دوحه؛ پایتخت فرهنگی جهان اسلام در ۲۰۲۱

سازمان جهانی آموزشی، علمی و فرهنگی اسلامی (آیسسکو) دوحه پایتخت قطر را به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ۲۰۲۱ میلادی انتخاب کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، دوحه رسماً نام‌گذاری خود را به عنوان «پایتخت فرهنگی جهان اسلام» برای سال جاری اعلام کرد و در حال آماده‌سازی برای برگزاری رویدادها و جشنواره‌هایی است که جنبه‌های میراث و اصالت مردم منطقه را برجسته می‌کند آن هم به موازات تدارکاتی که برای میزبانی از مهمترین رویداد فوتبال در جهان یعنی جام جهانی قطر ۲۰۲۲ میلادی دارد.


قطر تحت حمایت تمیم بن حمد آل ثانی، امیر این کشور قرار است، میزبان فعالیت‌های «دوحه، پایتخت فرهنگی جهان اسلام برای سال ۲۰۲۱» با شعار «فرهنگ ما نور است» باشد.


فعالیت‌های دوحه، پایتخت فرهنگی جهان اسلام از ۸ مارس(۱۸ اسفند) آغاز می‌شود و با همکاری سازمان جهانی آموزشی، علمی و فرهنگی اسلامی(ICESCO) ـ سازمانی تخصصی که تحت حمایت سازمان همکاری اسلامی (OIC) فعالیت می‌کند ـ و کمیته ملی آموزش، فرهنگ و علوم قطر در طول سال جاری تحت نظارت وزارت فرهنگ و ورزش قطر ادامه خواهد یافت


وزارت آموزش و پرورش و آموزش عالی، وزارت اوقاف و امور اسلامی، اداره موزه‌های قطر، بنیاد محله فرهنگی کتارا و بنیاد آموزش علوم و توسعه جامعه قطر از شرکای راهبردی این برنامه هستند.


القدس العربی نوشت: علت اینکه آیسسکو این لقب را به قطر داده، تاریخ کهن و میراث دوحه و برخورداری آن از نقاط قوت فرهنگی و شاخه‌های متعددی است که ماهیت اسلامی آن را نشان می‌دهد. میزبانی دوحه از این رویداد اسلامی همچنین باعث تقویت پیوندهای دوستی و احترامی می‌شود که دوحه را به پایتخت‌های جهان و به ویژه جهان اسلام پیوند می‌دهد.


بر اساس گزارش این روزنامه، انتخاب شعار «فرهنگ ما نور است» نیز از این جهت است که نمادی برای فعالیت‌های دوحه، پایتخت فرهنگی جهان اسلام برای سال ۲۰۲۱ باشد، با این باور که هر ملتی دارای فرهنگی است که آن را از دیگران متمایز می‌کند و فرهنگ اسلامی دارای ارزشی ذاتی است که در فرهنگ‌های جهان منحصر به فرد است. فرهنگ‌های جهان تا زمانی که جوهره آن از ارزش‌های جاودانه اسلامی گرفته شده باشد که بشریت را از تاریکی به روشنایی برده و به انسان دانش و عزت بخشیده است، زندگی‌بخش است.


دوحه، پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ۲۰۲۱  به دنبال ترویج ارزش‌های جاودانه اسلامی به ویژه ارزش‌های مبتنی بر علم و کرامت انسانی و ارتقای میراث فرهنگی اسلامی در جهانی بهم پیوسته است.


این برنامه همچنین با هدف تشویق  به خلاقیت و نوآوری به عنوان ارزش‌های فرهنگی است که تمدن اسلامی را غنی می‌کند و از طریق غنی‌سازی صحنه فرهنگی جهانی از طریق ایفای نقشی فعال و مؤثر، برای نسل‌های جدید جهان اسلام الهام‌بخش است.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران