نخستین همایش بین المللی دیپلماسی حج و زیارت در قم + عکس نخستین همایش بین المللی دیپلماسی حج و زیارت در قم + عکس نخستین همایش بین المللی دیپلماسی حج و زیارت در قم + عکس بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
نخستین همایش بین المللی دیپلماسی حج و زیارت در قم + عکس نخستین همایش بین المللی دیپلماسی حج و زیارت در قم + عکس نخستین همایش بین المللی دیپلماسی حج و زیارت در قم + عکس نخستین همایش بین المللی دیپلماسی حج و زیارت در قم + عکس نخستین همایش بین المللی دیپلماسی حج و زیارت در قم + عکس

نخستین همایش بین المللی دیپلماسی حج و زیارت در قم + عکس

همایش بین‌المللی «دیپلماسی حج و زیارت» به همت پژوهشکده حج و زیارت و با همکاری دوازده مرکز و موسسه مرتبط، در قم برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، نخستین همایش بین الملی دیپلماسی حج و زیارت با حضور پژوهشگرانی از حوزه و دانشگاه به همت پژوهشکده حج و زیارت امروز     پنج شنبه(30 بهمن ماه) در قم برگزارشد.


برای برگزاری این نشست دوازده مرکز و موسسه مرتبط همکاری داشتند و ۴۵ مقاله به دبیرخانه این همایش به زبان‌های فارسی، عربی، اردو وانگلیسی از کشور‌های هند، ایران، لبنان، پاکستان وعراق ارسال و در دو نوبت صبح و بعدازظهر به صورت حضوری و مجازی دفاع شد.


مفهوم پردازی دیپلماسی حج و زیارت، دیپلماسی حج و زیارت و سیاست همسایگی، دیپلماسی حج و زیارت و نقش آن در توسعه اقتصادی منطقه و دیپلماسی حج و زیارت وحل و فصل منازعات منطقه‌ای و بین المللی چهار محور اصلی این همایش یک روزه اعلام شده بود.


در این همایش همچنین از سه اثر با عنوان بررسی اسناد زیارت دولتمردان مسلمان از حرم رضوی اثر رضا تقی زاده نائینی، ماهنامه امنیت بین المللی ویژه نامه دیپلماسی زیارت و مجموعه مقالات همایش بین المللی حج ودیپلماسی رونمایی شد.


نماینده، ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی در این مراسم حج را قدرت نرم اسلام خواند و ظرفیت‌های حج را به قدری بالا دانست که می‌تواند روی تمام سیاستمداران و زورگویان اثر گذارد.


حجت الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب تصریح کرد: حج اثرگذاری عمیق فردی، اجتماعی و بین المللی در ابعاد معنوی، اقتصادی، اعتقادی، فرهنگی و سیاسی دارد که دستیابی به این ویژگی‌ها وابسته به اقامه حج واقعی است.


در این همایش پیام وزیر امور مذهبی پاکستان و دبیر کل اوقاف شیعه لبنان قرائت شد.


نورالحق قادری وزیر امور مذهبی پاکستان در پیام خود به این همایش با تاکید بر اتحاد امت اسلامی، مجمع جهانی حج را که هر ساله در شهر مکه برگزار می‌شود و پیاده روی اربعین را دو سمبل اتحاد امت اسلامی دانست.


شیخ حسن شریفه دبیر کل اوقاف شیعه لبنان هم اتحاد امت اسلامی را تنها راه خیرخواهانه برای ملت مسلمان بیان کرد و گفت: قرآن و حج دو عامل مشترک بین مسلمانان وسبب نزدیکی امت اسلامی به یکدیگر است.


گفتنی است، بخش‌های تخصصی این همایش با حضور صاحبان مقالات ارسالی عصر امروز به صورت حضوری ومجازی برگزار شد.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران