بررسی«نقش حضرت علی (ع) در اعلام برائت در حج» بررسی«نقش حضرت علی (ع) در اعلام برائت در حج» بررسی«نقش حضرت علی (ع) در اعلام برائت در حج» بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
بررسی«نقش حضرت علی (ع) در اعلام برائت در حج» بررسی«نقش حضرت علی (ع) در اعلام برائت در حج» بررسی«نقش حضرت علی (ع) در اعلام برائت در حج» بررسی«نقش حضرت علی (ع) در اعلام برائت در حج» بررسی«نقش حضرت علی (ع) در اعلام برائت در حج»

بررسی«نقش حضرت علی (ع) در اعلام برائت در حج»

نماینده ولی ولی فقیه در امور حج و زیارت، در یازدهمین نشست علمی ـ تخصصی در رواق میقات به «نقش حضرت علی (ع) در اعلام برائت در حج» پرداخت.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت‌الاسلام و المسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، در یازدهمین نشست علمی ـ تخصصی در رواق میقات در آستانه مولود میلاد کعبه به «نقش حضرت علی (ع) در اعلام برائت در حج» پرداخت و گفت: همزمان با پیروزی پیامبر رحمت و فتح مکه، و در ادامه آن فتح طائف به وسیله نبی گرامی اسلام در جنگ حنین، آرام آرام جبهه شرک تضعیف شد؛ آن‌ها که روزی پیامبر صلی الله علیه و اله را از مکه بیرون می‌راندند، دیگر نمی‌توانستند در مقابل پیامبر و یاران ایشان مقاومت کنند؛ از این رو زمان آن رسیده بود که در سال نهم، قطعنامه‌ای به نام برائت برای کسانی که در مکه حضور داشتند، اعم از مسلمانان و انبوهی از مشرکان قرائت شود.
وی با طرح این سئوال که قطعنامه برائت از مشرکان به وسیله چه کسی و چگونه ارائه شد؟ یادآورد شد: نبی گرامی اسلام برای حج سال نهم هجری و قرائت آیات و پیام برائت فردی را غیر از حضرت علی (ع) انتخاب کردند، ولی با وحی الهی و عنایات ربانی، این پیام در اختیار علی (ع) قرار گرفت. 
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه در مقابل پیام هر پیامبری، مردم چهار گروه؛ هوادار، مخالف(کافر)، منافق و مشرک تقسیم می‌شوند، یادآور شد: مردم طائف به پیامبر اعلام کردند که ما همراه شما هستیم، اما اجازه دهید که یک هفته خدای واحد را و یک هفته هم بت‌هایمان را بپرستیم، پیامبر فرمود، باید خدای واحد و یکتا را بپرستید. 
وی با بیان اینکه برخی از افراد ظرفیت پذیرش حق را ندارند و در مقابل حق می‌ایستند، یا حق را نمی‌پذیرند، ولی بی خطر هستند، تصریح کرد: پیامبر گرامی اسلام در مقابل کسانی که خطرناک هستند، برخورد می‌کند، ولی در مقابل افراد بی‌خطر، می‌فرماید«لکم دینکم ولی دین». برائت نیز در ادیان پیش از پیامبر گرامی اسلام وجود داشته است.
حجت‌الاسلام و المسلمین نواب با بیان اینکه قطع‌نامه برائت، آیات اول سوره برائت است و برخی مفسران گفته‌اند 10 آیه، تا چهل آیه را علی (ع) در قضیه برائت قرائت کردند، یادآور شد: برائت را علی (ع) در کنار جمره عقبه تشکیل دادند، جمره عقبه به گونه‌ای است که همه زائران در یک نقطه جمع می‌شوند.در حالی که جمعیت در عرفات متفرق هستند، در مشعر هم زائران در حال کوچ و وقوف هستند؛ تنها جایی که می‌شود پیامی را بیان کرد، در جمره عقبه است. جمعیتی که آن روز در جمره عقبه حضور داشتند، بیش از 10 هزار نفره بوده است. بنابراین علی (ع) در آن جمع آیات برائت را قرائت کردند. پس از قرائت این آیه و آیات بعد، مشرکان باید تکلیف خود را روشن می‌کردند، یا به اسلام تن دهند و یا به قیمومیت اسلام و زیر پرچم اسلام با چارچوب‌هایی دینی قرار گیرند.
وی با اشاره به اینکه علی (ع) در زمان اعلام برائت در کنار جمره عقبه شمشیر خود را از غلاف بیرون کشیدند و این حرکت دارای پیام مهمی است، تصریح کرد: پیامبر گرامی در سال نهم در اولین دستور خود به موضوع عفاف، حجاب و ادب انسانی پرداختند و مانع حضور زائران به صورت برهنه برای طواف خانه خدا شدند. زیرا جز مؤمن و کسانی که ایمان به خدا دارند، کسی حق طواف خانه خدا را ندارد.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت به دلایل تغییر در تصمیم پیامبر اکرم (ص) در انتخاب سفیر خود برای اعلام برائت از مشرکان اشاره کرد و گفت: این تغییر به امر الهی بوده، برخی مسأله مبارزه با شرک را مطرح می‌کنند، مبنی براینکه کسی باید این پیام را به مشرکان برساند که خودش سابقه شرک نداشته باشد؛ زیرا علی (ع) سابقه شرک نداشتند و به همین دلیل برای این کار انتخاب شدند، برخی بر این عقیده‌اند که پیامبر می‌خواستند علی (ع) را مورد توجه جمع قرار دهد؛ از این‌رو این مأموریت را به او سپردند، زیرا مأموریت بسیار مهمی بود و باید فردی انتخاب می‌شد که خیلی بهتر، بیشتر و مناسب‌تر از دیگران است. از سویی دیگر پیامبر می‌خواستند، اعلام کنند، علی (ع) می‌تواند مسئولیت‌های بزرگ را برعهده بگیرد. 
وی یادآور شد: برخی بر قاطعیت علی (ع) در مقابل مشرکان عقیده داشتند، مبنی براینکه باید کسی در این جایگاه قرار گیرد که فرد قاطع و حکیم باشد، از این رو پیامبر گرامی اسلام داماد خود، عموزاده خود و نفسشان را انتخاب کردند. زیرا حضرت علی (ع) در جریان قضیه مبیت، خدمت‌گذاری به پیامبر در غار ثور، همراهی و رساندن فواطم ثلاث به مدینه تا بدر و احد و خندق و بدر ثانی و خیبر و فتح مکه و حنین در کنار پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم حضور داشتند.


| شناسه مطلب: 105153




امام علی



مطالب مرتبط

نظرات کاربران