همایش بین‌المللی «قره باغ ۱۷ ربیع»برگزار شد همایش بین‌المللی «قره باغ ۱۷ ربیع»برگزار شد همایش بین‌المللی «قره باغ ۱۷ ربیع»برگزار شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
همایش بین‌المللی «قره باغ ۱۷ ربیع»برگزار شد همایش بین‌المللی «قره باغ ۱۷ ربیع»برگزار شد همایش بین‌المللی «قره باغ ۱۷ ربیع»برگزار شد همایش بین‌المللی «قره باغ ۱۷ ربیع»برگزار شد همایش بین‌المللی «قره باغ ۱۷ ربیع»برگزار شد

همایش بین‌المللی «قره باغ ۱۷ ربیع»برگزار شد

همایش بین‌المللی «قره باغ ۱۷ ربیع» در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور در قم برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه، روز دوشنبه (11 اسفند ماه) در همایش «قره باغ ۱۷ ربیع، برترین گفتمان در مورد قره باغ» که در قم برگزار شد، گفت: یک نگرانی در موضوع حضور گسترده گروه‌های تکفیری در منطقه وجود داشت که مسئولان کشور آذربایجان این اطمینان را به ما دادند که این گروه‌ها هیچ جایگاهی نزد مردم و مسئولان آذربایجان ندارند.


وی افزود: مسئله قره باغ یکی از بحران‌های پیچیده در منطقه قفقاز است و به خصوص بعد از فروپاشی شوروی این منطقه همیشه یکی از نقاط بحرانی به‌شمار رفته است.


معاون سیاسی وزیر امورخارجه با بیان این که جامعه جهانی از حل و فصل بحران قره باغ و پیدا کردن یک راه حل عادلانه و منصفانه درمانده شده است، گفت: گروه مینسک که از سوی سازمان ملل برای حل مسئله قره باغ گماشته شده بودند هم از حل این موضوع عاجز ماندند.


معاون وزیر امور خارجه بابیان اینکه انعقاد قرارداد سد خدا آفرین از سوی ایران و آذربایجان نشان‌دهنده مخالفت جدی ایران با اشغالگری ارمنستان در قره‌باغ بود، ادامه داد: ساخت سد خداآفرین درحالی‌ صورت گرفت که این سد در مناطق اشغالی قرار دارد و همکاری ایران و آذربایجان در این زمینه نشان از آن دارد که در نگاه جمهوری اسلامی اشتغال این منطقه توسط ارمنستان مشروعیت نداشته است.


وی با اشاره به بیانات رهبری معظم انقلاب اسلامی و آنچه در موضوع ۱۷ ربیع فرمودند، گفت: چارچوب سیاست های ما در این موضوع بر اساس دیدگاه ایشان شکل گرفته است.


عراقچی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران برای حل مسئله قره باغ طرحی را آماده و به مسئولین دو کشور ارائه کرد، گفت: توقف مخاصمات، باز پس دادن مناطق اشغال شده به آذربایجان و ایجاد راه‌های ترانزیتی بین کشور‌های منطقه و ایجاد راه‌های ارتباطی انسانی از مهمترین محور‌های این طرح بود.


محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در این همایش، گفت: ما و مردم آذربایجان یک ملت با فرهنگ و دین مشترک هستیم و نباید صرفاً به عنوان یک همسایه به آن نگاه کنیم.


دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: برای آزادسازی آذربایجان از چنگال تزارها، هزاران مرد ایرانی شهید شده‌اند و شاهد این موضوع در قبرستان باکو قابل ملاحظه است.


وی افزود: متأسفانه دولت ارمنستان به بهانه دفاع از ارامنه قره باغ، به این منطقه حمله کرد؛ بعد از آن دولت‌هایی هم که ارمنستان را به این حمله تحریک نمودند او را تنها گذاشتند.


وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی با همه توان از آذربایجان و قره باغ دفاع کرد، بیان داشت: در جنگ ۱۹۹۰ ما ۴۳ میلیون دلار خرج مهاجرین قره باغ و برادران آذری خودمان در آنجا کردیم.


دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به حضور نیروهای نظامی خارجی در منطقه قره باغ گفت: اینکه کشورهای مختلف به این منطقه لشکرکشی کرده اند اقدام خطائی است و کل آذربایجان باید از وجود نیروی خارجی خالی شود.


دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: مسئله اساسی ما این است که قره باغ، خودمختار ویژه‌ای متعلق به آذربایجان ایجاد شود؛ ارمنستان نیز باید مابقی مناطقی را که در دسترس دارد تحویل دهد.


نیاد حسین‌اف، سفیر جمهوری آذربایجان در ایران نیز در این همایش با قدردانی از حمایت‌های معنوی رهبر انقلاب اسلامی و مردم ایران در جنگ ۴۴ روزه قره باغ، گفت: هدف ما برقرار‌ی صلح و امنیت و بازگرداندن سرزمین‌های اسلامی به کشور اصلی است و از دولت ایران به دلیل بستن مرز‌های هوایی، دریایی و زمینی در زمان درگیری‌ها و حسن همجواری تشکر می‌کنیم.


وی مساحت اشغال شده از سوی ارمنی‌ها را ۱۲ هزار کیلومتر مربع اعلام کرد و گفت: پس از درگیری‌ها ۵ هزار کیلومتر مربع با درگیری آزاد شد، ۵ هزار کیلومتر مربع نیز با بیانیه آزاد و ۲ هزار کیلومتر مربع نیز در دست ارمنی‌ها و آذری‌ها با حضور نیروی‌های امنیتی کشور‌های واسط است.


حسین اف با تاکید بر رفع موضوعات باقی مانده ناشی از جنگ در منطقه قره باغ، گفت: در چارچوب گروه ۳+۳ به حل موضوعات باقی مانده امیدوار هستیم.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران