دومین همایش کتاب سال حکومت اسلامی در قم برگزار شد دومین همایش کتاب سال حکومت اسلامی در قم برگزار شد دومین همایش کتاب سال حکومت اسلامی در قم برگزار شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
دومین همایش کتاب سال حکومت اسلامی در قم برگزار شد دومین همایش کتاب سال حکومت اسلامی در قم برگزار شد دومین همایش کتاب سال حکومت اسلامی در قم برگزار شد دومین همایش کتاب سال حکومت اسلامی در قم برگزار شد دومین همایش کتاب سال حکومت اسلامی در قم برگزار شد

دومین همایش کتاب سال حکومت اسلامی در قم برگزار شد

دومین همایش کتاب سال حکومت اسلامی با با پیام آیت الله جنتی  و با حضور آیات حسینی بوشهری، اراکی، مقتدایی و حجت الاسلام والمسلمین کعبی در محل دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری در قم برگزار و در آن از جمعی از محققین در این عرصه تقدیر به عمل آمد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، دومین همایش کتاب سال حکومت اسلامی روز پنج شنبه (30 بهمن ماه) با پیام آیت الله جنتی و با حضور آیات حسینی بوشهری، مقتدایی و اراکی و حجت الاسلام والمسلمین کعبی در محل دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری در قم با رعایت شیوه نامه های بهداشتی برگزار شد.


آیت الله حسینی بوشهری در این مراسم با بیان اینکه امروز نیازمند تحقیق در زمینه اندیشه سیاسی اسلام و حکومت اسلامی هستیم، اظهار داشت: مطالعات تطبیقی در زمینه حکومت اسلامی و اندیشه سیاسی اسلام و جذب پژوهشگران و محققان در این زمینه بسیار مورد نیاز است.


وی با اشاره به اینکه رسیدن به تمدن نوین اسلامی نیازمند تحقیق و پژوهش و پشتوانه های علمی است، خاطرنشان کرد: امروز در تلاش هستیم که فعالیت های علمی ما تنها منحصر به داخل کشور نباشد، بلکه نظریات حکومت اسلامی و اندیشه سیاسی اسلام را در سطح بین المللی پیگیری کنیم؛ در این زمینه در حال امضای تفاهم نامه هایی هستیم و جامعه المصطفی(ص) می تواند در این عرصه کمک شایانی به ما داشته باشد.


دبیر شورای عالی حوزه های علمیه با تجلیل از شخصیت علمی مرحوم آیت الله مؤمن قمی و آیت الله مصباح یزدی عنوان کرد: امروز با تلاش پژوهشگران حوزوی درسنامه ولایت فقیه و حکومت اسلامی برای سطح کارشناسی دانشگاهی و درسنامه ولایت فقیه و حکومت اسلامی برای سطوح عالی حوزه های علمیه تدوین شده و رونمایی می شود.


قائم مقام مرکز تحقیقات حکومت اسلامی نیز در این جلسه تاکید کرد: آموزش، پژوهش و ترویج سه پایه اصلی مرکز تحقیقات حکومت اسلامی است و در بخش آموزش شبکه استانی ولایت فقیه راه اندازی شده است تا با استفاده از ظرفیت حوزه علمیه در سراسر کشور بتوانیم امر ولایت فقیه را در نشر و ترویج کنند.


وی افزود: شبکه استانی ولایت فقیه تاکنون در ۱۰ استان کشور راه اندازی شده است.


حجت الاسلام عابدی نژاد یادآور شد: برگزاری ۲۰ نشست علمی در قالب وبینارهای تخصصی در مسائل روز جامعه سیاسی از فعالیت های دیگر مرکز تحقیقات حکومت اسلامی طی ماه های اخیر بوده است.


وی اظهار داشت: تولیدات متناسب با فضای مجازی، درس گفتارهای کوتاه و فراخوان تولیدات چندرسانه ای هم به صورت جدی در حوزه ترویجی و رسانه ای مرکز تحقیقات حکومت اسلامی در حال انجام است.


حجت الاسلام امین رضا عابدی نژاد تاکید کرد: فراخوان سومین کتاب سال حکومت اسلامی در سال ۱۴۰۰ در سه موضوع اصلی فقه حکومتی، اندیشه سیاسی و حقوق عمومی از امروز ۳۰ بهمن ماه به صورت رسمی فراخوان شده است.


قائم مقام مرکز تحقیقات حکومت اسلامی گفت: برای دومین همایش کتاب سال حکومت اسلامی ۲۳۰ اثر در قالب کتاب و پایان نامه از ۷۰ نهاد علمی به دبیرخانه ارسال شده بود که در نهایت ۳ پایان نامه و ۵ کتاب به عنوان شایسته انتخاب شده است.


رییس مؤسسه فقه نظام نیز در این جلسه عنوان کرد: استنباط دلایل عقلی و نقلی ولایت فقیه و حکومت اسلامی از منابع روایی و قرآنی باید در دوره جمهوری اسلامی به صورت کامل و تام انجام بگیرد.


آیت الله محسن اراکی بیان داشت: بزرگان زیادی تاکنون درباره حکومت اسلامی در حوزه علمیه سخن رانده اند اما نظریه پردازی حکومت اسلامی دایره بسیار وسیعی دارد.


وی افزود: مبحث حکومت اسلامی در بین سایر ابواب فقهی اسلام دارای گستردگی و پیچیدگی های بسیار زیادی است.


حجت الاسلام والمسلمین عباس کعبی نیز در ادامه جلسه، اظهار داشت: مقام معظم رهبری در یکی از دیدارهای خود با اعضای مجلس خبرگان رهبری از آنها خواسته است که علما دروس اصلی خارج از فقه خود را به مساله فقه نظام و تبیین جایگاه حکومت اسلامی در جامعه اختصاص بدهند.


عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: مجلس خبرگان رهبری این آمادگی را دارد محتوا و مسائل جدید جامعه را که مورد سوال است برای تبیین در دروس خارج از فقه در اختیار علما و اساتید حوزوی قرار دهد.


وی با اشاره به ضرورت ورود به فقه معاصر و نیازهای روز جامعه گفت: در دروس خارج از فقه بیان کرده ایم از نظر حوزه علمیه قم ساخت و انباشت بمب اتم جایز نیست؛ همچنین مسائلی مربوط به عدالت اجتماعی وغیره هم جای خود را در دروس خارج از فقه باز کرده است.


گفتنی است در بخشی از این مراسم از مقام علمی مرحوم آیت الله محمدتقی مصباح یزدی و مرحوم آیت الله محمد مؤمن قمی و همچنین آیت الله محسن اراکی و حجت الاسلام والمسلمین عباس کعبی برای نشر کتب در عرصه ولایت فقیه و حکومت اسلامی تجلیل به عمل آمد.


همچنین در این آیین از یک مجموعه شش جلدی فقه نظام سیاسی اسلامی اثر آیت الله محسن اراکی و درس گفتارهای مبانی فقهی و حقوقی گزارشگری فساد اثرحجت الاسلام والمسلمین عباس کعبی به همراه چند اثر جدید مرکز تحقیقات حکومت اسلامی رونمایی شد و از پژوهشگران برتر با اهدای لوحی تقدیر به عمل آمد.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران