رمضان محمدی: مهیا شدن قبل از سفر حج لازمه تحقق دستورات قرآن است

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه برخی از افراد به یکسری آثار معنوی، سیاسی و اجتماعی می‌رسند و برخی دیگر نمی‌رسند، گفت: عده‌ای قبل از سفر مهیا می‌شوند و عرفانی به حج پیدا می‌کنند که این افراد به برخی و یا همه آثار حج دست می‌یابند و دستورات قرآن هم تحقق می‌یابد.

حجت‌الاسلام والمسلمين رمضان محمدی، مدير گروه تاريخ پژوهشگاه حج و زيارت با اشاره به اينكه در قرآن كريم آيات متعددی در مورد حج آمده است، تصريح كرد: برخی آيات مربوط به احكام، برخی مربوط به آثار و بخشی نيز مربوط به حج ابراهيمی است؛ اما آنچه مهم به نظر می‌رسد اين مطلب است كه به كداميك از اين آيات عمل شده و آنچه به طور كلی می‌توان عنوان كرد اين است كه اجمالاً به مباحث فقهی حج بيشتر عمل می‌شود.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج به نقل از ايكنا ، وی ادامه داد: برای حج آثار فراوانی ذكر شده است آثار معنوی، مادی، سياسی و اجتماعی، حال اگر ما بخواهيم ببينيم كه آيا به آيات قرآن در مورد حج عمل شده است يا نه بايد به اين آثار بنگريم و ببينيم چه قدر از اين آثار را به دست آورده‌ايم.

حجت‌الاسلام والمسلمين رمضان محمدی، مدير گروه تاريخ پژوهشگاه حج و زيارت با اشاره به اينكه در قرآن كريم آيات متعددی در مورد حج آمده است، تصريح كرد: برخی آيات مربوط به احكام، برخی مربوط به آثار و بخشی نيز مربوط به حج ابراهيمی است؛ اما آنچه مهم به نظر می‌رسد اين مطلب است كه به كداميك از اين آيات عمل شده و آنچه به طور كلی می‌توان عنوان كرد اين است كه اجمالاً به مباحث فقهی حج بيشتر عمل می‌شود.

وی ادامه داد: برای حج آثار فراوانی ذكر شده است آثار معنوی، مادی، سياسی و اجتماعی، حال اگر ما بخواهيم ببينيم كه آيا به آيات قرآن در مورد حج عمل شده است يا نه بايد به اين آثار بنگريم و ببينيم چه قدر از اين آثار را به دست آورده‌ايم.

حجت‌الاسلام محمدی بخشی از وظايف دنيوی و اجتماعی حج را تحريم كالاهای دشمن دانست و متذكر شد: در آيه 28 سوره توبه قرآن دستور صريح وجود دارد مبنی بر اينكه «یَا أَیُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ إِنَّمَا الْمُشْرِكُونَ نَجَسٌ فَلاَ یَقْرَبُواْ الْمَسْجِدَ الْحَرَامَ بَعْدَ عَامِهِمْ هَذَا وَإِنْ خِفْتُمْ عَیْلَةً فَسَوْفَ یُغْنِيكُمُ اللّهُ مِن فَضْلِهِ إِن شَاء إِنَّ اللّهَ عَلِيمٌ حَكِيمٌ؛ اي كساني كه ايمان آورده‏ايد حقيقت اين است كه مشركان ناپاكند پس نبايد از سال آينده به مسجدالحرام نزديك شوند و اگر [در اين قطع رابطه] از فقر بيمناكيد پس به زودي خدا اگر بخواهد شما را به فضل خويش بي‏نياز مي‏گرداند كه خدا داناي حكيم است» كه بايد اين تحريم را به عينه در حج ببينيم اما متأسفانه به اين دستور قرآن عمل نمی‌شود.

وی در جمع‌بندی سخنانش عنوان كرد: به جنبه‌های شخصی حج عمل می‌شود، به جنبه‌های مادی حج كم توجه هستيم و به جنبه‌های اجتماعی و سياسی حج اصلاً عمل نمی‌كنيم.

محمدی در پاسخ به سؤال خبرنگار ايكنا مبنی بر اينكه زيارت اماكن متبركه و انجام اعمالی خاص چه بخشی از حج را تشكيل می‌دهد و روح حج چيست، گفت: زيارت اماكن مقدس تعظيم شعائر الهی است و زمانی كه شما مكان مقدسی را زيارت می‌كنی بخشی از عمل به شعائر الهی است هر چند اين اماكن به معنای مكان محدود نيستند بلكه حاكی از يك رويداد بزرگ تاريخی است و وقتی ما اين مكان را مشاهده می‌كنيم به ياد آن رخداد تاريخی می‌افتيم كه مربوط به خدا، رسول‌الله(ص) و ائمه اطهار (ع) است، توجه به واقعيت اماكن توجه به روح معنوی حج و از مختصات فرهنگ شيعه است كه واقعاً در فرهنگ‌ها و مذاهب ديگر يا به اين امر توجه ندارند و يا كم توجه هستند.

محمدی در رابطه با حج ابراهيمی گفت: روح حج ابراهيمی عبوديت است يعنی اينكه قوانين و جزئيات عبادت را از وحی بگيريم، يعنی وقتی شما دعوت خداوند را لبيك می‌گوييد دعوت‌های ديگر را رد می‌كنيد و به دنبال هيچ دعوتی نمی‌رويد، سنت‌های خرافی ضد عقل و ضد دين را كنار می‌گذاريد و متوجه تبليغات دشمن هستيد.

وی با اشاره به اينكه وحدت مورد توجه و نظر اسلام در حج رخ نمی‌دهد، اظهار كرد: اگر چه ما در حج به يك وحدت صوری می‌رسيم اما وحدت واقعاً اتفاق نمی‌افتد كه اين موضوع برمی‌گردد به مبانی دينی كه ما داريم؛ ما دركی از دين داريم كه عده‌ای اين برداشت را ندارند و مبانی ما در نگاه به دين متفاوت است ما معتقديم كه پيامبر (ص) كه از دنيا رفته‌اند باب هدايت الهی بسته نشده است و هنوز باب هدايت باز است اما برخی از فرق معتقدند كه همزمان با بسته شدن باب وحی باب هدايت نيز بسته شده است نگاه ما و فهممان از دين سبب شده تا وحدتمان دچار مشكل شود.

محمدی با اشاره به اينكه در اوايل انقلاب علی‌رغم تفاوت عقايد وحدت در ايران وجود داشت، بيان كرد: در گذشته موانعی بر سر راه وحدت وجود نداشت اما امروزه موانعی وجود دارد و حكومت‌ها نيز در اين امر بی‌تأثير نيستند، علت اين هم اين است كه آنها می‌خواهند كرسی‌ها و كاخ‌های خود را حفظ كنند والا دل‌های همه مسلمانان پاك است و بر فطرت پاك انسانی، خدا، قرآن و پيامبر قرار دارد.

وی با تقسيم وظايف حجاج به قبل، حين و بعد از سفر، گفت: علت اينكه ما به حج می‌رويم اين است كه دگرگونی روحی را در خود ايجاد كنيم؛ اگر اين دگرگونی روحی در فرد ايجاد شد و واقعاً توحيد را ياد گرفت ديگر دعوت غيرخدا را اجابت نمی‌كند و غير حول الهی و دستور اسلام نمی‌گردد.

وی نحوه ادامه دادن و امتداد اعمال حج در جامعه را اينگونه تشريح كرد كه مثلاً اگر فرد می‌تواند روزی پنج ساعت كار كند، چون در سعی، سعی و تلاش را آموخته همان پنج ساعت را كار می‌كند نه كمتر، و اگر اينگونه عمل نكند سعی را نياموخته است.

وی افزود: در حج بعد از سعی تقصير می‌شود و اين به اين معنی است كه حتی اگر به اندازه توانمان كار كرده باشيم باز هم مقصر هستيم يعنی در قبال سرمايه و امكانی كه خدا به ما داده است باز هم تلاشمان كم بوده است، اگر اين تحول روحی در فرد ايجاد شود فرد وقتی كه باز می‌گردد يك الگوی تمام عيار است كه متأسفانه اين اتفاق كمتر رخ می‌دهد.


| شناسه مطلب: 10504







نظرات کاربران