راه‌های کسب محبت در کلام امام جواد(ع) راه‌های کسب محبت در کلام امام جواد(ع) راه‌های کسب محبت در کلام امام جواد(ع) بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
راه‌های کسب محبت در کلام امام جواد(ع) راه‌های کسب محبت در کلام امام جواد(ع) راه‌های کسب محبت در کلام امام جواد(ع) راه‌های کسب محبت در کلام امام جواد(ع) راه‌های کسب محبت در کلام امام جواد(ع)

راه‌های کسب محبت در کلام امام جواد(ع)

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به روایتی از امام جواد (ع) اظهار کرد: انصاف در معاشرت، همدردی با دیگران در سختیها، داشتن قلب سلی (و دوری از گناهان) و خوش قلبی سه راه کسب دوستی و محبت است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدعبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، ظهر امروز در مراسم تواصی به حق که در جمع کارکنان سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری در نمازخانه این مجموعه برگزار شد، به موضوع بیانیه گام دوم انقلاب اشاره کرد و گفت: در این بیانیه هفت توصیه بیان شده که توصیه های اول و دوم درباره علم و پژوهش و معنویت و اخلاق است.
وی با بیان اینکه اخلاق و معنویت درحقیقت ستون فقرات یک جامعه ارزشی است، تصریح کرد: اگر این دو عنصر مهم را از جامعه‌ بگیرند، آن جامعه فاقد همه چیز می‌شود، زیرا هر دو بسیار تاثیرگذار و مهم هستند 
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با تبریک ولادت امام نهم، تاکید کرد: امام جواد (ع) در روایتی می‌فرمایند:« ثَلاثُ خِصالٍ تُجتَلبُ بِهِنَّ المَحَبَّةُ؛ الإِنصافُ فِی المُعاشَرَةِ، وَالمُؤاساةُ فِی الشِّدَّةِ وَالاِنطِواعِ، وَالرُّجوعُ إلی قَلبٍ سَلیمٍ» انصاف در معاشرت، همدردی با دیگران در ناخوشی ، داشتن قلبی سلیم (دوری از گناهان) و خوش قلبی سه راه بدست آوردن محبت است.
وی ادامه داد: انصاف درهمه امور باید مورد توجه قرار گیرد، حتی انسان با برخورد منصفانه می‌تواند دشمن خود را جذب کند. همچنین مواسات نیز از مهم‌ترین مسائل اخلاقی است که انسان باید به آن بیشتر بپردازد، از این‌رو رهبر معظم انقلاب اسلامی از همه خواستند در ایام کرونا به افراد آسیب‌دیده کمک مومنانه داشته باشند.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با نقل روایتی از پیامبر اعظم صلی الله علیه و اله تصریح کرد: کسی که مواسات با فقیر داشته باشد و با جامعه و مردم از روی انصاف برخورد کند، این فرد مومن واقعی است، مومن واقعی اهل انصاف است. اگر کسی بخواهد درجامعه آرامش داشته باشد، باید با انصاف باشد، که الانصاف الراحه و یا الانصاف یرتفع الاختلاف، انصاف اختلافات را از بین می برد، زیرا برخی اختلافات در جامعه به خاطر زیاده طلبی است.
وی با اشاره به اهمیت مواسات در جامعه، یادآور شد: مواسات یعنی آگاهی برطرف کردن مشکلات و دردهای دیگران و ابراز همدردی با آنان، به گونه‌ای که خود را مانند آنان ببیند و از دارایی‌های خود، آن مشکلات را اصلاح و دردها را درمان کند. البته مواسات، تنها مربوط به مسائل مالی نیست بلکه مواسات، شامل تمام کمک ها در رفع مشکلات، نیازها و خلأهای جامعه می‌شود.
حجت‌الاسلام و المسلمین نواب خاطرنشان کرد: خداوند وقتی بنده مومن خود را کمک می‌کند که او نیز دیگران را کمک کند، اگر انسان به فکر دیگران باشد، خداوند هم به او کمک می‌کند؛ از این‌رو می‌فرماید: «مَنْ ذَالَّذی یُقرِضُ الله قَرْضاً حَسَناً فَیُضاعِفَهُ لَهُ اَضْعافاً کَثیرَةً» هر کس اگر به فردی قرض الحسنه‌ بدهد، مانند این است که به من قرض داده است.


وی با بیان اینکه  ویژگی سوم برای جلب محبت مردم در سخن امام جواد(ع) «الانطواع و الرجوع الی قلب سلیم»، به معنی توجه و بازگشت به قلب سلیم است، اظهار کرد: قلب سلیم در حقیقت به معنی قلب تسلیم درگاه الهی و پرهیز از بدی و خطا ها، ناظر به حقیقت وجودی انسان است که گرایش به خوبی دارد و بازگشت به این حقیقت که ظرفیت‌های زیادی برای خوبی کردن دارد .در سوره شعراء می خوانیم: (یَوۡمَ لَا یَنفَعُ مَالࣱ وَلَا بَنُونَ إِلَّا مَنۡ أَتَى ٱللَّهَ بِقَلۡبࣲ سَلِیمࣲ)
[سوره الشعراء 88 - 89] که قلب سلیم و تسلیم درگاه الهی نجات بخش انسان در قیامت است و از راه‌های کسب محبت در دنیاست.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران