حجت‌الاسلام رستمی:

اعتکاف به موضوعی بین‌المللی تبدیل شده است / فرصت‌های مجازی ترویج معنویت حجت‌الاسلام رستمی:

اعتکاف به موضوعی بین‌المللی تبدیل شده است / فرصت‌های مجازی ترویج معنویت حجت‌الاسلام رستمی:

اعتکاف به موضوعی بین‌المللی تبدیل شده است / فرصت‌های مجازی ترویج معنویت بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
حجت‌الاسلام رستمی:

اعتکاف به موضوعی بین‌المللی تبدیل شده است / فرصت‌های مجازی ترویج معنویت حجت‌الاسلام رستمی:

اعتکاف به موضوعی بین‌المللی تبدیل شده است / فرصت‌های مجازی ترویج معنویت حجت‌الاسلام رستمی:

اعتکاف به موضوعی بین‌المللی تبدیل شده است / فرصت‌های مجازی ترویج معنویت حجت‌الاسلام رستمی:

اعتکاف به موضوعی بین‌المللی تبدیل شده است / فرصت‌های مجازی ترویج معنویت حجت‌الاسلام رستمی:

اعتکاف به موضوعی بین‌المللی تبدیل شده است / فرصت‌های مجازی ترویج معنویت
حجت‌الاسلام رستمی:

اعتکاف به موضوعی بین‌المللی تبدیل شده است / فرصت‌های مجازی ترویج معنویت

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در مراسم رونمایی از پوستر نخستین جشنواره اعتکاف دانشگاهیان کشور اظهار کرد: امروزه اعتکاف به امری بین‌المللی تبدیل شده است و در آخرین سال برگزاری آن یعنی دو سال پیش، اعتکاف دانشجویان جهان اسلام در مسجد کوفه را شاهد بودیم، اما کرونا باعث شد تمام برنامه ریزی‌ها تغییر کند و فضای مجازی پیش روی برنامه‌ریزان و مجریان قرار بگیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، مراسم رونمایی از پوستر نخستین جشنواره اعتکاف دانشگاهیان کشور و رونمایی از نشانه جشنواره اعتکاف دانشگاهیان، صبح امروز، سه‌شنبه ۵ اسفندماه، در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری برگزار شد.


این مراسم با حضور حجج ‌الاسلام مصطفی رستمی، رئیس و علی تقوی، معاون فرهنگی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها و پوررضا، مسئول نهاد رهبری در دانشگاه‌های استان قم، سیماسادات لاری، معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و فرزاد جهان‌بین، معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در دانشگاه‌ها برگزار شد.


حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، در دانشگاه‌ها در این مراسم طی سخنانی با بیان اینکه علی‌رغم القائات بسیاری که در مورد گریز از دین مطرح می‌شود، اما واقعیت انکارناپذیر، تجلی دین در جامعه است، گفت:  آنچه جلوه‌گر است بروز مظاهر عظیم دینداری است که در جریان انقلاب اسلامی، هشت سال جنگ تحمیلی و دفاع از حرم نیز شاهد بودیم و جوامع دانشگاهی در آن پیشرو بودند.


وی افزود: اعتکاف قبلاً امری محدود، مهجور و صرفاً در گوشه حوزه‌های علمیه بود که الان تبدیل به مطالبه عمومی در شهر و روستا شده است. این مسئله را در اردوهای جهادی، نهضت مواسات و دفاع از انقلاب در عرصه‌های گوناگون نیز شاهد بودیم. قرار گرفتن جوانان در محل محبت الهی و هم‌نشینی آنان، از شعاع پرفروغ دینی است که مورد اقبال جریان فرهیخته و دانشگاهی قرار می‌گیرد.


رستمی اظهار کرد: اعتکاف تبدیل به امری بین‌المللی شده و شاهد آن در کشورهای دیگر هستیم و در آخرین سال برگزاری آن یعنی دو سال پیش، اعتکاف دانشجویان جهان اسلام در مسجد کوفه را شاهد بودیم، اما کرونا باعث شد تمام برنامه‌ریزی‌ها تغییر کند و فضای مجازی پیش ‌وی برنامه‌ریزان و مجریان قرار بگیرد. اگر قائل باشیم قلب، حرم‌الله است و اگر حضرت ابراهیم(ع) و حضرت اسماعیل(ع) مأموریت تطهیر بیت خدا برای معتکفین داشتند؛ لذا دل را می‌توان محل اعتکافی قرار داد تا این خلوت، انس، نفی اغیار و گفت‌وگوی صمیمانه با یار اتفاق بیفتد.


مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها بیان کرد: درست است امسال از حضور در جمع معتکفین و حرم الهی محروم هستیم، اما این جشنواره فرصتی برای بروز، ظهور و ارائه آثار عظیمی است که به برکت اعتکاف در طول سالیان مختلف اتفاق افتاده و تجدید نَفَسی برای برنامه‌های سال آینده است. ان‌شاءالله با تولید واکسن ایرانی کرونا شرایط برای برگزاری بهتر این مراسمات فراهم شود.


حجت‌الاسلام والمسلمین علی تقوی، معاون فرهنگی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها نیز در این نشست از مجموعه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد که به درخواست برگزاری این جشنواره پاسخ مثبت دادند، تشکر کرد و ادامه داد: فضای مجازی این ظرفیت را دارد که چنین جشنواره هایی را بر اساس طرحی که دانشگاه قم ارائه داد، برگزاری کنیم. از جامعه رسانه‌ای کشور نیز تقدیر می‌کنم که به پوشش خبری این برنامه می‌پردازند که در سطح ملی برگزار می‌شود.



حجت‌الاسلام پوررضا، نهاد مسئول نهاد رهبری در دانشگاه‌های استان قم در ادامه اظهار کرد: همانگونه که مطلعید استان قم مرکز اعتکاف کشور است لذا دیدگاه ما این بود که اگر امسال از این طرح بگذریم ضرر بزرگی است بنابراین طرح اعتکاف دانشگاهیان را پی‌ریزی کردیم که یکی از اهداف آنها حفظ ارزش‌های دینی است و البته باید دائما آن را ارتقا دهیم و بازتعریف کنیم.


وی افزود: نکته دیگر اینکه باید تلاش کنیم هنرمندان و کسانی را که در این زمینه حرفی برای گفتن دارند وارد میدان کنیم. این جای تأسف دارد که هنوز یک فیلم در مورد اعتکاف ساخته نشده است و شاید این جشنواره این باب را باز کند. این جشنواره امروز افتتاح می‌شود و تا ۱۹ فروردین هم ادامه دارد و منتظریم آثار به دست ما برسد و ان‌شاءالله پس از داوری آثار در ۲۸ اردیبهشت اختتامیه را برگزار کنیم.


حجت‌الاسلام پوررضا تصریح کرد: تمام دانشجویان و اعضای هیئت علمی و همچنین دانشجویان خارجی می‌توانند در این جشنواره که در بخش پژوهشی، ادبی، هنری و چند رسانه‌ای برگزار می‌شود شرکت کنند. امیدواریم با پیام‌رسانی خوبی که برای چنین جشنواره‌ای صورت خواهد گرفت دانشگاهیان ما بتوانند به خوبی از این فرصت استفاده کنند.


سیماسادات لاری، معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این نشست اظهار کرد: یکی دیگر از اقدامات دینی اعتکاف است چراکه بیش از پیش به خلوتی نیاز داریم که دراین ایام بمبارا‌ن‌های اطلاعاتی خبری به خدای خود پناه ببریم و راز و نیاز کنیم. در این ایام مبارک ماههای رجب و شعبان و رمضان بستر خوبی برای دانشگاهیان فراهم شده و قطعاً پر از برکت خواهد بود چراکه هنر و ذوق و معنویت آمیخته می‌شود و ما هم در وزارت بهداشت همکاری و مشارکت لازم را می‌کنیم تا ان‌شاءالله جشنواره باشکوهی را پیش رو داشته باشیم.



فرزاد جهان‌بین، معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی، در ادامه این مراسم به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: در جامعه دانشگاهی برگزاری چنین مناسبت‌هایی آثار پرباری دارد به ویژه با ظرفیتی که فضای مجازی دارد می‌تواند موضوع اعتکاف را به شکل مناسب و جدید پیش ببرد.


وی افزود: نکته دیگر این است که در روایات ما برخی جایگزین‌ها برای اعتکاف در نظر گرفته شده که بعضاً ارزش بیشتری هم نسبت به خود اعتکاف دارند لذا به نظرم می‌توان در این شرایط که ویروس کرونا شیوع پیدا کرده است این جایگزین‌ها را مورد توجه قرار داد.  


در پایان این مراسم از پوستر نخستین جشنواره اعتکاف دانشگاهیان کشور و و رونمایی از نشانه جشنواره اعتکاف دانشگاهیان رونمایی شد.





مطالب مرتبط

نظرات کاربران