاه یزید بن معاویه می لرزید و یزید سه روز این شهر مقدس را بر سپاهیان خود مباح کرد تا بر اساس رسوم جاهلی، آن را غارت کنند و اهلش را به قتل برسانند و به اعراض و نوامیس آنها تجاوز کنند.


از دیگر رویدادهای برجسته دوران حیات امام باقر علیه السلام ، نهضت های مسلحانه پی درپی بر ضد حکومت اموی، بعد از واقعه جاویدان کربلا بود؛ قیام مردم مدینه در سال ٦٣ هجری، قیام توابین در سال ٦٥ هجری، قیام مختار بن ابی عبیده ثقفی و قیام زبیریان طرفداران عبداللّه بن زبیر در سال ٦٦ هجری، قیام مطرّف بن مغیره بن شعبه در سال ٧٧ هجری، و تمرّد عبدالرحمان بن محمد بن اشعث در حکومت عبدالملک بن مروان در سال ٨١ هجری از آن جمله است.


از دیگر پدیده های این دوران، می توان به جعل احادیث اشاره کرد. در این برهه، این پدیده شوم گسترش یافت و امویان برای حفظ سلطنت خود، استفاده شایانی از آن می کرده اند. ابن ابی الحدید در کتاب خود از قول ابن طُرفه آورده است: «بیشتر احادیث جعلی که در فضایل صحابه وارد شده است، همه در ایام بنی امیه و به دلیل تقرب جستن به دربار آنان جعل شده است؛ چرا که آنان گمان می کردند با جعل چنین احادیثی از محبوبیت بنی هاشم کم می کنند».


انتشارات مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران کتاب «امام باقر علیه السلام از دیدگاه اهل سنت » را در قطع رقعی و 176 صفحه به چاپ رسانده است.


علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید این کتاب به انتشارات مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به آدرس: قم، بلوار محمد امین، جنب صدا و سیمای مرکز قم، مرکز پژوهش‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مراجعه کنند.


| شناسه مطلب: 104996




اهل سنت امام باقر



مطالب مرتبط

نظرات کاربران