یازدهمین نشست علمی و تخصصی در رواق میقات برگزار ‌شد
یازدهمین نشست علمی و تخصصی در رواق میقات برگزار ‌شد
یازدهمین نشست علمی و تخصصی در رواق میقات برگزار ‌شد
بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
یازدهمین نشست علمی و تخصصی در رواق میقات برگزار ‌شد
یازدهمین نشست علمی و تخصصی در رواق میقات برگزار ‌شد
یازدهمین نشست علمی و تخصصی در رواق میقات برگزار ‌شد
یازدهمین نشست علمی و تخصصی در رواق میقات برگزار ‌شد
یازدهمین نشست علمی و تخصصی در رواق میقات برگزار ‌شد

یازدهمین نشست علمی و تخصصی در رواق میقات برگزار ‌شد

به مناسبت میلاد با سعادت امیرمومنان علی (ع) یازدهمین نشست از سلسله نشست‌های علمی و تخصصی در رواق میقات از سوی مدیریت آموزش معاونت فرهنگی حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت در بستر فضای مجازی برگزار ‌شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج،حجت‌الاسلام و المسلمین سیدعبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در این نشست علمی به دلایل تغییر در تصمیم پیامبر اکرم (ص) در انتخاب سفیر خود برای اعلام برائت از مشرکان اشاره کرد و گفت: برخی معتقدند این تغییر به امر الهی بوده، برخی مسأله مبارزه با شرک را مطرح می‌کنند، مبنی براینکه کسی باید این پیام را به مشرکان برساند که خودش سابقه شرک نداشته باشد؛ بنابراین باتوجه به اینکه حضرت علی(ع) سابقه شرک نداشتند؛ ایشان به عنوان سفیر انتخاب شد. برخی نیز بر این عقیده هستند که پیامبر می‌خواستند علی (ع) را مورد توجه جمع قرار دهند؛ به همین دلیل این مأموریت را به او دادند که مأموریت بسیار مهمی است، یعنی توانایی فرد جدید، برای انجام این مأموریت خیلی بهتر، بیشتر و مناسب‌تر است. بنابراین پیامبر می‌خواستند، اعلام کنند علی(ع) می‌تواند مسئولیت‌های بزرگ را به عهده بگیرد.


وی یادآور شد: برخی بر قاطعیت علی (ع) در مقابل مشرکان عقیده داشتند، مبنی براینکه باید کسی در این جایگاه قرار بگیرد که فرد قاطع و حکیمی باشد، از این رو پیامبر گرامی اسلام داماد خود، عموزاده خود و نفسشان را انتخاب کردند. زیرا حضرت علی (ع) در جریان لیله المبیت، خدمت‌گذاری به پیامبر در غار ثور، رساندن فواطم ثلاث به مدینه تا بدر و احد و خندق و بدر ثانی و خیبر و حنین در کنار پیامبر حضور داشتند.


نکات تاریخی و روایی ولادت حضرت علی (ع) در کعبه


در ادامه این نشست حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا جباری با اشاره به نکات تاریخی و روایی ولادت حضرت علی (ع) در کعبه گفت: اکثر قریب به اتفاق منابع شیعه سال ولادت امام علی (ع) را سی ام عام الفیل ذکر کرده اند.با توجه به اعتبار منابع و کثرت آنها، تردیدی در این تاریخ باقی نمی ماند. همچنین در منابع متعددی سن امام علی (ع) را 63 سال ذکر کرده اند و بیان داشته اند که امیرالمومنین در سن 63 سالگی و در سال چهارم هجری به شهادت رسیدند. بنا بر محاسبه ای که در این ارتباط انجام می شود، سالروز ولادت امام علی (ع) 10 سال قبل از بعثت بوده است.


مدیر گروه تاریخ موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) خاطرنشان کرد: امیرالمومنین (ع) در 10 سالگی ایمان آورد و روایات متعددی در این باره وجود دارد از آن جمله که امام سجاد (ع) بر ولادت امام علی (ع) در سی ام عام الفیل تاکید دارند و اینکه حضرت در 10 سالگی به دین اسلام ایمان آورده اند.


حجت الاسلام والمسلمین جباری با اشاره به روایات معتبر و منابع معتبر شیعی در خصوص  سالروز ولادت امام علی (ع) گفت: در جلد ششم کتاب الغدیر که به مناسبت ذکر یکی از غدیریه ها پرداخته شده است، روایات قاطعانه ای در خصوص محل ولادت حضرت علی (ع) ذکر شده است و با قطعیت تاکید شده است که خانه کعبه محل ولادت حضرت علی (ع) است. در اخبار متواتر آمده است که فاطمه بنت اسد حضرت علی (ع) را در کعبه به دنیا آورد.


مدیر گروه تاریخ موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) تصریح کرد: زبیریان معارض حضرت علی (ع) سعی می کردند فضیلت ولادت حضرت در خانه کعبه را از حضرت علی (ع) بگیرند و به دیگری نسبت دهند؛ بنابراین مدعی بودند که پسرعموی زبیر مولود کعبه است.  فضیلت ولادت در خانه کعبه صرفا مربوط به حضرت علی (ع) است.


 وی افزود: ولادت حضرت علی (ع) درون خانه کعبه رخ داده و این فضیلت صرفا برای حضرت علی (ع) است و همچنین اجماعی بین شیعیان و اهل سنت در این زمینه وجود دارد.


ولایت امیرمومنان(ع)توسط امام زمان گسترده می شود


حجت الاسلام والمسلمین سید مسعود پورسیدآقایی به اصل ظهور عصر و تحقق ولایت علوی اشاره کرد و در تعریف ولایت گفت: ولایت یعنی حاکمیت انسان معصوم بر فکر و قلب و زندگی انسان و ولایت علوی یعنی کسی که حاکمیت حضرت علی (ع) را می پذیرد. اصل ظهور و اصل تحقق ظهور چنین ولایتی است.


رئیس موسسه آینده روشن با بیان اینکه توسعه و گسترش ولایت علوی باید در مقیاس جهانی و در دنیا محقق شود، افزود: اهداف امام زمان همان اهداف امیرالمومنین است و شان امام زمان همان شان حضرت علی (ع) است؛ بنابراین روش و شیوه حکومت داری امام زمان (عج) نیز برگرفته از روش و شیوه حکومت داری حضرت علی (ع) است.


وی تاکید کرد: آنچه که امام زمان (عج) از نظر سیره رفتاری و روش حاکمیتی انجام می دهد، همان شیوه و رفتاری است که امیرالمومنین (ع) داشته است؛ بنابراین در واقع، ولایت امیرالمومنین (ع) توسط  امام زمان (عج) گسترده و بسط داده می شود.


حجت الاسلام والمسلمین پورسیدآقایی تصریح کرد: اهداف حکومت دینی، رشد و جهت یافتن همه استعدادهای انسانی است و چه کسی می تواند به جز خدا انسان معصومی را تربیت کرده و برای هدایت ما بفرستد. اساس و مبنای اینکه ما معتقدیم امام معصوم باید ولایت ما را داشته باشد، همه هستی قلمرو حاکمیت امام معصوم است و ما معتقدیم که سخت ترین روش های تربیتی بر عهده امام معصوم می باشد.


مدیر موسسه روشن تاکید کرد: شیوه حاکمیتی انبیای الهی این گونه است که انسان ها خودشان مجاب به پیروی از ائمه معصوم شوند و انسان ها اگر خودشان خواستند با پای خودشان به بهشت بروند و اجباری در به بهشت رفتن انسان ها وجود ندارد.


امیرمومنان علی (ع) در قرآن براساس الغدیر علامه امینی


حجت الاسلام والمسلمین شفیعی شاهرودی نیز در این برنامه به موضوع امیرمومنان علی (ع) در قرآن براساس الغدیر علامه امینی پرداخت و گفت: در الغدیر 30 آیه در شان امام علی (ع) بیان شده است که البته از ابن عباس در این زمینه 300 آیه نقل شده و آیه تبلیغ، آیه اکمال، آیه شرح صدر و آیه صراط از جمله این آیات به شمار می آیند.


وی به حکمت ولادت امام علی (ع) در کعبه اشاره کرد و یادآور شد: این که علی (ع) ازنهان کعبه برون آمد، دلالت براین است که نشان دهد، روح اسلام و تمام زوایای اصول، فروع و همه زوایای وجودی آن در حضرت علی (ع) متجلی است.


| شناسه مطلب: 105185







نظرات کاربران