مسئول واحد امداد و راهنمای زائران اعلام کرد: ایران منظم ترین کشور در زمینه امداد رسانی به حجاج مسئول واحد امداد و راهنمای زائران اعلام کرد: ایران منظم ترین کشور در زمینه امداد رسانی به حجاج مسئول واحد امداد و راهنمای زائران اعلام کرد: ایران منظم ترین کشور در زمینه امداد رسانی به حجاج بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
مسئول واحد امداد و راهنمای زائران اعلام کرد: ایران منظم ترین کشور در زمینه امداد رسانی به حجاج مسئول واحد امداد و راهنمای زائران اعلام کرد: ایران منظم ترین کشور در زمینه امداد رسانی به حجاج مسئول واحد امداد و راهنمای زائران اعلام کرد: ایران منظم ترین کشور در زمینه امداد رسانی به حجاج مسئول واحد امداد و راهنمای زائران اعلام کرد: ایران منظم ترین کشور در زمینه امداد رسانی به حجاج مسئول واحد امداد و راهنمای زائران اعلام کرد: ایران منظم ترین کشور در زمینه امداد رسانی به حجاج

مسئول واحد امداد و راهنمای زائران اعلام کرد: ایران منظم ترین کشور در زمینه امداد رسانی به حجاج

مسؤل واحد امداد و راهنمای زائران ایرانی با اشاره به تعداد بالای زائران مسن در حج امسال خاطر نشان کرد به لطف خداوند بزرگ هیچ گم شده ایرانی در تمام عربستان سعودی نداریم که یک موفقیت بسیار بزرگی است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج به نقل از نشريه زائر ،  "عبدالعظيم رضا نيا" گفت : در بخش امداد كه امسال انجام شد به نظر مي رسد هيچ كشوري مثل كشور جمهوري اسلامي ايران چنين برنامه منظمي درباره امداد زائران نداشته باشد كه مسؤلان سعودي و غير سعودي بر اين مساله تاكيد دارند.

در تهران بسيار نگران بوديم كه با توجه به وجود تعداد قابل توجهي از زائران مسن، گم شده هايمان زياد باشد، اما من در اينجا در مكه مكرمه به  شما اعلام مي كنم به لطف خداوند بزرگ هيچ گم شده ايراني در تمام عربستان سعودي نداريم كه يك موفقيت بسيار بزرگي است.

طبيعي بود در ايام تشريق گم شده هاي ساعتي داشتيم كه به لطف خدا همه پيدا شدند.

اكنون كه در خدمت شما هستم با اطمينان اعلام مي كنم هيچ مورد امدادي كه 24 ساعت از آن گذشته باشد و پيدا نشده باشد وجود ندارد و با وجود اين همه افراد مسن بايد از خداوند تشكر كنيم.

با وجود اينكه برخي كاروانهايي كه متاسفانه به صورت آزاد زائر آورده بودند نتوانستند در جلسات توجيهي ما شركت كنند. بخش اعظم كار ما را اين بخش از شهروندان عزيزمان گرفت كه عموما  افراد مسن بودند ومتاسفانه نه به مدير كاروان و نه معاون وي دسترسي نداشتيم .

مشاركت ذابحان درامدادرساني

رضا نيا در بخش ديگري از اين گفتگو به مشاركت تيم ذابحان در امر امداد رساني حجاج اشاره كرد و گفت : از جمله كارهايي كه امسال در بحث امداد داشتيم، به كارگيري تيم ذابحان قرباني بود معمولا پس از اعمال رمي جمرات و تشريق كه مردم به سمت مكه مي آيند، آمار گم شدگان بسيار بالاست امسال روش جديدي را اجرا كرديم امسال چهار محور را كه مسير تخليه زائران است تعريف كرديم، در همه اين محورها از 110 نفر با لباسهاي امداد استفاده كرديم .

چون در پايان روز دوازدهم به علت شلوغي خيابانها امكان جابجايي وجود ندارد لذا برادران ما در پايگاههاي ثابت چهارگانه ما امكانات پذيرايي و استراحت را براي اين عزيزان فراهم آوردند تا پس از خلوت شدن خيابانها اين انتقال  انجام شود طبيعي بود پس از اذان ظهر روز دوازدهم تعداد زيادي از زائران گم شده داشتيم كه برخي راهنمايي شدند و برخي ميهمان بخشهاي ما بودند و ساعات 10 تا 12 شب اكثر افراد پيدا شده به كاروانهاي خود بازگردانده شدند.

عمده مشكل ما در منا بود
اولين اولويت ما جابجايي اين زائران بود چند صد نفر را بعدازظهر روز دوازدهم جابجا كرديم و مديران كاروانها را از نگراني خارج كرديم . امروز هيچ گم شده اي كه 10 ساعت از گم شدنش بگذرد در دفتر ما وجود ندارد البته گم شده ساعتي داريم كه طبيعي است.

مهمترين نكته در امدادرساني، طرح جديد تعريف چند محور و چند پايگاه از منا تا مكه بود. ما تمام امكانات و مديران ونيروهاي خود را در اين زمينه بسيج كرديم و اين عزيزان در تمام مدت در خدمت زائران عزيز بودند.

جا دارد از تمام كساني كه به ما در امر امدادرساني در ايام تشريق كمك كردند تشكر كنم.

در عرفات گم شده خاصي نداشتيم و مشكلي نداشتيم عمده مشكل ما در منا بود كه از قبل هم پيش بيني مي شد در جمرات نيروهاي امدادي زيادي براي برگشت حجاج به كار گرفتيم.

امداد رساني به زائران غيرايراني

مسؤل واحد امداد و راهنمايي زائران خاطر نشان كرد : گاهي دوستان امداد رسان ما زائران غير ايراني را هم كه به چادرهاي امداد ما مي آمدند راهنمايي مي كردند تا به كاروانهايشان برگردند كه صحنه هاي زيبايي رقم خورد.

دعاي خير زائران بيت الله الحرام كه خندان و شادان از نزد ما به كاروانهايشان مي روند براي ما كافي است. نماينده محترم ولي فقيه و رئيس سازمان از عزيزان بخش امداد و قرباني قدرداني كردند. چون امسال در حوزه امداد نوآوري هايي وجود داشت.

آغاز امدادرساني در مدينه
از صبح دوشنبه هم واحد امدادرساني در مدينه منوره راه اندازي شده است اميدواريم گم شده اي نداشته باشيم، اما اگر عزيزي در حرم جا ماند نيروهاي امدادگر ما با لباس آبي رنگ حضور دارند و همچنين نيروهاي ثابت ما هم در زير چراغ سبز طواف حضور دارند با اين شبكه اي كه تعريف شد اميدواريم با همكاري مديران،امدادگران و امدادياران، اگر زائري از كاروان جا ماند در اسرع وقت به محل اقامتش برسانيم.

انشاء الله تصميم داريم يك هفته پس از بازگشت به  ايران با عزيزان بخش امداد جلسه اي براي بررسي نقاط ضعف و قوت كار برگزار كنيم تا براي سالهاي بعد عزيزاني كه قرار است در اين بخش فعاليت كنند راحت تر عمل كنند در حقيقت ارزيابي از عملكرد امسال خود داشته باشيم .

گفتگو رضا مهري


| شناسه مطلب: 10510







نظرات کاربران