رقابت طلاب قاری و حافظ در شب دوم مسابقات بین‌المللی قرآن رقابت طلاب قاری و حافظ در شب دوم مسابقات بین‌المللی قرآن رقابت طلاب قاری و حافظ در شب دوم مسابقات بین‌المللی قرآن بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
رقابت طلاب قاری و حافظ در شب دوم مسابقات بین‌المللی قرآن رقابت طلاب قاری و حافظ در شب دوم مسابقات بین‌المللی قرآن رقابت طلاب قاری و حافظ در شب دوم مسابقات بین‌المللی قرآن رقابت طلاب قاری و حافظ در شب دوم مسابقات بین‌المللی قرآن رقابت طلاب قاری و حافظ در شب دوم مسابقات بین‌المللی قرآن

رقابت طلاب قاری و حافظ در شب دوم مسابقات بین‌المللی قرآن

طلاب قاری و حافظ از کشورهای مختلف همچون ایران، پاکستان، قرقیزستان، بنگلادش، تانزانیا و ... در دومین شب از سی‌وهفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران، به رقابتی تنگاتنگ و نزدیک‌به‌هم پرداختند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج به نقل ازایکنا، دومین شب از مرحله نهایی سی‌وهفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران، شامگاه یکشنبه(17 اسفندماه) به شکل مجازی در محل سالن حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد.


در شب دوم مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران که با پخش زنده از رادیو قرآن، شبکه قرآن و معارف سیما، صفحه اینستاگرام ایکنا، سامانه دانش‌آموزی شاد و... همراه بود، اجراهای از پیش ضبط ‌شده طلاب از سراسر جهان اسلام در رشته‌های حفظ کل و قرائت پخش شد و مورد ارزیابی هیئت داوران از پنج کشور مختلف قرار گرفت.


در ابتدای شروع برنامه، حمید عظیمی، قاری نوجوان به اجرای تلاوت افتخاری پرداخت که با توجه به پخش زنده این برنامه از سامانه دانش‌آموزی شاد، می‌تواند موجب تشویق و ترغیب دانش‌آموزان به امر تلاوت قرآن کریم باشد.


در این برنامه همچنین محمدهادی صلحجو، سالروز درگذشت مرحوم استاد علی اربابی را گرامی داشت و به نقش مهم آن معلم قرآن در تربیت نسل‌های قرآنی در کشورمان پرداخت. ابوالشهید استاد اربابی در ۱۷ اسفند سال ۱۳۸۵ پس از تحمل یک دوره بیماری سخت از دنیا چشم فرو بست و جامعه قرآنی را در فراق خود داغدار کرد.


در ادامه عباس سلیمی، رئیس هیئت داوران سی‌وهفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران که نخستین داور شب دوم مسابقات بود نیز گفت: از همه داوران و برگزارکنندگان این دوره از مسابقات کمال قدردانی را دارم که با وجود شرایط سخت کرونا اقدام به برگزاری این مسابقه کردند. یکی از فواید مسابقات، جذب جوانان به قرآن است. آنان سرمایه و آینده‌سازان ایران هستند. باید بکوشند ارتباط خود را با قرآن بیشتر کنیم ما نیز باید تلاش کنیم زمینه را برایشان مهیا کنیم.


هدایت و طرح سؤالات تمام حافظان در شب دوم مسابقات را معتز آقایی عهده‌دار بود که متناسب با زبان حافظ مورد نظر، به گفت‌وگوی عربی یا انگلیسی با آنان می‌پرداخت.


برپایه این گزارش، در این برنامه همچنین گروه همخوانی و تواشیح «طه» برای دقایقی به اجرای برنامه پرداخت و جلسه قرآن را به ذکر منقبت رسول رحمت، حضرت ختمی مرتب(ص) و اهل بیت(ع) مزین کرد.


پیش از اتمام شب دوم مسابقات، هاشم روغنی، عضو هیئت داوران ضمن تشکر از دست‌اندرکاران برگزاری مسابقه اظهار کرد: داورها امسال کار سخت‌تری نسبت به ادوار گذشته مسابقات دارند، زیرا امسال بخشی از داوران امکان حضور کنار یکدیگر را ندارند و به شکل مجازی قضاوت می‌کنند.


مهدی دغاغله، داور لحن این دوره از مسابقات نیز گفت: برگزاری مسابقات با این شکوه و عظمت در این شرایط سخت واقعاً جای شکر و تقدیر دارد.


وی درباره لحن و سطح تلاوت شرکت‌کنندگان اظهار کرد: امروز زبان عربی از مِلکیت عرب‌زبانان خارج شده و ممکن است یک غیر عرب‌زبان، مثل عرب‌زبان یا حتی بهتر از او صحب کند. تلاوت هم همین است، هرچند که خاستگاهش مصر بوده اما امروز خیلی از کشورها همچون ایران، اندونزی، مالزی و تانزانیا بهتر از مصری‌ها تلاوت می‌کنند


تلاوت افتخاری هاشم روغنی، عضو هیئت داوران و حائز رتبه اول مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۶۳، حسن ختام دومین شب مسابقات بود.


گفتنی است در این دوره از مسابقات ۲۳ استاد و پیشکسوت قرآنی از کشور‌های ایران، عراق، سوریه، لبنان، سودان، اندونزی، اردن و تونس به داوری اجرا‌های این دوره از مسابقات می‌پردازند.


مهدی حسنی در بخش حُسن حفظ؛ عباس امام‌جمعه، تجوید؛ احمد ابوالقاسمی، صوت؛ سعید رحمانی، وقف و ابتدا؛ مهدی دغاغله، نحو؛ علی الخفاجی از عراق، وقف و ابتدا؛ شیخ طلال المسمار از لبنان، تجوید؛ صدری عمر از سودان، حسن حفظ؛ محمد علی از اندونزی، صوت و رضوان درویش از سوریه، لحن به قضاوت می‌پردازند. همچنین، هاشم روغنی، ناظر هیئت داوران، احمد حاجی‌شریف،رئیس کمیته فنی و عباس سلیمی، رئیس هیئت داوران است.




نظرات کاربران